نمایندگان مجلس مقرر کردند به فرزندانی که در شهرستان‌هایی که نرخ باروری آن‌ها پایین است متولد می‌شوند سهام تعلق می‌گیرد.

در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات تبصره ۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

دولت مکلف است به ازای هر فرزندی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ متولد می­شود برای شهرستان‌هایی که میزان نرخ باروری آن‌ها تا ۲.۵ باشد مبلغ پانزده میلیون ریال تا سقف پانزده هزار میلیارد ریال صرفاً جهت خرید واحد‌های صندوق سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد و ساز و کار اجرائی از جمله خانواده‌های مشمول، نحوه خرید، انتخاب صندوق و هزینه‌های مرتبط به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 بررسی نمودارهای منتشره مرکز آمار ایران، گویای نزولی بودن میزان باروری در هشت سال اخیر است که کمترین آن مربوط به سال گذشته با تولد ۱.۲ کودک بود. کاهش سطح باروری یکی از چالش‌های مهم کشورهاست و نگرانی‌های اقتصادی، جمعیتی (کاهش جمعیت و سالخوردگی)، ژئوپلیتیکی و هویتی، نقش زیادی در تدوین و اجرای سیاست‌های حمایت از افزایش باروری و فرزندآوری داشته است. جمهوری اسلامی ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای با باروری پایین، سیاست‌های جدید جمعیتی را به‌طور رسمی در ۳۰ اردیبهشت ۹۳ با ابلاغ رهبر معم انقلاب آغاز کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار