رییس کل دادگستری استان کرمان از رصد ۷ هزار و صد سارق سابقه دار استان به منظور پیشگیری از وقوع جرم خبرداد.


موحد صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: سامانه ساما بانک اطلاعاتی درباره مجرمان حرفه‌ای و خطرناک است، مشخصات در سامانه وتحت کنترل و رصد قرارمی گیرد برای جلوگیری از وقوع جرم و درکنار این افراد دارای سابقه سرقت نیز رصد می‌شوند.

موحد می‌گوید: اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم استان جای قدردانی دارد به ویژه دو اقدام موثر این معاونت در انسجام بخشی محله‌های درمعرض آسیب که اتفافات خوبی را رقم زد.

به گفته رییس شورای قضایی استان، دومحله شهید همت و ۱۴ معصوم در اثر اقدامات موثر معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، اکنون در شرایط بهتری قرار دارند.

او می‌گوید: پایگاه انسجام بخشی داشتیم که در محله شهید همت با اقدامات اولیه اکنون به طرح ملی تبدیل شده، بنیاد مسکن، استانداری و وزارتخانه‌های مختلف کمک کردند و ۸۰ هکتار اراضی آن رفع تصرف شد تا برای طرح ملی مسکن اختصاص یابد.

موحد گفت: خیرین مدرسه ساز نیز اکنون پای کار آمده اند و درحال ساخت مدرسه هستند، ما امید داریم چهره محله متحول شود کما اینکه هم اکنون نیز تحولاتی مشاهده می‌شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در بازدید‌هایی از شهرک ۱۴ معصوم به عنوان پایگام انسجام بخشی اجتماعی، بلافاصله با حضور دستگاه‌های مختلف کار خود را آغاز کرد شهرداری همراه با طرح متناسب حضور یافت قدم‌های اولیه برداشته شده امید که درمحله ۱۴ معصوم نیز گام‌های اثربخشی برداشته شود.

موحد از تشکیل ۲۰۵ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خبر داد.

او گفت: ۷۰ کارگروه در این حوزه باحضور ۱۷۰۵ نفرتشکیل شده است و نیز۳۹۲ ‪دوره آموزشی با رویکرد پیشگیری وکاهش آسیب برگزارشده است 

او از دو اقدام مهم معاونت پیشگیری ازجرم دادگستری استان نام برد و گفت: دو همایش در زرند وبم با موضوع مانع زدایی از فعالیت‌های اقتصادی برگزار شد که استقبال خوبی ازسوی فعالان اقتصادی هم در بم و زرند انجام شده است.

رییس شورای قضایی استان کرمان می گوید: در بحث پیشگیری از سرقت محصولاتی از جمله پسته در زرند، راور، سیرجان و رفسنجان با فعالیت خوب نیروی انتظامی ومراقبت خود مردم تقریبا می توان گفت سرقت پسته درفصل برداشت به حداقل ممکن رسیده است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: این تجربه موفقی بود که قابل تسری به سایرحوزه ها است.

او می‌گوید: فعالیت کارگاه‌های ضایعاتی غیرمجاز دغدغه جدی ماست که این مراکز سامان دهی وهم متمرکز شوند.

به گفته موحد بعضا این کارگاه‌ها محل خرید فروش اموال مسروقه است که باید ساماندهی و کنترل شوند.

او از پلمب ۳۶۰ کارگاه غیرمجاز درسال ۱۴۰‪۰ خبر داد و گفت: ۹۸ کارگاه نیز تذکر تخلیه گرفتند، برنامه ما این است که این کارگاه‌ها درمراکز خاص شهری متمرکزشوند تا بهتربتوان بر آن‌ها نظارت کرد

رییس شورای قضایی استان می‌گوید: یکی از مشکلات استان جمعیت کیفری زندان‌ها است و راه حل کاهش جمعیت کیفری نیز مجازات جایگزین حبس است.

او گفت: مردم باید به این باور برسند که زندان راه حل مناسبی برای مشکلات اجتماعی نیست.

به گفته موحد، باید تدبیر مناسب جایگزین حبس اندیشیده شود که خوشبختانه درکرمان در این بخش همکاری خوبی بین قضات وجود دارد.

رییس کل دادگستری استان کرمان می‌گوید: روند نزولی ۱۵ درصد کاهش قتل‌ها نسبت به سال ۹۹ را درجنوب کرمان شاهد بودیم و در شهرستان جیرفت ۳۶ درصد کاهش شاهد بودیم که یکی از علل تاثیرگذار براین کاهش آمار، مشارکت ریش سفیدان ومتنفذین بود، اما عوامل مختلفی دخیل بودند.

موحد گفت: اطلس جرم شهرستان کرمان تهیه شده و ۱۰ نقطه خطرناک شناسایی شده است که با کمک پلیس به ویژه درحوزه موادمخدر اقداماتی درحال انجام است.

او از برگزاری دوره آموزشی برای ‪دویست و بیست بهبود یافته اعتیاد خبر داد که ازجمله مهارت‌های آموزشی، مهارت‌های زندگی وسبک زندگی اسلامی است

رییس شورای قضایی استان کرمان می‌گوید: اقدام مهم دیگر فعال کردن سامانه کشوری پایش آنلاین وضعیت اراضی است که مسئولان می‌توانند هر زمان نیازباشد اراضی را رصد کنند، این سامانه کمک خوبی برای جلوگیری ازحاشیه نشینی و تخریب اراضی ملی است.

موحد گفت: درخصوص وضعیت مرکز آفتاب، نیز قوه قضاییه ورود جدی داشت من خودم ازبرخی مراکز زیر نظربهزیستی بازدید کردم، وضعیت خوبی دراین مرکز نبود، جلسه خاصی با مسئولان برای تعیین تکلیف سریع این مرکز برگزارشد.

او گفت: پیشنهاد ما این است که مجتمعی را راه اندازی کنیم با مدیریت واحد از دستگاه قضا یا معاونت اجتماعی استانداری و نماینده‌ای از دستگاه‌های اجرایی در آن حضور داشته باشد و هر بچه درمعرض خطر و زن بی سرپرست احساس نیاز به کمک کرد به این مرکز مراجعه کنند که قرارشد در اولین جلسه شورا فرهنگ عمومی این طرح مطرح شود تا وضعیت بهتری رخ دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.