تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: شاخص پتروشیمی ابتدای سال ۱۴۰۰ در محدوده ۸۲ هزار واحد بازگشایی شد و پس از افت ۱۸ درصدی در دو ماه اول سال، به تراز ۶۷ هزار واحد رسید و از آنجا موج صعودی خود را آغاز کرد.

آقای علی ملک لی تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: تا اواسط سال ۱۴۰۰ به علت افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی، افزایش میزان فروش و همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی این شاخص با ۷۵ درصد رشد، تا ارتفاع ۱۱۸ هزار واحد که بالاتر از سال گذشته نیز بود بالا رفت و هم اکنون (۲۲ اسفند) این شاخص در تراز ۱۰۰ هزار واحد قرار دارد.

به گفته تحلیل‌گر بازار سرمایه، گروه مواد شیمیایی (پتروشیمی) شامل ۳۳ شرکت است که از شاخص سازترین نمادهای این گروه می‌توان شغدیر، پترول، پارس، تاپیکو را نام برد. شاخص کل بورس تهران در سال ۱۴۰۰ حدود 6 درصد رشد داشت در حالی که شاخص گروه مواد شیمیایی (پتروشیمی) رشدی بیش از ۲۳ درصد را تجربه کرد.

او می‌گوید: از دیدگاه تکنیکال و بلندمدت در چارت هفتگی، با توجه به تشکیل الگوی کلاسیک سقف دوقلو، واگرایی در اوسیلاتور‌های RSI و MACD و همچنین پایان موج ۵ در سیستم امواج "الیوت"، انتظار اصلاح زمانی و قیمتی را داریم و صعود بیشتر را نمی‌توان از این شاخص انتظار داشت، اما در چارت روزانه این شاخص به تازگی از "ابرکومو" خارج شده و صعودی کوتاه مدت را می‌توان انتظار داشت.

عید ///// صعود صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱
همچنین انتظارات بلندمدت از دیدگاه تکنیکال در تصویر مشخص شده که حمایت باکس قرمز رنگ در محدوده ۶۲ هزار واحد می‌تواند برای این شاخص در سال آینده مهم باشد. همچنین رسیدن به محدوده ۱۷۰ هزار تا ۲۳۰ هزار نیز در صورت مناسب شدن شرایط بنیادی از جمله، افزایش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی مثل اوره، متانول و... می‌تواند در دسترس باشد. گشایش در مناسبات سیاسی و امکان افزایش صادرات محصولات نیز می‌تواند برای این گروه تحول آفرین باشد.

عید ///// صعود صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار