مسجدی در مرکز ایروان، پایتخت ارمنستان با رنگ و بوی ایرانی که حالا خطر تحریف و جعل هویت را بیش از پیش حس می‌کند.

دولت جمهوری آذربایجان چند سالی است در راستای تحریف واقعیات تاریخی و هویت سازی برای کشور تازه تاسیس خود (۸ شهریور ۷۰)، اقدام به تصاحب میراث فرهنگی و زیست محیطی ایران کرده است.

از ثبت ساز «تار» و موسیقی «عاشیقلار» گرفته تاحذف اشعار فارسی روی کاشی کاری‌های آرامگاه «نظامی گنجوی».

جمهوری آذربایجان، سوم آذر پارسال را که مصادف با هشتصد و هشتادمین سالگرد نظامی گنجوی بود، به نام این شاعر نام‌گذاری کرد و الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان با امضای فرمانی، به تکمیل طرح مصادره مشاهیر ایرانی اقدام کرد.

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

رونمایی از مدال نظامی گنجوی  شاعر ایرانی

در جمهوری آذربایجان، سال ۲۰۱۴

کار به جایی رسیده که جمهوری‌آذربایجان از تیر ۸۵ تاکنون، فقط برای داشتن ۲۰ هزار هکتار از ۲ میلیون هکتار جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران، چندین سال است تلاش می‌کند تا این جنگل‌ها را باعنوان میراث طبیعی جهانی دولت جمهوری‌آذربایجان به ثبت بین‌المللی برساند.

یا حتی باوجود اینکه ایران ورزش «زورخانه‌ای و پهلوانی» را در یونسکو به ثبت رسانده، جمهوری آذربایجان برای ثبت این ورزش باستانی کشورمان، پرونده جدیدی به یونسکو ارائه داده است.

همه این اقدامات دولت جمهوری آذربایجان درحالی است که سفارت این کشور در ایران درپی اقدام شورای شهر تهران بر نام‌گذاری خیابان‌های پایتخت با اسامی تاریخی شهرهای جدا شده ایران در دوران قاجار، واکنش نشان داده و خواستار تغییر نام آن‌ها شده بود.

جمهوری آذربایجان حتی آثار فرهنگی ارمنستان را نیز بی‌نصیب نگذاشت  تا ۱۹ اسفند امسال، پارلمان اروپا با صدور یک قطع‌نامه اقدامات باکو در پاکسازی میراث فرهنگی و تاریخی ارمنی در قره باغ را محکوم کند.

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

جلسه تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در محکومیت

 تخریب میراث فرهنگی قره باغ

پارلمان اروپا با ذکر این نکته که تخریب هرگونه بنای تاریخی یا تحریف هویت آن، خلاف اصول اتحادیه اروپاست، از جمهوری‌آذربایجان خواست که از تخریب آثار تاریخی و فرهنگی و کلیسا‌های ارمنی در قره‌باغ دست بر دارد. 

با این وجود جمهوری آذربایجان در ادامه فعالیت های خود برای مصادره میراث فرهنگی کشورهای همسایه خود در تلاش است تا یکی دیگر از مراکز اسلامی ایرانی را این‌بار در خاک ارمنستان تصاحب کند.

چند روز پیش از نگارش این گزارش، بخش آذری رادیو آزادی آمریکا در گزارشی درباره مسجد ایرانی کبود ایروان، تلاش کرد ریشه‌های ایرانی این مسجد را به فراموشی سپرده و به بیننده خود دیدگاه‌هایی خلاف واقعیت موجود درباره این مسجد بدهد.

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

گزارش رادیو آزادی آمریکا درباره مسجد کبود با حضور توماس دوال انگلیسی

رادیو آزادی آمریکا با ادعای اینکه ایرانی‌ها از این مسجد سواستفاده می‌کنند، سخنانی از «رضوان قراباغلی»، کارشناس معماری و «حاج سلمان موسی اف»، معاون اداره مسلمانان قفقاز را در کتمان به ایرانی بودن مسجد کبود ایروان و پافشاری بر آذربایجانی بودن این مسجد منتشر کرد.

 رسانه آمریکایی رادیو آزادی در پایان با پخش سخنانی از توماس دوال انگلیسی تلاش کرد گزارش خود را به دیدگاه‌های این کارشناس انگلیسی مستند سازد و بر اختلاف نظر درباره ریشه تاریخی و معماری مسجد کبود بیش از پیش دامن بزند.

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

واکنش سفارت ایران در حمایت از حفظ هویت

مسجد کبود

این اقدامات با واکنش توئیتری سفارت ایران در ایروان همراه شد. سفارت ایران یادآوری کرد «مسجد کبود نماد هنر ایران در ۳ دهه اخیر به عنوان محل نماز و جماعت ساکن ارمنستان و جاذبه‌های گردشگری فعال شده است. مایه خرسندی است که کتیبه فارسی ۲۰۰ ساله آن حفظ شده است. چه کسی می‌تواند آن را بخواند؟»

پس از آن روزنامه ینی مساوات جمهوری آذربایجان در واکنشی به روشنگری سفارت ایران درباره تاریخچه مسجد کبود ایروان نوشت: «سفارت ایران در ارمنستان «مسجد کبود» ایروان را متعلق به کشور خود دانسته و آن را «نماد هنر ایرانی» نامید. سفارت ایران در ایروان به نوشته نمایندگان جمهوری آذربایجان (طاهر میرکیشیلی و سلطان محمد اف، دو نماینده مجلس ‌جمهوری آذربایجان که پس از حضور در مسجد کبود، جملاتی کنایه آمیز و دور از واقعیت درباره مسجد کبود بیان کرده بودند)  واکنش نشان داده است.

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان که برای شرکت در نشست «آورونست» به ایروان سفر کردند

میرکیشیلی  در صفحه شخصی خود نوشت «در مسجد کبود ایروان بودیم. این تنها بنای آذربایجانی است که سالم باقی مانده است. در دیوارها، نوشته‌های مربوط به دولت دیگر (ایران) هم باشد، مهندسی دیوار‌ها و روح بنا متعلق به ماست. ما و مسجد این را احساس کردیم. باور داریم که صاحبان اصلی در این مسجد بزودی دعا می‌کنند.»

اما واکنش‌های  ینی مساوات به همینجا ختم نشد. این روزنامه به نقل از توماس دوال انگلیسی نوشت «محقق انگلیسی آقای دوال در مورد مسجد کبود می‌نویسد: وقتی ارمنی‌ها از مسجد کبود در ایروان صحبت می‌کنند، می‌گویند ایرانی و می‌خواهند این واقعیت را به فراموشی بسپارند که کسانی که از سال ۱۷۶۰ در این مسجد نماز می‌خوانند، آذربایجانی‌ها بودند.»

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

کتیبه‌ منقش به نام بنیاد مستضعفان ایران بر سردر مسجد کبود ایروان

طرح همه این ادعا‌ها درحالیست که مناطقی که هم‌اکنون به نام جمهوری‌آذربایجان یا حتی ارمنستان شناخته می‌شود تا پیش از عقد قرارداد ترکمنچای و گلستان جزو ایران بوده است.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین موحدی فر، امام جمعه و جماعت مسجد کبود ایروان «در مسجد کبود ایروان حتی یک کاشی به زبان باکویی وجود ندارد و معماری،سبک کاشی ها، دیوارها، گنبد، مناره، درها و دیگر مصالح استفاده شده در این مسجد نشان می دهند که این بنا کاملا ایرانی است. ضمن اینکه مسجد کبود ایروان دارای سه محراب است که اطراف همگی آنها به زبان فارسی نوشته شده است و همچنین تاریخ تاسیس مسجد در این نوشته ها قید شده که مربوط است به سال ۱۱۸۱ هجری قمری است.»

مسجد کبود ایروان نیز از جمله مراکز متعلق به هویت اسلامی ایرانی است که تنها محل عبادت مسلمانان در پایتخت ارمنستان است. این بنا در سال ۱۷۷۶ ( ۱۱۵۵ خورشیدی) با همت حسینقلی خان قاجار، خان ایروان ساخته شد و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی آن را بین سال‌های  ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ خورشیدی  با کمک معماران ایرانی بازسازی کرد.

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

تمبر مشترک ایران و ارمنستان

آبان ۹۶ مراسم رونمایی از تمبر مشترک ایران و ارمنستان با حضور آرمان خاچاتوریان معاون وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات ارمنستان و علی‌ناصر سبحانی‌پور رایزن سابق سیاسی سفارت ایران در ایروان،  برگزار شد.

بر روی این تمبر که  با طراحی واهان مکردچیان و در ۲۰ هزار نسخه به چاپ رسیده‌است، نمایی از مسجد کبود ایروان و کلیسای ناجی مقدس اصفهان نقش بسته‌است.

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

نماز ظهر عاشورا در مسجد کبود ایروان  

مسجد ایرانی «کبود» ایروان در خطر جعل هویت

دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در مسجد کبود

با حضور سفیر ایران و ایرانیان مقیم ارمنستان

عیدانه /////// سایه تصاحب روی مسجد ایرانی «کبود»

برگزاری دوره آموزش زبان فارسی در مسجد کبود ایروان

در مسجد کبود، همراه با اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم جشن و یا عزاداری اهل بیت علیهم السلام به علاقه‌مندان ارمنی برای آشنایی با معارف اسلامی ایرانی، زبان فارسی طبق کتب آموزشی بنیاد سعدی  آموخته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
طغرل
۱۱:۰۲ ۰۲ دی ۱۴۰۲
مسجد کبود تبریز که درحال ویرانی هست کمک و مرمت نماید یا ارگ علیشاه تبریز،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
وقتی برخی مسوولین از عبارت جمهوری اسلامی استفاده می کنند و کلمه ایران را می اندازند و خود را ایرانی نمی دانند، چه انتظاری از دیگر کشورها برای احترام به ایران و ایرانی داریم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
مسئولین ما خواب هستند ، دشمن میخواهد هویت ما را بدزدد
Iran (Islamic Republic of)
ونزوئلا
۱۵:۴۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
نظامی گنجوی چون کتابش عربی و فارسی بوده و در آن زمان گنجه جز قلمرو ایران حساب میشه پس آذربایجان حق نداره اونو آذربایجانی بدونه؟! حالا ایران ۶۰۰ سال تحت تسلط حکومت های عربی اسلامی بوده در این دوره ده ها دانشمند در جغرافیای ایران امروزی ظهور کردن و اغلب به زبان عربی کتاب نوشتن پس الان عربستان هم ادعا کنه که فلان دانشمند چون کتابش عربی بوده و در دوره امپراتوری ما ظهور کرده پس عربستانی هست؟!
United States of America
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
سفسطه نکن، نظامی بخاطر استفاده از زبان فارسی ایرانی نشده، بلکه خون ایرانی در رگهایش بوده. دیگر دانشمندان و شاعران ... ذکر شده (دوره تصرف اعراب و با استفاده از زبان عربی) هم همینطور (ایرانی نژاد بوده اند) 2. شمال ارس (اران) سرزمینی با اصالت ایرانیه، نه متصرف ایران. 3. اران 100 سال هست که از روی نیت سو و غرض، آذربایجان خوانده می شه درحالی که همیشه استانی از ایران بوده، نه اینکه ایران برای چند سال آنجا را تصرف کرده باشه و حالا بخواد روش ادعا کنه.
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
به رسمیت شناختن اران رو در سازمان ملل پس بگیرید. همچنین، در یونسکو، سعی کنید چیزهایی رو که اران به نام خودش زده رو به نام ایران بزنید، مانند: اسب قره باغ...
Sweden
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
شما بهتره از سرزمین های میلیون هکتاری که دست روسیه افتاده صحبت کنی نفوذی روسی
United States of America
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
می دونید چرا اینقدر در رابطه با بادکوبه انفعالی هستیم؟ چرا اینقدر وا دادیم؟ بنده یک نظر رو دارم کامنت می کنم که یک مطلب تاریخی راجع به واقعیت و اصالت ایرانی نواحی ایرانی شمال ارس است، بعد کامنت بنده منتشر نمی شه!!!!؟؟؟؟؟ بعد می پرسید چرا اینقدر بادکوبه پر رو شده؟ مطلب تاریخی دارم راجع به کشور عزیز و باستانیم یعنی ایران کامنت می کنم، بعد کامنتم از فیلتر ادمین های محترم رد نمی شه، حالا انتظار دارید به جنگ الهام علیف بریم؟!؟! از پس خودمون بر نمیایم، جنگ فرهنگی، نظامی، سیاسی، ... با الهام پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
وقتی رئیس جمهور ایران سفره هفت سین نوروز را اعتقاد وباور سنت کهن ملت ایران را ندارد اونوقت توقع دارید ایروان به سنت وفرهنگ وهویت ایران جانفشانی کند؟ وقتی میراث فرهنگی داهل کشوررا همین علماهای ما ازبین بردند وبه هویت ایران وایرانی پشت کردند چه توقعی ازترکیه وارمنستان دارید اقایان مسئولان نظام بجای خالی بندی ودفاع ازهویت ملی ایرانی اول بیایید برادریتان را دراخل کشورابت کنید بعدش بروید برای کشورهایی همچون ترکیه وارمنستان وتاجیکستان یقه چاک بزنید قهوه خانه را ترکیه ثبت ملی کرد املت را ترکیه ثبت ملی کردوچند تن ازشعرای ایران را ترکیه ثبت ملی کرد بادگیرهای یزد را امارات ثبت ملی کرد شماها چیکارکردید فقط حم وغمتان شده تنش دربین کشورهای منطقه ودفاع از فلسطین وغزه ولبنان وسوریه وعراق شماها هم ملت ایران را ازبین برده اید وهم هویت ملی فرهنگی ایرانیان شماها درتاریه اینده وبرای نسلهای اینده چه پاسخی دارید؟ وقتی نسلهای اینده بشنوند اجدادشان چه وضعی درعصرتکنولوژی وارتباطات زندگی میکردند های های به حال اجدادشان میگیریند ومیگویند حاکمان بنام اسلام چه بلایی برسرملت وابااجدادمااوردندتاریخ همه وقایع کشوررا ثبت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
آلبانی نشین منافق ساکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
دروغ نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
پاسخ به 13:05
دشمن دانا به از دوست دانا هست بابا قرن 15شمسی هستیم هنوز درجهالت بسرمیبرید واینهارا منجی کشوروملت میدانید چقدر شماها احمق تشریف دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
پاسخ به 13:05و13:18
دشمن دانا به از دوست نادان هست جاهلان قرن 15
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
البته همه این نشان میده که این باکوییها چقدر صعف دارند و چقدر دست خالی که دائم به داشته های دیگران آویزان می‌شوند، کشور باکو ماندنی نیست و بتاریخ خواهد پیوست، علی اف هم شخصی حقیر با اعتماد نفس بسیار پایین و محبوبیت کم در بین مردمش که با این قبیل کارها وست داره، سری بین سرها در بیاره، غافل بر این که سرش را بباد خواهد داد،
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
آذربایجان باید دوباره به خاک کشورمون برگرده، حالا با زبون یا زور فرقی نمیکنه. ولی باید به خاکمون اضافی شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
فقط اذربایجان. نیست. ، بقیه. ایا لات ایران. هم. خود شان را اماده. وصل به ایران وطن و .. وطن اصلی خود بنمایند. حتی افغانستان و پاکستان و نیمی. از هند و کشمیر روزش خواهد رسید. چه. نشر بدهند چه ندهند
انگلیس. هم باید غرامت این هزینه بزرگ همراه با غرامت. جنگ جهانی اول و کودتای. سال ۳۲. را به ایران بدهکار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
حالا نمی دونم این نظر منتشر میشه یا نه
اما نفوذ عناصر الهام علیف در کشور زیاده
شما برو برنامه مشاهیر قفقاز رو از شبکه ی سحر اذری که خودمون تولید می کنیم ببین بعد مقایسه کن با شبکه های باکو که چه اراجیفی پخش می کنن و برای دریافتش اصلا نیازی به ماهواره نیست و روی همین دستگاه های دیجیتال تا خود رشت هم می تونید بی دردسر ببینید
من موندم ایران چرا انقدر در برابر موجود حقیری مثل علیف وا داده
من نمی گم جنگ کنن و ... ولی حداقل در کلام و رفتار محکم باشن این چه وضعی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
خوب وقتی شما کانال تلوزیون داخلی خودتون رو تو تهران نمیتونید درست پخش کنید توقعتون چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
نتیجه کمک ایران به آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان میشه این.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
از دست‌اندرکاران اتمی خواهش می کنم سریعا این بمب اتمی را بسازند تا کمی اصلاحات سرزمینی انجام دهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
دلیل ترس بقیه کشورها از ایران امثال ادمهای مثل تو هست که به جای نورون های مغزی توحش شریان پیدا کرده انسان متمدن در وحله اول نیاز به تفکر و تعلق داره وگرنه زندگی در جنگل رو پیشنهاد میدم
Iran (Islamic Republic of)
اهالی بره ره
۱۰:۰۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
حالا که چی دنبال چه چیزی هستید ، مگر نمی گوییم مسجد خانه خداست . مگر ایرانی ، آذربایجانی ، ارمنستانی بودن مسجد برایتان فرق می کند .
هویت ملی ، فرهنگ ، زبان ، بعضی شعائر دینی و ملی ، پوششمان ، مدل و آرایشمان و ...در این زمان برباد رفته است کسی نگران نیست ، حالا یک مسجد در یک کشوربیگانه برایمان اهمیت پیدا کرده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
مسئولین مربوطه بی عرضن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
ما به بزرگان سرزمینمون احترام نگذاشتیم و الان در حال بلعیده شدن افتخارات و الگوها توسط ترکیه و آذربایجان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
از بی عرضگی وزارتخانه مسئول هست وگرنه ما مردم عادی از دستمون کاری برنمیاد
Iran (Islamic Republic of)
عاشق ایران
۰۸:۲۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
خیلی ناراحت کننده است
ولی خودمان هستیم، اینهایی که الان داخل ایران هستند برایشان چه کار کردیم که آنها نکردند؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
خیلی از جمهوریهای شمال ایران زمانی جزء خاک تیران بودند ولی بدلیل بیکفایتی شاهان گذشته از ایران جدا شدند و الان در کتب تاریخی آنها هیچ اثر و نشانی حتی یک کلمه ذکر نشده که قبلا ایرانی بودند. زمانی سمرقند و بخارا که اللن در خاک ازبکستان هستن جزء ایران بودند ولی فقط ما ایرانیها این رو قبول داریم و ازبکها اصلا قبول ندارند. تاجیکها با این که زبان فارسی حرف میزنن باور ندارند که روزگاری نه چندان دور جزء ایران بودند و همه اینها بعلت تحریف تاریخ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
در عین چند سال مسئولین و وزارت گردشگری چیکار میکنند خدایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
نتیجه نشست و برخاست جمهوری آذربایجان و اسرائیل میشه این که تو جعل هویت از رفیق صهیونسیتت میزنی جلو
آخرین اخبار