معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:امسال ۷۹۸هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت کشت محصولات پاییزه همچون گندم، جو، نخود و کلزا و محصولات بهاره قرار خواهد گرفت.

محمد صالح احمدی در گردهمایی داشت محصولات پاییزه و کاشت محصولات بهاره سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ کردستان گفت: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در استان کردستان افزایش پیدا کرده است توصیه نمود مبارزه با علف‌های هرز و آفات در دستور کشاورزان قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص کاشت، داشت و برداشت محصولات دیم خصوصا گندم، نخود، محصولات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی گفت: ۵۸۲ هزار هکتار برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی جهت کشت گندم قراردادی بوده که بیشتر از برنامه ابلاغی در سطح ۵۹۵ هزار هکتار گدم کشت شده است.

به گفته او پیش بینی می شود نزدیک به یک میلیون تن گندم تولید شود که از این مقدار بالغ بر ۸۷۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری و روانه بازار مصرف شود.

احمدی می گوید: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال نسبت به سال گذشته، گندم در شرایط رویشی بسیار خوبی قرار دارد و با توجه به آمار‌های مشاهدات میدانی کارشناسان میتوان گفت ۲۸ درصد مزارع در مرحله دو برگی، ۵۲ درصد مزارع در مرحله چهار برگی و بالغ بر ۵ درصد در مرحله پنجه کامل قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهیسازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در بحث حمایتی با بیمه محصولات کشاورزی توانسته ایم بالغ بر ۲۷۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت کشت را تحت پوشش بیمه قراردهیم.

او گفت: امسال ۴۱ هزار هکتار کشت محصول جو از طرف وزارت به استان کردستان ابلاغ شده که توانسته ایم این برنامه اجرایی را با ۲۴ رقم جو دیم و آبی عملیاتی کنیم که به نسبت سال گذشته ۵ هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت داریم.

احمدی هم چنین گفت:  از چهار هزار هکتار برنامه ابلاغی زراعت کلزا، اکنون ۱۵۰۰ هکتار کشت شده است،زراعت کلزا به عنوان یک زراعت مهم در جهت پایداری تولید خصوصا در دشت‌های شرق استان میتواند بسیار مهم باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفت: بیشترین سطح کشت محصول کلزا، شهرستان دهگلان با سطح زیر کشت ۵۳۰ هکتار می‌باشد.

او گفت: در سال گذشته با همکاری کارشناسان پهنه، استان کردستان کمترین سن زدگی را در گندم داشته ایم که امیدواریم امسال نیز با دقت تمام مزارع پایش و از سن زدگی و آفت زدگی محصولات جلوگیری گردد.

احمدی گفت: امسال ۷۹۸هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت کشت محصولات پاییزه همچون گندم، جو، نخود و کلزا و محصولات بهاره قرار خواهد گرفت.

معاون بهبود تولیدات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بالغ بر ۷۶ درصد سهمیه کودی که سازمان تعاون روستائی در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار داده جذب شده و می‌توان گفت ۱۰۵درصد سهمیه شرکت خدمات حمایتی نیز جذب شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.