یک دکترای روانشناسی سلامت به تشریح راهکار‌های کاهش آسیب و خطرات چهارشنبه سوری برای کودکان و نوجوانان پرداخت.

عظیم عظیمی گفت : چهارشنبه سوری به عنوان رسم کهن ایرانیان است در گذشته در این شب اقوام و فامیل دور هم جمع شده و آتشی برپا کرده و به جشن و شادی می‌پرداختند، اما متاسفانه در چند سال گذشته با پیشرفت علم و فناوری یک سری امکانات در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته که به دلیل عدم کنترل هیجانی موجب شده این شب به شب وحشت و آسیب و... تبدیل شود.

به گفته دکترای روانشناسی سلامت در این شب شاهد افزایش رفتار‌های مخاطره آمیز از سوی برخی کودکان و نوجوانان هستیم که ریشه در نبود توانایی آن‌ها در کنترل هیجان دارد.

متاسفانه ما در خانواده و مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش نداده ایم که چگونه هیجان خود را مدیریت کنند و همین امر موجب شده در برخی مواقع از جمله چهارشنبه سوری که هیجان آن‌ها افزایش می‌یابد، نتوانند این هیجان را مدیریت کرده و رفتار‌های مخاطره آمیز از خود نشان دهند.

در وهله اول برای کاهش مخاطرات این شب نیاز است به کودکان و نوجوانان در زمینه کنترل هیجان در طول سال آموزش داده شود.

در حال حاضر که زمانی کوتاه تا چهارشنبه آخر سال باقی مانده توصیه است که والدین با استفاده از فیلم و عکس، کودکان و نوجوانان را نسبت به خطرات مواد محترقه و آسیب‌های ناشی از آن آگاه کنند.

علاوه بر این توصیه مهم این است که مراسم این شب جهت کاهش مخاطرات آن به صورت خانوادگی برگزار شده و والدین در تمام طول شب در کنار فرزندان خود باشند.

همراه بودن کودکان و نوجوانان با گروه همسالان در این شب هیجان آن‌ها را افزایش می‌دهد و به دلیل پایین بودن آستانه برانگیختگی کودکان و نوجوانان احتمال بروز رفتار‌های مخاطره آمیز از سوی آن‌ها افزایش می‌یابد، طوری که حتی خود آن‌ها متوجه رفتار‌های پرخطر خود نمی‌شوند.

در همین راستا توصیه مهم این است که والدین فرزندان خود را در این شب تنها نگذارند تا در صورت بروز رفتار‌های مخاطره آمیز، به موقع آن را کنترل کنند.

هرگز توصیه نمی‌شود که والدین مانع جشن و شادی و هیجان کودکان و نوجوانان شوند، بلکه باید محیط و بستری فراهم کرده که این هیجان بدون آسیب و خطر تخلیه شده و فرزندان شب شادی را تجربه کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.