کمبود قطعات الکترونیکی از مهمترین مشکلات صنعت خودرو به شمار می رود که به دپوی خودروها در کارخانه ها منجر شده است.

دیروز فاطمی امین وزیر صمت بار دیگر به برنامه هایش برای صنعت خودرو اشاره کرد.

او گفت: برنامه ای ۲ ساله با ۹ پروژه برای صنعت خودرو وجود دارد که به ترتیب در حال انجام است.

یکی از این کار‌ها اصلاح ارتباط بین خودروساز با قطعه ساز است، واگذاری خودرو ساز‌ها مورد بعدی این پروژه است در سال ۱۴۰۱ تغییرات برای مردم ملموس خواهد شد.

چیزی که وجود دارد این است که خودر‌وهایی که تولید می‌شوند به لحاظ قیمتی فاصله زیادی با درآمد مردم دارند چقدر از مردم می‌توانند خودرو یک میلیارد تومانی خریداری کنند، ما یک اشتباه راهبردی داشتیم آن نیز این بود که به توسعه محصول فکر نکردیم باید یک یا دو خودرو اقتصادی با قیمت ۶ هزار دلار با تیراژ مناسب تولید شود.

دغدغه کیفیت و تناسب قیمت با کیفیت از جمله عواملی است که پایش به دادستانی هم کشیده شده است.

آقای منتظری دادستان کل کشور خطاب به وزیر صمت گفته بنده اولا به عنوان یک شهروند و ثانیا به عنوان مدعی العموم از شما درخواست و مطالبه جدی دارم که به فریاد صنعت خودروسازی برسید.

او می گوید: مافیایی که نمی‌گذارد صنعت خودرو آبرویی متناسب با شرایط کشور داشته باشد برای شما موانع ایجاد خواهد کرد، اما از موانع و مشکلات نترسید و هرجا که نیازمند کمک بودید، بدانید که ما در کنار شما هستیم.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری شما مسئول صنعت کشور هستید و باید امانتدار مردم باشید، در دولت قبل ما هرچه تلاش کردیم و چندین جلسه با وزیر صمت داشتیم و بسیار پیگیری کردیم، اما نتیجه‌ای نداشت و اقدامی انجام نشد.

صنعت خودرو سالیانی است که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ این صنعت طی دهه‌های اخیر با چالش‌های فراوانی روبرو بوده که نه تنها از میزان آن‌ها کم نشده بلکه به تعداد آن‌ها اضافه شده است.

برخی فعالان بازار خودرو تحریم‌ها را از جمله اصلی‌ترین مشکلات این صنعت می‌دانند، اما کارشناسان صنعت خودرو تحریم‌ها را فقط بخشی از مشکلات می‌دانند.

هزارتوی مشکلات صنعت خودرو، باعث عقب ماندگی در کیفیت شد

از گرانی و کیفیت خودرو گرفته تا قیمت گذاری دستوری و مشکلات قطعه سازان، متاثر از هزارتوی مشکلات این صنعت هستند که مجموعه این مشکلات باعث شده هم خودروساز و هم مشتری و هم متولیان این صنعت به آن انتقاد‌های جدی داشته باشند.

موضوعی که اهمیت دارد، انکار نکردن مشکلات صنعت خودرو چه در تولید و چه در توزیع و قیمت‌گذاری است؛ در جانب تولید، تهیه مواد اولیه، تولید قطعات با کیفیت، پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و پاسخگویی به تقاضای بازار با مشکلات جدی روبه رو است.

سال پیش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گزارش مفصلی به مشکلات این صنعت پرداخت؛ یکی از موضوعاتی که بسیار مورد بحث قرار گرفت زیان انباشته خودروسازان از سنوات گذشته تاکنون بوده که باعث شده بهای تمام شده خودرو افزایش یابد.

خودروسازان پارسال در مقاطع مختلف قیمت محصولات خود را بالا برده بودند و به دلیل زیان و بدهی انباشته، با تعویق یا تغییر قیمت محصولات پیش فروش شده قبلی، فروش فوری و نقدی را جایگزین آن کرده‌اند.

آنطور که آقای محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان صنایع همگن تهران می‌گوید مجموع زیان انباشته خودروسازان از ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پایان سال ۹۶ به ۸۳ هزار میلیارد تومان در پایان ۶ ماهه سال گذشته (۱۳۹۹) رسید که اکنون نیز مجدد این زیان به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی در طول سه سال و نیم این زیان حدود هفت برابر شده است.

پایین بودن کیفیت خودرو‌ها و قطعات، ایمنی در کنار آلایندگی بالا از عمده مسائل و مشکلات خودروسازان بوده و تعدد شکایت از خودروسازان، بویژه ایران خودرو و سایپا به وضوح گواهی بر نارضایتی بالای مشتریان است.

یکی از مسائلی که در صنعت خودروسازی مطرح است، کمبود نقدینگی قطعه سازان است که به اصلی‌ترین چالش‌های آن‌ها تبدیل شده است به خصوص برای شرکت‌هایی که در این حوزه برای خودروسازان کار می‌کنند، این مسئله بیشتر خودنمایی می‌کند.

آقای مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن تاکید بر اینکه قطعه‌سازی به سبب کمبود نقدینگی در لبه پرتگاه قرار گرفته گفت: به نظر نمی‌رسد که افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید ظرف یکسال اتفاق بیفتد، ضمن اینکه به شدت بایستی مراقبت صورت گیرد که مجددا خودروسازان برای اجرای دستورات حاکمیتی برای افزایش تولید به سمتی حرکت نکنند که از بحث کیفیت غافل شوند.

مشکلات صنعت خودرو، تمام شدنی است؟

افزایش قیمت ارز، مشکلات مرتبط با تحریم از جمله بالا رفتن قیمت مواد اولیه و سخت شدن مبادلات بانکی با خارج طی سال‌های اخیر از عواملی بوده‌اند که قیمت تمام شده خودرو را بالا برده و این گرانی به مصرف‌کننده و تولید کننده منتقل شده است.

به این‌ها باید مشکل تامین ارز خودروسازان در سامانه نیما را هم اضافه کرد، آن هم در شرایطی که درآمد‌های ارزی دولت ایران به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته است.

ناگفته نماند دولت نیز طی این سال‌ها در تلاش بوده است تا اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد را کم کند به همین منظور قیمت گذاری دستوری را اعمال کرد، اما به گفته کارشناسان صنعت خودرو این روش قیمت گذاری باعث شد زیان خودروسازان و قطعه سازان زیاد شود و هر روز توان قطعه سازان کمتر شود.

چندی پیش تصادف زنجیره‌ای رخ داد که ۵۹ خودرو با یکدیگر برخورد کردند؛ این حادثه در کنار زخمی‌ها کشته‌هایی نیز داشت که این موضوع خبرساز شد. به گفته آقای هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کیسه هوای هیج خودروی ایرانی در این تصادف ناگوار باز نشد.

موضوعی که بسیاری به آن انتقاد کردند چرا که اصولا در هر تصادفی در گام اول خودروساز را مقصر می‌دانند تا خودشان از زیر بار مسئولیت خود جا خالی کنند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که در این زنجیره دنبال مقصر گشتن، پلیس مقصر را خودروسازان و خودروساز مقصر را قطعه ساز می‌داند در حالی که طبق گفته حسن زاده نماینده مجلس در این مباحث مقصر قطعه ساز نیست چرا که قطعه ساز آنطور که خودروساز می‌خواهد قطعه را می‌سازد و زمانی که مورد تایید خودروساز و سازمان ملی استاندارد بود، قطعه روی خودرو نصب می‌شود.

هزارتوی مشکلات صنعت خودروسازی در ایران به وضعیت آشفته در این بازار دامن زده است؛ بازاری که تحریم، تولید ناکافی و سوء مدیریت به خروجی بی‌کیفیتی منجر شده است.

در نهایت باید گفت افزایش تولید خودرو در گروی افزایش کمی و کیفیت تولید قطعه‌سازان کشور است؛ راهی که قطعه‌سازان از یک تا دو دهه قبل به دنبال آن هستند و تا به امروز توانستند بخشی از آن‌ها را انجام دهند.

کمبود قطعه‌ای سی یو (یکی از قطعات راهبردی خودروسازی) در سال‌های اخیر، موجب رسوب تولیدات در کف کارخانه‌ها شده بود حالا برخی شرکت‌های داخلی توانستند این قطعه را داخلی سازی کنند. قطعه‌سازان با وجود کمبود نقدینگی ناشی از بدهی خودروسازان، تهیه مواد اولیه، استفاده از ماشین‌آلات نه‌چندان جدید و تحریم‌ها، پای کار تولید ملی ایستاده و این صنعت را به خوبی پیش برده‌اند.

پیشتر رهبر انقلاب فرموده بودند حمایت‌های عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع به‌ویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمی‌شود و مردم نیز بحق به آن‌ها اعتراض دارند.

فیروزی نماینده مجلس هم گفته بود با واردات خودرو می توان خودروسازان را وادار کرد که با ارتقای کیفیت به رقابت با خودروسازان خارجی بپردازند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
اون دوست عزیزی که گفتن با واردات خودرو همه مشکلات حل میشه،باید بگم که کاملا داری اشتباه میکنی عزیزجان،چون با ازاد شدن واردات خودرو فقط یه سری اقازاده و نورچشمیها فقط کارشون راحت تر میشه ولی به هیچ وجه تاثیری روی قیمت خودروهای داخلی نداره چون مثلا فکر نکنید که اون موقع بنز مدل ۲۰۲۱ رو میتونی بخری ۱ میلیارد!! گمرگی سنگین میبندن بهش یهو میبینه همون ماشین تا برسه دست شما تو ایران برات ۷_۸ میلیارد تموم میشه! در هر دوحالت مردم مجبورن که خودرو داخلی رو سواربشن! اخه چطور انتظار دارین ماشین ارزون بشه درصورتیکه بیمه و لاستیک و اهن و.... گرون شده؟! با چه منطقی؟! از ۴ سال پیش هی گفتن نخرید ارزون میشه،پراید بود ۳۰ ملیون تومن گفتن نگران نباشید ارزون میشه الان شده ۱۷۰ ملیون تومن بازهم میگن نگران نباشید!! شک نکنید که امسال هم پراید میشه ۲۰۰ ملیون! دست منو شما هم نیست از قبل همه چیز برنامه ریزی شده پس الکی به جون هم نیفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
شما آدم ترسو هستید شما فکر می کنید مافیای خودرو کیی هستن آقای وزیر مردم عادی نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
سال ۹۷,به بهانه حمایت از تولید داخل. واردات خودرو را متوقف گردید و این دو مافیا را بیش از بیش بر مردم تسلط کردید .

چون حمایت از تولید داخل زمانی شکل میگیرد که نمایندگی ها پر از خودرو باشد پارکینگ پر از خودرو باشد و خریدار نداشته باشد و برای حمایت از تولید داخل. واردات متوقف میشود یا کم میشود ..در واقع موضوع اصلی حمایت از تولید داخل نبود .هدف خارج نشدن ارز از کشور بود حتی اینکه باز ظلم و ستم تسلط تولید داخل بر مردم بیشتر و بیشتر شود

شما راست میگید در جهت حمایت از خانواده عایی که خودرو ندارن. اقدام کنید .پراید نابود داشتیم فروختیم چهارماه پیش و قدرت خرید پراید نو یا کم کار کرده را نداریم

اگر حمایت از تولید داخل راستین بود الان نمایندگی ها و پارکینگ ها مملو از خودرو بود و خریدار نداشت و این طرح کمک به فروش میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
سال ۹۷,به بهانه حمایت از تولید داخل. واردات خودرو را متوقف گردید و این دو مافیا را بیش از بیش بر مردم تسلط کردید .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
فساد فساد فساد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
یک شانه تخم مرع ٧۰ هزار تومان !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
برن بمیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
انشالله دلار بشه ۳۸ هزار تومن ببینیم بعضی ها میبینند یا خودشونو به کوری زدند که اقتصاد دکمه ای نیست که بزنی ودرس بشه وقبلی حال زدنشو نداشته باشه این داشته باشه برجام واف ای تی اف و روابط با دنیا مولفه های اقتصاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
هرکه آمد امارتی نو ساخت...در این چند دهه تلفات خودوهای بی کیفیت چندین برابر کرونا بوده و هیچ کس به روی خودش نمی آورد.!
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۱:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
متاسفانه در کشور به تکنولوژی های جدید و نو اهمیت نمی دهند .

فقط در کشور همیشه حرف از ساختمان سازی هست

بسه دیگه چقدر آجر رو آجر ؟

چقدر گچ و سیمان و ملات و سنگ و کاشی ؟
Iran (Islamic Republic of)
وانتی
۲۰:۲۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
ماهی ۱۰ لیتر از کارت سوخت وانت کم می شود به ۸۰ لیتر رسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
چرا قیمت ماشینهای چینی اینقدر زیاده؟!!
مگه از طرف چین تحریم هستیم؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
تو خود چین این اشغالا رو سوار نمیش اونوقت ی ماشین شاسی بلند ک تو خود چین ۱۰هزار دلار اونم بصورت تمام اقساط او ایران ۷۵هزار دلار بفروش میرسه...با ۷۵هزارتا میشه بهترینهای المانی امریکای و انگلیسی وایتالیای سوار شد..جقد بدبختیم نا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
خودرو اگر ۶هزار دلارم ک باشه بازم ۸۵دزصد جامعه قدرت خرید ندارن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
تا الان که تا تونسته اند قیمت را به نفع خودروساز برده اند بالا و به قول رهبر معظم انقلاب باعث نارضایتی به حق مردم شده اند. با این وضعیت دوباره قیمت خودروی بی کیفیت رو می کشند بالا . مثل قبل ، این قضیه یه قربانی می خواد. گزینه اول هم وزیر صمت خواهد بود. نهایتش وزیر صنعت رو استیضاح می کنند و تقصیرها همه میندازن گردنش. وزیر بدون اینکه مسولیتی متوجه اش بشه بدون مشکل میره کنار و در یه پست جدید بکارگرفته میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اولا همین الان هم قطعات الکترونیک در کشور قابلیت ساخت دارد ولی مافیای خودرو اجازه استفاده نمی‌دهد حالا که زور دولت به مافیای خودرو نمی‌رسد بهتر است واردات آزاد شود تا مافیای خودرو از بین بروند نباید منافع مردم فدای منافع رانت خواران شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
یکی از شروط ثبتنام ماشین کارخونه ای اینه که متقاضی در حال حاضر ماشین و پلاکی به نام او نباشه. چرا منی که تا حالا از طریق ثبتنام ماشین تحویل نگرفتم و قبلا از بازار آزاد ماشین خریدم نمیتونم از کارخونه ماشین بگیریم؟!!!!
اگر به امید تحویل ماشین از کارخونه ماشین فعلیمو بفروشم و جندین ماه و چند ماه منتظر تحویل ماشین از کارخونه باشم که نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
کلا اون دوتا شهر بازی جمع کنید بجاش درخت بکارید یه سی سال دیگه مردم نفس بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
همش داستان ، همه جا راهکارتون گندش زده بیرون ، کلا باید برین تیله بازی اینکاره نیستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
خودرو گرانتر میشه مخصوصا ماشین های پر فروش
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۸:۱۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
تولید خودرو باید به مرز ده ملیون در سال برسد و چون حالا حالا ها ایران توان ساخت اینهمه خودرو در سال را ندارد حتما باید واردات صورت پذیرد و همه خانواده های ایرانی حداقل یک خودرو نو و بروز داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اقا یه پیکان کاربراتوری بزنید. قطعه وارداتی هم نمیخاد. ما کارگرا نهایت بتونیم در چند سال سی میلیون پس انداز کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
فاطمی داره فقط وقت تلف میکنه تا عمر دولت رئیسی تموم بشه . آقای رئیسی وقت هدر نده سریعا یک وزیر باصلاحیت جایگزین کن.مجلس که خواب تشریف داره
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۶:۳۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
آیا در این قرن جدید زمان این نرسیده که در الکترونیک سرآمد کشورهای جهان شوییم و راه بی نیازی و وابسته نبودن را بهتر بپیماییم و دهها ملیون خودرو و میلیاردها قطعه در سال بسازیم.
#ایران را تنها اندیشه ایرانی میسازد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیم از الکترونیک چه میدانید؟!!! اصلا راجع نیمه هادی ها و تکنولوژی ریزپردازنده ها مطالعه ای دارید؟ از اتاق تمیز چه میدانی؟ این قلم دیگه با شعار و... نمیشه. اصلا میدونی چندتا شرکت توی دنیا صاحب این تکنولوژی ها هستن؟ از اینتل و اتمل و میکروچیپ و ... چه میدانی؟!!! حداقل یه سرچ توی گوکل بزن و ببین چقدر کارمند دارند فقط!!! حتی چین و تایوان و المان و انگلیس و... هم صرفا مونتاژ کار این قطعات هستن و تولید به معنای طراحی وجود نداره در خیلی از ادوات حساس، حتی تولید در این حد هم نیاز به ارتباط صحیح داره، اگر من به شما بگم که گوشی دست شما اگر حتی ساخت ایران هم باشه تکنولوژی پردازندش برای شرکت یهودی و به قول شما صهیونیستی هست چیکار میکنی؟!!!! شعار بسه دیگه، اول باید ارتباط با دنیا درست بشه بعد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
همین رویاهای واهی ما را به این روز انداخته...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اگر خودروهای دپو شده در پارکینگ های خودروسازان به خاطر کمبود قطعات بوده است چرا این همه تولید را ادامه دادند وچرا خودروهایی که پیش فروش وبا قیمت چند برابری به ملت قالب میکردند کمبود قطعات نداشت هدف فقط وفقط شوک کمبود تولید و عرضه به بازار بود تا قیمت پراید را به اینجا برسانند که موفق هم شدند حالا هم تمام خودروهای دپو شده که در زیر آفتاب و باران مثل گلدان از تمام سوراخ ودرزهایش گل و گیاه و بوته های درخت سبز شده است با قیمت هزاران برابر به ما ملت قالب میکنند و متأسفانه ما ملت هم در خرید از سر وکول همدیگر هم بالا میرویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
باور بفرمایید چندین سال که خودرو ندارم اونم فقط به خاطر حمایت از مظلوم و قشر ضعیف جامعه حاضر نیستم ثبت نام خرید خودرو انجام بدم
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۶:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
چطور در موشک سازی با اینهمه سرمایه گذاری توانستید و در خودروسازی اینگونه آید.
یقینا دستهای کثیف و مافیایی خودتان در پشت این قضایا و در پشت پرده است.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۰۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
مافیا پیش اینا نوزاد هم نیست تو ایران خودرو یه مدیر میانی هر۲ تا ۴ سال یه خودرو میگیره که تفاوت قیمتش تو بازار اندازه حقوق دوسال کار یه کا گر ساده است هزاران هزار نیروی سفارشی مازاد هم دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
چون موشک سازی فساد در انجا وجود ندارد و دلسوزانه فعالیت می کنند نه مثل اینایی که مافیایی خوردو تولید می کنند
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۶:۰۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اگر ضرر میکنند چرا خطوط تولید رباتیک و افزایش نمی یابند هر چه تولید و فروش بیشتر با سود کمتر یعنی سود بیشتر پ اینها را باید یک فرد عادی این جامعه و این کشور عزیز به شما بگوید!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۵۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
هنوز نمی‌دانید قطعه سازی مهمتر و راهبردیتر از سرهم بندی است ،سرهم بندی هر چه هم مهم باشد به پای قطعه سازی نمیرسد پس دولت بگذارد قطب‌های سرهم بندسازی در سراسر کشور همچون دو سرهم بندسازی ایرانخودرو و سایپا گسترش یابد و خود در قطعه سازی و کیفیت و استاندارد ورود کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
دروغه اقا..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
دروغه اقا..
Iran (Islamic Republic of)
مجید نامور
۱۵:۰۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
لطفا کارشناس خبر حوزه خودرو با بنده تماس بگیرن ، عرضی داشتم
Iran (Islamic Republic of)
محمد.ن.ک
۱۵:۰۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
وزیر صمت همیشه سمت میرسلیمی بوده که با اکثریت قریب به اتفاق آرا رد شده و همون چند سال پیش به زباله دان پیوسته و به ناحق برا ملت 80 میلیونی مصلحت تشخیص میده. اگه مصلحت تشخیص ده بود مصلحت خودشو تشخیص میداد و تو انتخابات شرکت نمی کرد که سوژه ی ما ملت تو نظراتمون بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
بازار خودرو همچون دیگر مسائل کشور منتظر ظهور امام زمان وگرنه از انتظار درست کردن نباید داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
چند سوال دارم کسی میتونه جواب بده
چرا یه شرکت خودروسازی دیگه تاسیس نمیشود ؟ چرا امکانات و تسهیلات در اختیار نخبگان و دانشگاهها جهت تاسیس خودروسازی جدید گذاشته نمیشود؟ چرا فقط ایرانخودرو و سایپا نورچشمی دولت هستند با وجود نارضایتی زیاد مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
درود برشما راه حل اصلی همینجاست
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۴:۱۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
تا کی حمایت از این دو شرکت که هر چه توانستند قیمت خودرو را بالا برده و تغییری در کیفیت ندادند آقای منتظری تاکی آقای فاطمی امین تا کی این روند می خو.اهد ادامه پیدا کند تا انقلاب مهدی عج .
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
در سایت های ژاپن به ازای هر نفر کارگر تا چهل خودرو تولید میشه ولی در ایران زیر پنج خودرو تولید میشه این یعنی خودرو ساز نیروی اضافه داره دستگاه ها بروز نیست و هزینه ها به خریدار منتقل میشه
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۸:۱۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
ایران رباتیک و نوین نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
گرانی خودروکلیدخوردازااول اردیبهشت فقط۲۰الی۳۰درصدافزایش قیمت خودرومیباشدمالیات هادوجادوجاافزایش حقوق کارگر۵۷درصدافزایش تورم۴۵درصدی سالیانه که برای ایران امری عادی شده
هرکس قصدخریدخودروراداربخره والی افزایش قیمت۱۰۰در۱۰۰داریم الان دنااتومات روی۶۵۰م برای خریدگیرنمی آیدوکسی فروشنده نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
تواردیبهشت۳۰درصدافزایش قیمت هست پژو۴۰۵هم تولیدنمیشه
سمنددوگانه CNGاون هم فقط تاکسی صفر۱۴۰۱قیمت ایران خودرو اعلام کرده۲۲۵م
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
این اقای وزیر یا بیسواده یا دستش با رانت خواران تو ی کاسه س اخه مگه افزایش کیفیت محصول جز با رقابت و اونم با ازادسازی واردات امکان پذیره؟ من حدس میزنم به بهانه های مختلف میخواد قیمتها رو ببره بالا که فاصله کارخونه و بازار کم شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
بعضی از اقایانی که روی صندلی‌های مصلحت نظام جا خوش کرده اند همان کسایی هستند که تو صنایع خودروسازی

سهم دارند و هرگز اجازه واردات نمی‌دن ، کدام مصلحت مصلحت مردم یا مصلحت شما؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
چرا قیمت خودرووسایرکالاها را دلاری اعلام می کنید ولی از درآمددلاری حرف نمی زنید وباید درآمدریالی باشد درسایر کشورها یک کارگرباحقوق شش ماه می تواند یک خودرونونقدبخرد ولی درایران چهارسال می تواندیک خودروبخردالبته اگرگران نشود خودروسازی که چهل سال نتوانسته پیشرفت کند دوساله نمی تواند هیچ حرکت مثبتی داشته باشد واین وعده های وزیردروغ است وگرنه جانش راضمانت وعده هایش می کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
مثل خیلی از کشورها واردات خودروی دست دوم با تعرفه پایین چاره کاره چون ارز بری خیلی کمتری داری
Iran (Islamic Republic of)
(((((((((((()))))))))))
۱۳:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
بخدا باید به این مسوولین و همه ارکان خودرو ساز ونهادی ذیربط تابعیت چند وجهی بدون قید و شرط واگذار کرد
خودرویی و منتاژمیکنید که از لحاظ قیمتی با بهترین برندهای روز دنیا قیمت گذاری میشود ودر اخر هر سال اعلام میکنند زیان انباشته داشتیم بطور مثال خودرویی که 100 میلیون ارزش به تناسب قیمت بازار جهانی .به قیمت 400 میلیون ارزشش گذاری کردید نمیدونم 4 برابر قیمت به مردم قالب کردن چطور زیان میدهید برنامه ها و سطح دانش شما رو یک دوره فشرده در همه کشورها وارد درس داشنگاهی بکنند تا جهانیان هم از شما چیزهایی یاد بگیرند حیف شما تباه بشوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اونایی که از خودروسازای ایرانی حمایت می کنن دستشون به خون مردم آغشتس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
از ابتدای سال تاکنون بیش از چهارصد نفر بر اثر کرونا و بیش از پانصد نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند!!!

نقش خودروهای بی‌کیفیت در این کشتار ملی بار دیگر پر رنگ شده ، باید هر سریع تر ستاد ویژه بحران تشکیل بشه

و با واردات خودروهای با کیفیت هر چه سریع تر مردمو در مقابل این ویروس نحس و کشنده ، واکسینه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
a.n
۱۲:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
خدایا خودت این مملکت رو نجات بده از دست رانت و دلال و رابطه و خائنین
*آمین یا رب العالمین *
Iran (Islamic Republic of)
ملت
۱۲:۴۶ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
لعنتلاه قومظالمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
به یهانه حمایت از ایران خودرو و سایپا حاضر به آزادسازی واردات نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
گرانی خودروکلیدخوردازااول اردیبهشت فقط۲۰الی۳۰درصدافزایش قیمت خودرومیباشدمالیات هادوجادوجاافزایش حقوق کارگر۵۷درصدافزایش تورم۴۵درصدی سالیانه که برای ایران امری عادی شده
هرکس قصدخریدخودروراداربخره والی افزایش قیمت۱۰۰در۱۰۰داریم الان دنااتومات روی۶۵۰م برای خریدگیرنمی آیدوکسی فروشنده نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
ول کنین این هزارتوی بی نتیجه رو. واردات خودرو رو آزاد کنین مردم خودشون میدونن چی بخرن. اینا خودشون بالاخره مجبور میشن کوتاه بیان و مشکلاتشونو حل کنن
دست رو دست نزارین مردم بریدن دیگه... یا درامدها رو متناسب با قیمتها بالا ببرین یا واردات لعنتی رو کاملا آزاد کنین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
بخدا زشته برای یک ماشین های کوکی باید قرعه کشی کنیم و یا با قیمت های کلان به مردم بدبخت بفروشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اگه واردات آزاد بشه قطعا افراد ضعیف توان خرید ندارند این هایی که میگن واردات آزاد بشه مرفه بی درد هستن و سنگ خودشون رو به سینه میزنن
فقط در صورتی باید واردات آزاد بشه و خودروهایی بیاد که قشر متوسط رو به پایین هم بتونن بگیرن و حلبی های سایپا و ایرانخودرو رو نخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
واردات ازاد شه ماشین داخلی ارزون میشه مردم می تونند حداقل اشغالهای داخلی بخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
واردات برای هر نفر یک خودرو
باید آزاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
منظور از آزاد کردن واردات .واردات با تعرفه پایین هست که شما بتونی با ۲۰۰ میلیون تومان که میدی جا پراید یه ماشین با کیفیت خارجی بخری.شما ببین با ۸۰۰۰ دلار چه ماشینهایی در خارج کشور میتوان خرید یعنی هر کشوری بری بگی من پرایدا با قرعه کشی به این قیمت میخرم درجا بهت پناهندگی میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
شما میگی وعده دیگه وعده است... انتظار انجام رو نداشته باشید دوباره وعده میدن فقط برنامه، وعده و عشق به مردم و خدمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
واقعا دیگر با نبود خوشی برای هموطنان که در سختی مسکن خودرو غذا دارو هستند حالمان خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
با این قیمتها دیگر کسی نمیتواند خودرو بخرد چهل و سه ساله ملت رنگ خوشی و ارامش ندیدن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۴۹ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
زیان انباشته یعنی چی
اگر این شرکت زیان کرد باید ورشکسته شده و درب آن تخته شود نه اینکه تاوان آن را مردم بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
الان دنااتومات روی۶۵۰م برای خریدگیرنمی آیدوکسی فروشنده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
باور بفرمایید ما راضی زیان و ورشکستگی اینا نیستیم راست میگن بزارند خودرو ساز جدید وارد بشه و قطعا هم تیم جدیدسود خواهد برد و هم کیفیت بالا خواهد رفت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
مردم و پلیس عزیز بیشترین لطمات را از خودروسازها دریافت کرده اند واقعا تا کی حمایت تا کی رانت و لابی می خواد مانع اجرای عدالت بشه صنعت خودرو سازی بخاطر منافع 2000 مدیر شده باعث سرشکستگی غرور ملی و نماد چپاول بیت المال
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۰۸ ۱۱ فروردين ۱۴۰۱
۲۰۰۰ مدیر مفت خور نالایق لعنت به همشون
Iran (Islamic Republic of)
ali13
۱۰:۱۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
مشکل خودرو توی کشور ما وجود افرادی هم زمان در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت و سهام دار بودن در سهام خودرو سازان می باشد که دست خودرو سازان را برای چپاول مردم باز گذاشتن مثل آقای میر سلیم که می گوید مجمع تشخیص مصلحت مخالف واردات خودرو می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
فساد و تباهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
باز چه خوابی دیدی برای ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
زرشککککککک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
سلام.مسئولین اگر واقعا انقلابی هستند و برای جان و مال مردم ارزش قایل هستند واردات خودرو با تعرفه گمرکی فقط دو درصد را برای عموم مردم ازاد کنند تا انحصار،احتکار و گرانی دهها برابری که خودروسازان حلبی سایپا و ایران خودرو درست کردند خاتمه یابد.با تشکر
-
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
آرزوی خرید ماشین به دل من و خانواده ام نشسته . جواب بچه هام رو چی بدم .......
Iran (Islamic Republic of)
omid
۰۸:۵۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
خود مسئولین بی کیفیتن نه خودرو
آخرین اخبار