آخرین وصی پیامبر خدا (ص)، دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت مهدی (ع) در سپیده دم نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود. با تولد او انتظار تحقق مژدهای که پیامبر خدا (ص) و امامان (ع) از دو قرن پیشتر داده بودند سر آمد و گام او زمین را برکت بخشید.
نام آن حضرت، نام پیامبر (ص) و کنیه او کنیه رسول خداست. (محمد، ابوالقاسم) توصیه شده است که در عصر غیبت، از او به نامش یاد نشود، بلکه با القاب متعددی که دارد، مثل مهدی، منتظر، حجت، صاحب امر، صاحب الزمان، بقیه اللّه، قائم، خلف صالح و ... نام برده شود.
پدرش امام عسگری (ع) و مادرش نرجس است که نام اصلی وی ملیکه، دختر یشوعا فرزند قیصر روم بود. وجود آن امام، مشخصات وی، مژده ظهورش، ویژگی اصحابش و چگونگی حکومتش، در روایات بسیار آمده است و طبق روایات عقیده به او مخصوص به شیعه نیست، بلکه روایات بسیار در کتابهای اهل سنت نیز درباره او نقل شده است
سیمای ظاهری امام زمان عجل الله فرجه الشریف
حضرت مهدی علیه السلام سیمایی، چون سیمای پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم دارد، در رفتار و گفتار و سیرت نیز شبیه و همانند اوست.
پیشانی بلند و گشادهاش بر هیبت و وقار چهره زیبایش میافزاید، و چنان نوری بر چهره و جبین او پیداست که سیاهی موهای سر و محاسن شریفش را تحت الشعاع قرار میدهد. قامتی نه دراز و بی اندازه و نه کوتاه بر زمین چسبیده دارد، بلکه اندامش معتدل و میانه است. خالی بر چهره دارد که بر گونه راستش همچون دانه مُشکی میان سفیدی صورتش میدرخشد و خالی دیگر بین دو کتفش متمایل به جانب چپ بدن دارد.
آن حضرت رنگی سپید، که آمیختگی مختصری با رنگ سرخ دارد. از بیداری شب ها، چهره اش به زردی میگراید. چشمانش سیاه و ابروانش بهم پیوسته است و در وسط بینی او بر آمدگی کمی پیداست. میان دندان هایش گشاده و گوشت صورتش کم است. میان دو کتفش عریض است و شکم و ساق او به امیرالمؤمنین علیه السلام شباهت دارد.
غیبت صغرای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
غیبت صغرا از هنگام شهادت امام حسن عسکری (ع) و آغاز سفارت اوّلین سفیر امام مهدی (ع)، «عثمان بن سعید عمری» از تاریخ هشتم ربیع الاوّل سال (۲۶۰ ق.) آغاز شد و این دوره تا تاریخ پانزدهم شعبان سال (۳۲۹ ق.) هنگام درگذشت آخرین نایب خاص حضرت، «علی بن محمد سمری» به مدت ۶۹ سال و اندی ادامه داشت. بعد از شهادت امام عسکری (ع) کم کم این خبر پخش شد که از آن امام (ع) پسری متولد شده و او امام دوازدهم و «مهدی موعود» است. پخش این خبر موجب هراس در بین عباسیان شد؛ چرا که معلوم شد از «ابو محمد»، پسری به جا مانده است. از این رو، به دستور «معتمد» عباسی عدهای از مأموران وارد منزل امام (ع) شدند و اثاثیه منزل آن حضرت را بازرسی و سپس مهر و موم کردند و درصدد یافتن فرزندش برآمدند، ولی موفق نشدند. «معتمد» دستور داد که عدهای از قابله ها، زنان و کنیزان آن حضرت [امام عسکری (ع)]را معاینه کنند و اگر اثری از حمل در آنان مشاهده کردند، به خلیفه گزارش دهند.
غیبت کبرای امام زمان عجل الله فرجه الشریف
امام مهدی (ع) چرا غایب است و علّت و جهتش چیست؟ پاسخ این مسئله بسیار مشکل است، زیرا که مسئلهای عقلی نیست تا با براهین عقلی پاسخ داده شود و نیز عرفی هم نیست تا عرف و عقلا آن را درک کنند، بلکه این موضوع تعبّدی است و باید پاسخ آن از منابع وحی؛ رسول خدا و اهل بیت طاهرینش (ع) اخذ شود. وقتی که به اخبار آل محمد (ع) مراجعه میکنیم میبینیم که اختلاف نظر بسیار در این باره وجود دارد. روایتها دلیل غیبت را این امور دانسته اند: خوف و ترس، فرار از بیعت، تطابق با سایر پیامبران، اتمام نقمت بر کافران، امتحان و آزمایش مردم، رشد عقل ها، افشای اسرار توسط شیعیان، از اسرار الهی بودن غیبت.
در جلد ۱۳ کتاب بحارالانوار از پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد، صلی الله علیه وآله، اینگونه نقل گردیده است: سوگند به خدایی که مرا به نبوت برگزیده مردم از نور رهبری او در دوران غیبتش بهره میگیرند. همانگونه که از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها. اشعه نامرئی وجود مقدس امام زمان، عجل الله تعالی فرجه، به هنگامی که در پشت ابرهای غیبت نهان است، دارای آثار گوناگون و متعددی است که برخی از آنها بدین قرار است: امید بخشیدن به جامعه، پاسداری از دین خدا و آئین حق، تربیت گروه شایستگان، نفوذ گسترده معنوی، ترسیم اهداف آفرینش، نظارت بر اعمال شیعیان.
امام زمان عجل الله فرجه الشریف در روایات معصومین علیهم السلام
بر اساس گواهی مفسران شیعه و سنی و مورخان اسلام شناس، آیاتی بسیار در قرآن مجید وجود دارد که به مسئله مهم مهدویت و موعودگرایی اشاره دارد. آیات ذیل نیز بر همین مسئله تأکید دارند. به علاوه در این زمینه، یک حدیث قدسی را نقل میکنیم.
«وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ؛ ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم». امام علی (ع) در توضیح این آیه فرموده است: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیا عَلَیْنا بَعْدَ شِماسِهَا عَطْفَ الضَّرُوس عَلَی وَلَدِها؛ دنیا پس از سرکشی به ما روی میکند، چونان شتر ماده بدخو که به بچه خود مهربان گردد». سپس این آیه را تلاوت کرد.» نیز آن امام همام در تفسیر این آیه فرمود: «هُمْ آلِ مُحمّد یَبْعَثَ اللّهُ مَهْدِیهِمْ بَعدَ جُهْدِهِمْ، فَیَعِزُّهُمْ وَ یُذِلُّ عَدُوِّهِمْ؛ این گروه آل محمد (ص) هستند. خداوند مهدیِ آنها را بعد از زحمت و فشاری که بر آنان وارد میشود، بر میانگیزد و به آنها عزت میدهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار میکند».
امام زمان عجل الله فرجه الشریف در کلام علما و اندیشمندان
در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با این که برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همه انبیا آرزو داشتند؛ لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همة اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.... چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغل بازیها و فتنه انگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگرههای بیداد فرو ریزد و آن چه غایت بعثت انبیا (ع) و حامیان اولیا (ع) بوده، تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلمهای ننگین و زبانهای نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتوافکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند.
منبع: جهان امروز
حضرت امیرالمؤمنین (ع) در خطبه معروف به «خطبه البیان» که در بصره ایراد فرمودند، در بیان علائم و نشانههای ظهور امام زمان (عج) و نیز وقایع هنگام و بعد از ظهور آن حضرت، مطالبی فرمود که در بخشی از آن آمده است:
پس از آن که حضرت صاحب الزمان (عج) در ابتدای ظهور، یاران خاص خویش، یعنی همان ۳۱۳ نفر را مورد آزمایش قرار میدهد و آنان را در طلب آن حضرت از مکه به مدینه، سه بار رفت و آمد میکنند، آن بزرگوار بین صفا و مروه بر آنان ظاهر میشود و خطاب به آنان میفرمایند: «انی لست قاصعاً امراً حتی تبایعونی علی ثلاثه خصله تلزمکم لاتغیرون منها شیئاً و لکم علی ثمان خصال فقالوا: سمعنا و اطعنا فاذکر لنا ما انت ذاکره، یا ابن رسول الله! یعنی هیچ برنامه روشنی برای شما ارائه نمیدهم، مگر این که با من هم پیمان شوید که ۳۰ خصلت را همواره مراعات کنید و هرگز هیچ یک از آنها را تغییر ندهید و رها نکنید، در برابر پیمانی که شما با من میبندید، من هم با شما پیمان میبندم، ۸ خصلت را همواره مدنظر داشته باشم.»
آنان عرض میکنند: ما گوش به فرمان و مطیع هستیم، ای پسر پیامبر خدا! هر شرطی که میخواهی مطرح فرما. پس از آن که یاران اعلام آمادگی کردند، حضرت صاحب الزمان (عج)، به طرف کوه صفا حرکت میکند و آنان نیز همراه آن حضرت حرکت میکنند. در آنجا امام زمان (عج) خطاب به آنان میفرماید: «اما آن ۳۰ نکتهای که باید منشور همپیمانی شما با من باشد» حضرت به مواردی که در زیر میآید، اشاره میکنند:
۱ـ هرگز از اطاعت من سرپیچی نکنید و از هیچ یک از اصول توافقات عقبنشینی نکنید.
۲ـ هرگز دست به دزدی نزنید.
۳ـ هرگز به زناکاری آلوده نشوید.
۴ـ هرگز فعل حرام انجام ندهید.
۵ـ هرگز به فحشا و فساد گرایش نداشته باشید.
۶ـ به ناحق هیچ کس را نزنید.
۷ـ به زراندوزی و جمع کردن طلا مبادرت نکنید.
۸ـ به جمع کردن نقره مشغول نشوید.
۹ـ گندم را احتکار نکنید.
۱۰ـ هرگز جو را احتکار نکنید.
۱۱ـ هیچ مسجدی را خراب نکنید.
۱۲ـ هرگز شهادت باطل ندهید.
۱۳ـ هرگز از مؤمنین بدگویی نکنید.
۱۴ـ هرگز ربا نخورید.
۱۵ـ در سختیها بردبار باشید.
۱۶ـ بر هیچ خداپرستی لعنت نفرستید.
۱۷ـ هرگز شراب نخورید.
۱۸ـ هرگز لباس زربافت (بافته شده از تار و پود طلا) نپوشید.
۱۹ـ هرگز پارچه ابریشمی را به روی خود نیندازند.
۲۰ـ لباسی که از دیباج «پارچه ابریشمی رنگ شده» دوخته شده است را نپوشید.
۲۱ـ دشمن شکست خورده در حال فرار را تعقیب نکنید و نکشید.
۲۲ـ هیچ خون ناحقی را نریزید.
۲۳ـ با هیچ مسلمانی به حیله و نیرنگ برخورد نکنید.
۲۴ـ حتی بر کفار هم تجاوز و ستم نکنید.
۲۵ـ با منافقان به تجاوز و ستم برخورد نکنید.
۲۶ـ هرگز لباس دوخته شده از ابریشم بر تن نکنید.
۲۷ـ در زندگی ساده زیست باشید و خاک، فرش زندگی شما باشد.
۲۸ـ از فساد و فحشا همواره بیزاری بجویید.
۲۹ـ امر به معروف را سرلوحه زندگی خویش قرار دهید.
۳۰ـ همواره نهی از منکر کنید.
هرگاه شما نسبت به این ۳۰مورد ذکر شده با من پیمان بستید، این حق را خواهید داشت که من هم در مورد هشت چیز با شما پیمان بسپارم:
۱ـ متعهد میشوم، شما دوستان خاص من باشید و دیگران را بر شما ترجیح ندهم.
۲ـ لباسهایی را که میپوشم، مانند لباسهای شما باشد.
۳ـ غذا و خوراکم مانند غذای شما باشد.
۴ـ مرکب سواری من همتراز مرکب شما باشد.
۵ـ در همه حال و هر زمان با شما باشم.
۶ـ همواره همراه با شما حرکت کنم.
۷ـ در زندگی به مقدار کم راضی باشم.
۸ـ زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد کنم.
پس همگان، خدا را آنگونه که شایسته است، عبادت میکنیم، من به عهدم با شما وفا میکنم و شما هم به عهدتان با من وفادار بمانید.»
انتظار کشیدن و منتظر ظهور منجی عالم بشریت بودن معنیش این نیست که کاری نکنیم و دست روی دست بگذاریم در کشورهای اسلامی تا کفار مشرکین منافقین دشمنان اسلام مسلمین هر غلطی که دلشان خواست با باندهای مافیایی ضد حقوق بشری تبعیضگرانه غربگرایانشون سر خانواده و جامعه و ارزشهای کشور اسلامی عزیزمان در بیاورند و مومنین مسلمین هم سکوت کنند و بگویند باید صبر کنیم تا منجی عالم بشریت بیاید ما رو نجات دهد از ما کاری ساخته نیست این افکار پوچ تلقین گونه این چرندیات لجن پراکنانه بسیار سمی خطرناک که از طرف دشمنان مومنین مسلمین در فضاهای مختلف به ذهنتان می پاشند و از صفر تا صدش غلط اندر غلط و ناعادلانه و غیر اسلامی است را دور بریزید و توکلت علی الله از جایتان متحدانه و پر غرور پر امید پر نشاط قدرتمندانه مقتدرانه برخیزید و یک یا علی حیدر کرار ع بگویید و بیایید به کف همه میدانهای و عرصه های اجتماعی در سطوح مختلف و باید در زمان غیبت حضرت منجی عالم بشریت مومنین مسلمین با شدت حدت از عدالت انسانی اسلامی خود مجاهدانه و پر قدرت دفاع جانانه کنند و حق و حقوق عادلانه حقوق بشرانه خود را احیا کنند اگر نه دشمنان بی رحم بی مروت خبیث منحوسین ملعونین غربگراها و سلطنت طلبهای خائن وطن فروش و منافقین کوردلها هیچ رحمی به شما مومنین مسلمین خانواده هایتان و کشورهایتان و ارزشهای دینی اسلامی مذهبیتان ندارند و تک به تکتان را از دم تیغ می گذرانند همچون حادثه تاریخی کشور اندلس مسلمان نشین یا اسپانیای کنونی و بهتون هزاران تجاوزات مختلف و خیانات مختلف و غارتگریهای مختلف و کشتار و نسلکشیهای بی رحمانه مختلف می کنند در هر فضایی باید مجدانه با کفار مشرکین داخلی و خارجی و باندهای مافیایی خبیثشون مجاهدت مقابله و دفاع جانانه و مبارزه کرد و نگذارید بر شما تسلط پیدا کنند در هر فضایی باید با شدت حدت انقلابی سرکوب شوند همه مافیای خائنین مشرکان کفار منافقین کوردل و سلطنت طلبهای وطن فروش تا به عدالت اجتمایی انسانی اسلامی حقوق بشرانه عادلانه برسید اگر چونین کنید و چونین باشید از منتظران واقعی آن حضرت والامقام محسوب می شوید اگر نه با سستی تنبلی ترس گوشه گیری بی تفاوتی نهی از منکر نکردن و امر به معروف نکردن و به کف میدانهای مختلف حق علیه باطل نیامدن جز خاری خفت ذلت نکبت توسری خوری و بردگی کردن برای کفار مشرکان مافیای خبیث ملعون منحوس شیطان صفتشان که به خانواده ها و ارزشهای دینی مذهبی اسلامیتان تجاوزات مختلف و غارتگریهای مختلف و جنایات مختلف می کنند چیز دیگری از اون انتظار آب دوغ خیاری شل ول ولنگار گونه بی تفاوتی پیشه کردنهای مسخره مندرآوردیتان نسیب قسمتتان نمی شود منتظران حضرت منجی عالم بشریت باید پر شور نشاط امیدوار سر بلند مقتدر پر غرور ایمانی اسلامی عادلنه غیرتمندانه متعصبانه قدرتمندانه وارد تمامی عرصه ها و میدانهای اجتماعیی شوند همراه با اخلاقیات خردمندانه تیزبینانه حقوق بشرانه منصفانه و از حق حقوقشان که با خون دل خوردنها و ستمکشیدنهای عالمان رهبران دینی و خون صدها هزاران هزار شهید جانباز اسیر خون دل خوردنهای خانواده های شهدا و مفقودین وجانبازان و اسیران آزاده و اشک غم غصه های ایتامشان و همراهی و یاری رساندن مختلف جمیع مومنین مسلمین در صحنه های مختلف اجتماعی بدست آمده باید جانانه دفاع کنید و هر گز کوتاه نیایید تا حضرت منجی عالم بشریت و 313 یاور سرداران شجاع دل مقتدر و قدرتمند خردمند عادل ایشان ظهور کنند و جهان را پر از عدل داد انصاف حقوق بشرانه انسانی اسلامی الهی خود کنند . و من الله توفیق . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلانه خداپسندانه .
متی ترانا ونراک .
اللهم جدد به ممتحی من دینک
واحیی به من کتابک
اللهم نور به کل ظلمه
وهد برکنه کل ضلاله
واهلک به کل سلطان
اللهم اخمد به سیفه کل نار
اللهم اهلک به کل بدعه
اللهم اهلک کل من ناواه
وکل من عاداه
وانصر من نصره
واخذل کل من خذله
وامکر به من کاده
امین بارب العالمین
به حق محمد وآله الطاهرین