مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آمادگی شبانه روزی محیط بانان و یگان حفاظت محیط زیست در ایام نوروز و تعطیلات خبر داد و توصیه‌هایی محیط زیستی برای نوروز ارائه کرد.

محمدجواد اشرفی گفت: از مردم می خواهیم تا اگر شاهد صید، فروش و خرید گونه‌های جانوری مذکور بودند از طریق سامانه ۱۵۴۰ یا تماس و مراجعه به نزدیکترین اداره محیط زیست در آن منطقه موضوع را به یگان حفاظت محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

به گفته او میزان جریمه حمل و نقل و فروش سمندر لرستانی را ۳۰۰ هزار تومان، لاک پشت ۲۰۰ هزار تومان و مار آبی ۱۰۰ هزار تومان است و  این جریمه‌ها مربوط به سال ۹۴ است و میزان جرایم به روز رسانی نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان می گوید: شاهد هستیم که این ماهی‌ها در شرایط بسیار نامناسب خرید و فروش می‌شوند و در چنین فضایی پنج تا شش روز می‌توانند زنده بمانند.

این مقام مسئول گفت: ماهی زبرا حداکثر شش روز عمر می‌کند و این شکل زندگی در شیشه‌های کوچک برای این حیوان زجر بزرگی است و متاسفانه می‌خواهیم با کشتن یک حیوان به استقبال سال نو برویم و انتظار هم داریم که اتفاقات خوبی برای ما و خانواده مان بیفتد.

به گفته او ۹۰ درصد ماهی‌های قرمز که برای سفره عید خریداری می‌شوند در چنین شرایطی محکوم به مرگ هستند، افزود: ایرانیان نباید سال جدید خود را با کشتن یک گونه جانوری آغاز کنند.

با شهرداری‌ها هماهنگ کرده ایم که مناطق مشخصی را برای رهاسازی ماهیان قرمز در هر شهر اختصاص دهند تا این ماهی‌ها به فضایی که با شرایط آن‌ها سازگار نیست، رهاسازی نشوند.

اشرفی گفت: شهروندان در روز طبیعت سبزه‌های نوروزی را روی سقف ماشین قرار می‌دهند و یا در جاده و خیابان رها می‌کنند که این موضوع نیز علاوه بر آلودگی باعث ایجاد تصادف نیز می‌شود.

رهاسازی زباله‌ها و پسماند به ویژه در روز طبیعت یکی از دغدغه‌های زیست محیطی است که برای مقابله با این موضوع نیز کیسه‌های قابل بازیافت از طریق محیط بانان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.