رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از شناسایی مزاحم اینترنتی خبر داد که با ایجاد مزاحمت در شبکه اجتماعی اینستاگرام برای همسر سابق خود باعث سلب آسایش و اخراج وی از محل کار شده بود.

علی کسانی گفت : در پی مراجعه خانم جوانی با مرجوعه قضایى به پلیس فتا و درخواست رسیدگى به شکوائیه خود مبنی اینکه شخصی ناشناس از طریق دایرکت شبکه اجتماعی اینستاگرام، وی و دوستان و آشنایانش را تهدید کرده که این کار باعث برهم زدن آرامش روحی و روانی ایشان و رعب و وحشت اطرافیانش و در ادامه اخراج از محل کارش شده است، بر همین اساس موضوع برای پیگیری در دستور کار پلیس قرار گرفت.

به گفته رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه طی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد شخصی با ایجاد یک پیج اینستاگرام، با شناخت کامل از خانواده شاکیه، با تهدید و فحاشی از دنبال کننده‌های خانم جوان می‌خواهد سریعاً ایشان را بلاک کنند، در غیر این صورت به اقدامات جنون‌آمیز دست خواهد زد.

با تحقیقات فنی و بررسی‌های انجام‌شده سرانجام متهم شناسایی شد، بر همین اساس شاکیه اذعان داشت شخص مذکور آشنا و همسر سابق ایشان بوده است؛ بنابراین پس از هماهنگی با مقام قضایی شخص مربوطه دستگیر شد.

متهم پس از دستگیری، در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه‌رو شدن با ادله دیجیتال جمع‌آوری‌شده، لب به سخن گشود و به جرم خود اعتراف کرد و اذعان داشت که احساس کردم افرادی برای همسر سابقم ایجاد مزاحمت می‌کنند بر همین اساس حالت روانی دیوانگی پیداکرده و به افرادی که پیج همسرم را دنبال می‌کردند پیام دادم.

کاربران شبکه‌های اجتماعی مراقب رفتار آنلاین خود باشند و برای دیگر کاربران ایجاد مزاحمت نکنند، زیرا ایجاد مزاحمت در فضای مجازی با هر عنوان و علت جرم بوده و بر اساس ماده ۶۶۹ از قانون مجازات اسلامی، هرکس، دیگری را به هر نحو، به قتل یا ضرر‌های نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از این‌که به این واسطه، تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال، محکوم خواهد شد.

سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند. همچنین در صورت نیاز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری و یا شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت ۲۴ ساعته با همکاران ما در میان بگذارند.

۲۳۱ میلیارد ریال به‌حساب مالباختگان عودت داده شد

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از عودت ۲۳۱ میلیارد ریال به‌حساب مالباختگان و کشف ۸۹ درصدی جرایم توسط کارآگاهان پلیس فتا خبر داد.

‍ علی کسانی گفت: بیشتر وقوع جرائم به خاطر ضعف دانش و یا بی‌توجهی به هشدار‌های سایبری رخ داده است.

پلیس موفق به کشف ۸۹ درصدی جرائم شده‌اند، باید توجه داشت در جرائم سنتی مجرمین عمدتاً معتاد، بی‌سواد و در سطح فرهنگی پایین هستند، درحالی‌که مجرمین جرائم اینترنتی اکثراً باهوش، زرنگ، جوان و تحصیل‌کرده هستند.

با بررسی پرونده‌های تشکیل‌شده مشخص شد ۶۶ درصد انگیزه مجرمین اینترنتی اقتصادی و مالی، ۲۰ درصد اخلاقی و پنج درصد اجتماعی است.

یکی دیگر از اقدامات پلیس فتا حوزه پیشگیری از جرائم سایبری است که در این راستا آموزش عمومی مردم بعنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پلیس فتا در دستورکار است.

حوزه آموزش بر بحث افزایش سواد رسانه‌ای تأکید داریم که باوجود محدودیت‌ها کارشناسان این پلیس ۱۶۸ مرکز آموزشی و اداری را چه به‌صورت ویدئو کنفرانس و چه به‌صورت حضوری در کل استان تحت پوشش آموزشی قرار داده است که رشدی ۲۶۲ درصدی نسبت به پارسال داشته است.

از ابتدای امسال ۱۹ باند حرفه‌ای کلاهبرداری و شاخص در سطح استانی و کشوری توسط کارشناسان این پلیس شناسایی و متلاشی و بیش از ۲۳۱ میلیارد ریال که از وجوه مالباختگان به سرقت رفته بود، ردگیری و با اخذ دستور قضایی به مالباختگان عودت گردید.

البته در حوزه جرائم اخلاقی و انتشار تصاویر خصوصی دیگران، زنان و دختران جوان بیشترین گروه‌های آسیب‌پذیر هستند و متأسفانه شاهد آن هستیم که این گروه به‌سرعت عکس‌ها و اطلاعات شخصی خود را در فضای سایبری در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهند و این قشر که حتی گاهی جرأت مراجعه به پلیس فتا را ندارند که این موضوع باعث بدتر شدن وضعیت می‌گردد.

در حوزه پیشگیری اقدام بعدی تولید محتواست، پلیس فتا کرمانشاه در بیش از ۶۷ مورد تولید محتوای آموزش شامل داده نما، عکس نوشته، موشن‌گرافیک و ... فعالیت داشته است، همچنین بیش از ۵۲۰۰ مورد هشدار و آموزش سایبری از طریق فضای مجازی منتشر کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.