باشگاه خبرنگاران جوان یزد گزارش می‌دهد

سفر بهاری به نخستین شهر خشت خام/ اینجا یزد، عروس کویر ایران

یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان شهری در قلب تاریخ ایران زمین میزبان مسافران نوروزی است.

نوروز در راه است و  بهار در کوچه پس کوچه‌های قدیمی یزد بوی نو شدن  و دوستی را  به راه انداخته است که مثالش را نمی‌توان در هیچ کجا جستجو کرد.

با توجه به قرار گرفتن یزد در شاهراه مواصلاتی کشو و استانی پر از جاذبه های گردشگری، همواره در مسیر مسافرت‌ها به ویژه مسافرت‌های نوروزی است.

امسال مسئولان و ارگان‌های مختلف تدارکات خوبی برای میزبانی از مسافران نوروزی دیده اند.

شهرداری یزد برای استقبال از نوروز ۱۴۰۱، ایجاد ۱۲ نوروزگاه را در دستور کار قرار داده است.

ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد گفت: مدیریت شهری یزد برنامه ریزی لازم را برای آماده سازی سه بوستان با تمام امکانات مورد نیاز از قبیل استقرار ایستگاه‌های صلواتی، ایستگاه‌های فرهنگی، تامین آب گرم و ... را در دستور کار قرار داده است.

سفر بهاری به نخستین شهر خشت خام، اینجا یزد؛ عروس کویر ایران

به گفته او نوروزگاه‌ها در سطح مناطق شامل نوار سبز جنب دروازه قرآن، پارک شهدای کوچه بیوک ( بوستان اطهر)، پیاده راه میانی بلوار ولیعصر (عج)، پارک بزرگ شهر، پیاده راه جلوی پارک شهر شادی، محوطه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی (کارخانه جنوب)، پارک مهرآوران، پارک آزادگان، میدان فرهنگ، بوستان آزاد شهر، جلوی مسجد دوازده امام (فلکه چهارم)، میدان امیر چقماق و بلوار بسیج است.

عزیزالله سیفی رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: در آستانه سال نو مراکز اقامتی، هتل ها، رستوران ها، بوم گردی‌ها و فضا‌های مناسبی در شهر یزد آماده  پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد گفت: سه پارک بزرگ شهر، کوهستان و مهرآوران برای اسکان موقت مسافران نوروزی آماده شده است.

سفر بهاری به نخستین شهر خشت خام، اینجا یزد؛ عروس کویر ایران

هما خورشیدی معاون گردشگری میراث‌فرهنگی استان یزد گفت: در استان ١٤٠ واحد خانه مسافر ثابت فعال هستند و مسافران و هموطنانی که به این استان سفر می‌کنند باید برای استفاده از امکانات اقامت در خانه‌های مسافر، صرفاً به واحد‌های دارای مجوز مراجعه کنند.

سید امیر ناصر طباطبایی رئیس جامعه هتلداران یزد گفت:  استان یزد دارای ۵۷ هتل با ظرفیت ۳۸۳۵ تخت، ۱۹ بومگردی با ظرفیت ۷۶۲ تخت، تعداد ۱۵۸ بومگردی با ظرفیت ۲۹۱۵ تخت، ۴۳ اقامتگاه سنتی با ۱۴۲۳ تخت، ۱۳۸ خانه مسافر با تعداد ۱۴۲۴ تخت، یک هتل آپارتمان با ظرفیت ۹۰ تخت و ۲ متل با تعداد ۸۶ تخت است.

به گفته او علاوه بر این، استان از ۶۳ پذیرایی سنتی و ۳۹ پذیرایی بین راهی، همچنین ۱۰ مجتمع بین راهی، هشت کمپ کویری، ۶ مجتمع گردشگری و سه مجتمع تفریحی سرگرمی و نیز ۱۱۳ دفتر خدمات گردشگری برخوردار است.

اجرای طرح نوروزی هلال احمر در استان یزد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد گفت:  طرح نوروزی هلال احمر در ۱۲ پایگاه دائمی و پنج پایگاه موقت امداد و نجات جاده‌ای در استان از ۲۵ اسفند شروع شده و تا ۱۳ فروردین ادامه دارد.

سفر بهاری به نخستین شهر خشت خام، اینجا یزد؛ عروس کویر ایران

آمادگی پلیس راه استان یزد در ایام نوروز

فرمانده انتظامی استان یزد گفت: بیش از ۱۶۰ اکیپ شامل پلیس راه، هلال احمر، اورژانس و راهداری از  ۲۴ اسفند در محور‌های مواصلاتی استان یزد مستقر شدند تا به مسافران نوروزی خدمات رسانی کنند.

سفر بهاری به نخستین شهر خشت خام، اینجا یزد؛ عروس کویر ایران

به گفت سردار عباسعلی بهدانی فرد این طرح تا ۱۴ فروردین ادامه دارد.

پیش‌بینی ۳۵ هزار نفر ظرفیت اسکان در استان یزد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: امسال ستاد خدمات سفر موافقت کرده تا سفر‌های نوروزی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود و پیش بینی شده استان یزد با خیل عظیمی از مسافران نوروزی همراه باشد.

آخوندی گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد هتل‌ها تکمیل و ۶۰ درصد بوم گردی‌ها نیز رزرو شده که در هر شهرستان پنج حسینیه و سه سالن ورزشی هم تدارک دیده شده است.

جاذبه های شهر یزد جهانی   شهر « قنات و قنوت و قناعت»، دیار « خشت و خاک و خاطره »

 امیرچخماق یزد یکی از بنا‌های بی نظیر و آثار تاریخی یزد

میدان امیرچخماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود. امیرچخماق نام میدانی در شهر جهانی یزد است که شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب‌انبار که قدمت‌شان به دوره تیموریان می‌رسد.

این بنای تاریخی که از بنا‌های بی نظیر و آثار تاریخی یزد است، پس از 2 سال در ایام نوروز میزبان گردشگران ایرانی و خارجی است.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

تکیه امیر چخماق در سال۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال۱۳۴۱ با شماره مستقل۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

میدان امیرچخماق، یکی از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد محسوب می‌شود.تکیه امیر چخماق در سال۱۳۳۰ هجری شمسی و با شماره ۳۸۳ و مسجد امیر چخماق در سال۱۳۴۱ با شماره مستقل۲۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

بادگیر‌ها نشان معماری ایرانی، اسلامی

بادگیر یک روش ابداعی ایرانی برای ایجاد فضای خنک در منازل گرم کویری است که از دوران صفویه به عنوان یک نشان معماری ایرانی، اسلامی به یادگار مانده است و همین زیبایی و معماری  زیبا چشم جهانیان را به خود جلب کرده است.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

بادگیر دارای بخش‌های مختلفی از جمله قسمت فوقانی آن که از نظر تزئینات مهمترین و شاخص‌ترین بوده و قسمت بدنه آن که مشتمل بر تیغه‌ها و کانال‌هایی است که باد در آن جریان داشته و قسمت انتهایی بادگیر که نحوه‌ی اتصال آن با قسمت تابستانه و مکانیزم است.

بادگیر‌ها در یزد، یک خنک کننده طبیعی منازل است که بلندترین و منحصر بفرد‌ترین آن در جهان را تنها می‌توان در این استان یافت.

از گذشته تا کنون، بادگیر در شهر یزد به عنوان یک خنک کننده منازل در هوای گرم کویری مورد استفاده قرار می‌گیرد که این بادگیر‌ها هوای اطراف منازل را به شیوه‌ای حیرت انگیز و مهندسی، وارد منازل کرده و هوایی مطبوع را ایجاد می‌کنند.

شاهکار معماران هنرمند ایرانی در دل کویر

مسجد جامع یزد شاهکاری از معماران هنرمند ایرانی در دل کویر است و این مسجد حدود ۱۰۰سال و در سه دوره تاریخی بنا شده است.

پایه‌های اصلی مسجد در دوره ساسانیان بنا شده و بنای گنبد خانه در دوره یلخانی و سر در رفیع مسجد در زمان شاهرخ و دوره تیموری ساخته شده است.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

 آنچه که این بنا را نسبت به مساجد دیگر متفاوت جلوه می‌دهد، خوابیدگی گنبد، سر در رفیع و بلند و همچنین کاشیکاری زیبا و منحصربه‌فرد آن می‌است که هر چشمی را به خود خیره می‌کنند.

این مسجد به هنگام شب، در زیباترین حالت خود دیده می‌شود و مناره‌های بلند آن از بیشتر نقاط شهر قابل دیدن است و این اثر در تاریخ ۳۱ تیر سال ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ دولت آباد یزد یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی

باغ دولت آباد یزد به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی همواره شاهد حضور گردشگران پرشماری از داخل و خارج کشور بود.

 این باغ در سال ۱۱۶۰ هجری قمری ساخته شد و از زیباترین بنا‌هایی است که به دوره افشاریه و زندیه مربوط می‌شود.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

 این اثر تاریخی از قناتی به همین نام است و جریان آب در باغ، استخوان بندی طراحی آن را تشکیل می‌دهد.

باغ دولت آباد یزد دارای قسمت‌های بادگیر و هشتی، عمارت حرمخانه، اصطبل و شترخانه، عمارت مستخدمین، عمارت تالار آئینه سر در اصلی، آب انبار دو دهانه و عمارت باغ بهشت آیین است.

کمپ‌های کویرنوردی یزد انتخابی ویژه برای کویرگردی

استان یزد به واسطه واقع شدن در مرز بین کوهستان و کویر از تنوع زیستی و جاذبه گردشگری خاصی برخوردار است.

 با ایجاد کمپ ‎‎های کویری در شهرستان‌های مختلف این استان از جمله یزد، اشکذر، اردکان و بافق امکان بازدید و استفاده از آرامش و لذت یک روز در کویر فراهم شد و در ایام نوروز امسال مسافران نوروزی از این کمپ ها استقبال چشمگیری داشتند.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

کمپ کویرنوردی دائمی شن و شادن در شهرستان بافق واقع شده که دارای تجهیزات کامل ورزشی تفریحی مانند رالی کویر، سافاری، والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی، موتورسواری، شترسواری و اسب دوانی است.

کمپ‌های سندباد و باران در شمال شهر یزد، کمپ فهرج، کمپ خویدک، کمپ اشکذر از جمله کمپ‌های موقت در این استان هستند.

بیابان‌ها و کویر‌های اطراف مناطق خرانق در اردکان، فهرج در یزد، باقرآباد در بافق و از چندی پیش میزبان گردشگرانی نه تنها از سراسر ایران بلکه از کشور‌های اروپایی شده است.

اغلب گردشگران خارجی کویر را مسافران اروپایی تشکیل می‌دهند.

میدان وقت الساعت بنایی تاریخی در یزد جهانی

میدان وقت الساعت ساخته شده در زمان قاجار هرساله میزبان گردشگران نوروزی است.

 از جاذبه‌های شهر یزد میدان وقت الساعت است در این میدان یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ساعت ایران و جهان قرار دارد و اولین ساعت شهری ایران به شمار می‌رود.

 ساخت این برج ساعت به زمان قاجار باز می‌گردد و طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری‌های منقوش به خطوط آیات به آن جلوه‌ای خاص داده اند.

یزد جهامی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و جهان بود

ساخت این برج ساعت از سوی ابوبکر یکی از ساعت ساز‌های ماهر یزدی انجام شده و امروز به عنوان یکی از جاذبه‌های ارزشمند ایران  در طول سال به خصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

یزد گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بنا‌های مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیر‌ها و بازارچه‌ها اشاره کرد.

بدون شک حفظ و ارتقای برند جهانی شدن یزد نیازمند گام های بلندی است که از مردم بلندهمت ، مهمان نواز، زحمتکش و با ایمان یزد و مسئولان پرتلاش و وظیفه شناس آن دور از انتظار نیست

از دیگر اماکن دیدنی یزد می‌توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد.

یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ شهر تاریخی یزد به عنوان یکی از نخستین شهر‌های خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

گزارش از صدیقه فلاحتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.