رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد:

فقر صنعتی در تایباد وجود دارد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد گفت: فقر صنایع و تولید صنعتی در شهرستان مرزی تایباد وجود دارد.

محمد کریمی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: با توجه به مانع زایی‌هایی که در گذشته بر سر راه برخی از واحد‌های صنعتی تایباد وجود داشته؛ باعث ترس سرمایه‌گذاران شده و از این لحاظ شهرستان با فقر صنعتی مواجه است.

او گفت: در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۰ جواز تاسیس واحد تولیدی و صنعتی در تایباد صادر شده است و اگر حمایت از سرمایه‌گذار همراه با ایجاد صنایع صادرات‌محور صورت بگیرد، باعث اشتغال، ارزش افزوده و تولید ثروت در منطقه خواهد شد.

در حال حاضر در شهرستان تایباد ۴۱ پروانه صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۲۸ واحد با اشتغال هزار و ۱۰۰ نفر فعال هستند.

به گفته او، به دلیل مانع زایی‌هایی که برای کارخانه گاز کربنیک مایع در شهرک صنعتی تایباد با سرمایه‌گذاری خارجی سه میلیون یورویی انجام شد، سرمایه‏‌گذار افغانستانی آن تصمیم به ترک شهرستان گرفت که با رایزنی و گفتگو از تصمیم خود منصرف شد.

هم اکنون این کارخانه با جذب نیروی کار بومی آماده بهره‌برداری است که محصول تولیدی آن برای ساخت نوشیدنی‌های گازدار به افغانستان صادر خواهد شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد گفت: این ۳۰ جواز تاسیس صادرشده، شامل استخراج رمزارز، تولید دستمال کاغذی، خمیر بیسکویت و کیک، لوله پلی اتیلن، لوله گاز و فراورده‌های بتنی هستند که هفت مورد ۶۰ درصد و یک مورد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر در معادن تایباد

کریمی گفت: در گذشته در مجموع ۲۹۰ نفر در معادن تایباد اشتغال داشتند که اکنون با فعال‌سازی معادن متروکه این عدد به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است.

او گفت: ۸۰ درصد افراد مشغول در معادن نیرو‌های بومی هستند که در قسمت کارگری، انتظامات، حسابداری، تعمیرات، باسکول، سرپرستی کار می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: تعداد ۳۰ پروانه بهره‌برداری از معادن در تایباد وجود دارد که ۲۲ پروانه فعال هستند و مواد معدنی از جمله سنگ آهن، گرانیت، سنگ لاشه، سنگ چینی، سیلیس، باریت، منگنز، کرومیت و فلدسپات از آن‌ها استخراج می‌شود.

به گفته رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تایباد، ۳۰ درصد درآمد حاصل از یک معدن در راستای همسویی با مردم بین روستاییان توزیع می‌شود.

کریمی گفت: امسال ۹۲۰ بازدید در سطح بازار و واحد‌های تولیدی شهرستان تایباد صورت گرفت که منجر به کشف چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان کالای قاچاق و دستگاه‌های غیر مجاز استخراج ارز دیجیتال شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
هر کجا رو آدم نگاه میکنه، درد آوره!!!!
آخرین اخبار