چین تاکید کرد آمریکا برای شبیه سازی اقدام سازمان آتلانتیک شمالی در اوکراین، در تنگه تایوان تلاش می‌کند.

رئیس تایوان در جریان برگزاری تمرین‌های نظامی به صورت ضمنی به سربازان ذخیره خود گفت: امیدی به حمایت نظامی آمریکا نیست. احساس خیانت غرب به اوکراینی ها، به جزیره تایوان گسترش یافته است. آمریکا پس از ریختن بنزین بر روی آتش اختلاف سیاسی بین مسکو و کی‌یف، اوکراین را تنها گذاشت. نقاط مشترکی بین دو مسئله وجود دارد. واشنگتن، جزیره تایوان را تشویق می‌کند تا سلاح‌ها و توپخانه خودش را به طرف چین نشانه بگیرد.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، «تسای اینگ ون» گفت: تحولات اخیر در اوکراین ثابت کرد که حمایت از کشور، فقط نیازمند حمایت جامعه جهانی نیست، بلکه همچنین وحدت همه شهروندان ضرورت دارد. این عملیات آموزش مقدماتی، عملی کردن روحیه دسته جمعی برای دفاع از خود و تعهد داخلی علیه دشمن است.

پکن در مقابل می‌گوید، کشتی‌های تایوان در مسیری که واشنگتن می‌خواهد، حرکت نخواهد کرد و سرانجام در ساحل چین پهلو خواهند گرفت.

چند روز پیش از دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا با عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، نخست وزیر این کشور با صراحت تاکید کرد، پکن از وحدت بین تایوان با سرزمین مادری‌اش عقب نشینی نخواهد کرد و مناقشه نظامی بر دریای جنوبی چین سایه افکنده است.

به اعتقاد ناظران، آمریکا تلاش می‌کند مناقشه بین تایوان و پکن را به بمب ساعتی در یکی از مهمترین گذرگاه‌های مهم تجاری جهان، تبدیل کند. دولت بایدن، رئیس جمهور آمریکا تمرکز خودش را بر تضعیف چین و روسیه پنهان نمی‌کند و واشنگتن این دو کشور را دشمن راهبردی خودش می‌داند که رهبری یکجانبه آن بر جهان را تهدید می‌کنند.

مقامات چینی می‌گویند شواهدی وجود دارد که واشنگتن قصد دارد تجربه ناتو را در مرز‌های دریایی این کشور شبیه سازی کند و به دنبال دامن زدن به اختلافات بین کشور‌های منطقه است که بر سر حاکمیت بر بعضی از جزایر با یکدیگر اختلاف دارند. آمریکا، اوکراین را به سوی جنگ نظامی سوق داد که واشنگتن در آن، اهداف راهبردی اش را محقق می‌کند و مصیبت‌ها را برای کی‌یف باقی می‌گذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
مقامات چین دست آمریکا خونده اند شما که لالایی بلدید چرا نمی خوابید شما هم از خیر تایوان بگزرید دنیا دیگه درگیری و جنگ بین شماها را نداره .در ضمن تا دیر نشده تمام حقهای مردم مسلمان اویعور را بدید و از ظلم کشتار مردم اویعور دست بکشید .
آخرین اخبار