قیمت یک تن ذغال سنگ دره صوف از ۶۵۰۰ افغانی به ۱۰ هزار و ۶۰۰ افغانی رسید.

سید شهاب الدین حسینی، رئیس عمومی اتحادیه ذغال سنگ افغانستان گفت: تناژ موترهای باری ذغال سنگ از ولسوالی دره صوف بالا ولایت سمنگان به سمت ولایت بلخ کاهش یافته است.

مسئول اتحادیه ذغال سنگ کشور، کاهش یافتن تناژ ذغال سنگ  از معادن طبیعی دره صوف به سوی مزار شریف را به فال نیک گرفته و می گوید: این عملکرد طالبان به نفع معدن داران، رانندگان و مردم کشور خواهد بود.

حسینی گفت: در گذشته یک تن ذغال سنگ به قیمت ۶۵۰۰ افغانی به فروش می رسید؛ اما با تطبیق قانون جدید هر تن به مبلغ ۱۰ هزار و ۶۰۰ افغانی در داخل و به پاکستان فروخته می شود که برای بیشتر شهروندان کشور رضایت بخش می باشد.

حسینی گفت: هر موتر باربری ذغال سنگ در برابر هر تن ذغال ۲۲۰۰ افغانی برکیت یا همان مالیه دولت را می پردازد.

به گفته حسینی طی یک هفته گذشته، مقدار وزن انتقال ذغال سنگ از ۴۰ تن به ۱۸ تن توسط طالبان تغییر کرده است.

سید ضیا حسینی که سابقه ای شش ساله در کار ذغال دارد می گوید: روزانه در حدود ۷۰۰ موتر باربری ذغال از ولسوالی دره صوف بالا به ولایت بلخ حرکت می‌کند که در زمان دولت گذشته هر موتر ذغال بیشتر از ۴۲ تن بارگیری می کرد، اضافه بار هم داشت در صورتی که ۳۵ تن بار عادی بود و ۳۲ تن را مالیه پرداخت می کرد.

موترهای ذغال سنگ با طی کردن ۱۲ ساعت مسیر از ولسوالی دره صوف بالا الی ولایت بلخ به مقصد می رسند.

با روی کار آمدن طالبان چالش های امنیتی در این مسیر کاهش یافته است.

ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان دارای چند صد معدن طبیعی ذغال سنگ می باشد که در کنار ذغال مصرفی کشور به دیگر کشورهای همسایه نیز صادر می گردد.

برچسب ها: طالبان ، معدن ، زغال‌سنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار