رئیس اداره مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال‌وبختیاری گفت: آمار به دست آمده در سال ۱۴۰۰ نشانگر کاهش ۱۸.۵ درصدی تردد مسافران درون استانی است.

آقای رحیمی گفت: از ابتدای امسال تاکنون دو میلیون و ۳۳۸ هزار و ۳۷۱ نفر از طریق ناوگان مسافربری به مقاصد مختلف سفر کرده‌اند و آمار جابه‌جایی مسافران در چهارمحال و بختیاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد کاهش داشت.

از مجموع مسافران جابه‌جا شده در چهارمحال و بختیاری، ۹۳ هزار و ۲۳۸ نفر مربوط به سفر‌های برون‌استانی هستند که با توجه به گسترش واکسیناسیون کرونا و رفع برخی محدودیت‌ها و بالا رفتن ظرفیت حمل مسافر در ناوگان اتوبوسی، این آمار افزایشی ۳.۹ درصدی را در مقایسه با پارسال به خود اختصاص داد.


بیشتر بخوانید


بیشترین جابه‌جایی مسافر در چهارمحال و بختیاری متعلق به بخش درون استانی با بیش از یک میلیون و ۴۰۷ هزار نفر و آمار به دست آمده در این بخش در سال ۱۴۰۰ نشانگر کاهش ۱۸.۵ درصدی مسافران درون استانی است.

عمده ناوگان فعال در این بخش را مینی‌بوس‌ها تشکیل می‌دهند که به دلیل فرسودگی و عمر بالای ناوگان، مسافران با وجود بالا بودن نرخ حمل مسافر در بخش سواری از این بخش از ناوگان برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند که تعیین سقف سه نفره برای جابه‌جایی مسافر در سواری‌ها و تمایل افراد برای به کارگیری خودرو‌های شخصی پس از شیوع کرونا موجب شده است تا آمار این بخش از مسافران روندی کاهشی را در سال ۱۴۰۰ تجربه کند.

امسال سه شرکت مسافربری به مجموع شرکت‌های فعال در استان افزوده شده است و با صدور پروانه فعالیت برای نخستین شرکت مسافربری فرخشهر به منظور پوشش سفر‌های قسمت جنوبی بخش فرخشهر و کیار شرقی، آمار شرکت‌های فعال بخش مسافربری استان به ۵۸ شرکت رسید.

با راه‌اندازی شرکت مسافربری فرخشهر علاوه بر رصد و نظارت بهتر بر جابه‌جایی مسافران و بهبود ارائه خدمات به آنان، مشکل صدور صورت وضعیت برای رانندگان فعال در این محدوده نیز رفع خواهد شد و ناوگان حاضر در این بخش می‌تواند از تسهیلات مربوطه همچون سهمیه سوخت استفاده کند.

تعداد رانندگان فعال در ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری بیش از چهار هزار نفر است که با شیوع کرونا، کاهش سفر‌ها و بروز مشکلات اقتصادی، بخش حمل‌ونقل نیز دچار خسارت‌های بسیاری شد و تعدادی از رانندگان بخش حمل‌ونقل مسافر، نوع فعالیت خود را تغییر دادند و به سمت ناوگان باربری متمایل شدند.

بالا بودن دستمزد رانندگان در بخش باربری در مقایسه با بخش مسافربری و پایین بودن ضریب مسئولیت در این بخش موجب تغییر کاربری تعداد زیادی از رانندگان شده است و در حال حاضر شرکت‌ها و مالکان ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری همانند دیگر استان‌ها با کمبود راننده برای هدایت ناوگان مواجه هستند.

مجموعه مدیریتی به دنبال آن است تا با اتخاذ تدابیر و تعریف دستورالعمل‌ها، امکان تعهد رانندگان به فعالیت در هر یک از ناوگان مسافربری و باربری را افزایش داده و از تغییر کاربری‌ها جلوگیری کند.

با راه‌اندازی سامانه «سپهتن» به منظور نظارت و کنترل بهینه بر حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای تا حدود زیادی از میزان تخلفات رانندگی بخش مسافربری و به طبع شکایت‌ها کاسته شده است که ارتقای این سامانه می‌توانند ضریب ایمنی سفر را نیز افزایش دهد.

پایانه مسافربری مرکز استان عمری طولانی دارد و چندان درخور و شایسته استان نیست، اما با توجه به بازرسی‌های پی‌درپی از این پایانه، تغییرات مطلوبی برای رفع مشکلات آن در سال‌های اخیر انجام شده است.

مشکل اصلی در بهبود وضعیت پایانه مرکزی استان ناکافی بودن درآمد‌های این پایانه است و تاکنون با همکاری شهرداری، اقدامات مطلوبی برای ساماندهی وضعیت شرکت‌ها و واحد‌های تجاری این مرکز پرتردد انجام شده است که امید می‌رود با تداوم پیگیری‌ها مشکلات به طور کامل رفع شود.

وضعیت پایانه بروجن و بلداجی قابل‌قبول و مطلوب است و شرکت‌های مسافربری فارسان در محلی استیجاری مشغول به فعالیت هستند که به دلیل مشکل ترافیکی منطقه، مقدمات ساخت پایانه در محلی جدید در حال پیگیری است.

پایانه آزادی لردگان در مسیر ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان واقع شده و با هجوم بالای مسافر روبه‌رو است، اما همچنان شرایط جابه‌جایی مسافر و شرکت‌های فعال در این پایانه از حد مطلوب فاصله دارد که لازم است مسئولان شهرستانی برای ساماندهی آن برنامه‌های اجرایی موثرتری را در نظر بگیرند.

با پیگیری‌های انجام شده ۶۴ دستگاه مینی‌بوس و ۱۴ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه‌های مربوطه و ارائه مدارک از تسهیلات این بخش برای نوسازی استفاده کنند.

بر این اساس برای نوسازی هر دستگاه مینی‌بوس ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص می‌باید و دارندگان اتوبوس نیز می‌توانند تا سقف ۷۰۰ میلیون تومان از این تسهیلات استفاده کنند.

این تسهیلات از نیمه بهمن ماه امسال ابلاغ شده است و متقاضیان تا پایان فروردین ۱۴۰۱ می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند و در صورتی که تعداد متقاضیان بخش مینی‌بوس پایین باشد این تسهیلات به ناوگان اتوبوسی اختصاص خواهد یافت.

میانگین عمر ناوگان مینی‌بوس چهارحال و بختیاری بالای ۲۹ سال است و تسهیلات ارائه شده برای نوسازی می‌تواند کمک مناسبی برای رفع مشکلات این بخش باشد.

هم‌اکنون ناوگان مسافربری چهارمحال و بختیاری با یک هزار و ۸۰۰ دستگاه سواری، مینی‌بوس دستگاه اتوبوس در حال فعالیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.