عطاء اله اکبری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده از مجموع بزرگراههای آماده بهرهبرداری بودن استان ۲۱ کیلومتر آن مسیر زابلزاهدان، ۱۱ کیلومتر در محور زاهدان- بیرجند، ۷ کیلومتر در مسیر زاهدان نصرت آباد _ بم و سه کیلومتر در کمربندی غربی زاهدان قرار دارد.
او گفت: هشت کیلومتر راه اصلی نیز در استان آماده افتتاح در محورهای زابل_زهک و گوهر کوه _ بزمان است، و برای افتتاح ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در سیستان و بلوچستان ۵۴۰۰ میلیارد اعتبار هزینه شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه یکی از راههای برون رفت هر منطقهای از مشکلات اقتصادی، ساخت راههای مواصلاتی و به ویژه بزرگراهها است که میتواند در توسعه و عمران آن منطقه نقش اساسی و مهمی داشته باشد این اداره کل همزمان با افتتاح پروژههای ذکر شده عملیات ساخت ۴۳ کیلومتر بزرگراه را با اعتبار ۵۶۷۰ میلیارد ریال در این استان آغاز خواهد کرد.
اکبری از رشد حدود ۷۵ درصدی اعتبارات احداث بزرگراه و راه اصلی امسال در این استان نسبت به سال گذشته خبر داد.
او می گوید: ۴۹۰ میلیارد تومان اعتبار از ابتدای سالجاری تاکنون به احداث بزرگراه و راه اصلی در استان تخصیص یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۷۹ میلیارد تومان رشد ۷۵ درصدی را نشان میدهد.
اکبری گفت: طول کل بزرگراه (باند دوم) مورد نیاز در حوزه تحت پوشش این اداره کل ۹۵۶ کیلومتر است که تاپایان سالجاری ۳۲۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده و ۱۷۶ کیلومتر در حال ساخت است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: همچنین مطالعات ساخت ۴۵۸ کیلومتر به اتمام رسیده است که بعد از اختصاص اعتبارات لازم عملیات ساخت آنها آغاز میشود.
اکبری گفت: اعتبار مورد نیاز جهت اتمام و بهره برداری کامل از باند دومهای مورد نیاز در حوزه راههای تحت پوشش این اداره کل حداقل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میباشد.
او افزایش ظرفیت ترانزیت محورها و ایمنی سفر و همچنین کاهش تصادفات رانندگی و مصرف سوخت را از مهمترین مزایای ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: توسعه هر منطقه براساس ظرفیتهای مختلفی صورت میپذیرد که یکی از مهمترین آنها زیرساختهای ارتباطی و حمل و نقل جادهای است به همین دلیل سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور نیازمند افزایش بزرگراه برای ادامه این فرایند توسعه است.
مدیر کل راه وشهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: اتصال شمال به جنوب استان از طریق زیرساختهای ارتباطی به ویژه بزرگراه امکان پذیر است که میتواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت به عنوان دو محور توسعه در استان شود، زیرا ظرفیت مرز با کمک این راهها قابلیتهای اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی ایجاد میکند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از آغاز عملیات ساخت افزون بر ۱۶ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان خبر داد و گفت: از آنجایی که طرح نهضت ملی مسکن خانهدار شدن دهکهای پایین جامعه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان را به همراه دارد همزمان با افتتاح پروژههای راهسازی استان در اسفندماه جاری عملیات اجرایی و آماده سازی ۱۶ هزار و ۴۵۳ واحد مسکونی این طرح در استان آغاز میشود.
او گفت: از مجموع پروژههای ذکر شده در حوزه طرح نهضت ملی مسکن استان ۹۲۶۲ واحد به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و مابقی به شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اختصاص دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان از رفع تصرف ۷۸۷ هزار ۵۹۱متر مربع از اراضی دولتی امسال توسط یگان حفاظت این اداره کل خبر داد و گفت: این اراضی در قالب ۳۷ پرونده با تلاش یگان حفاظت اراضی این اداره کل در راستای اجرای طرح تشدید حفاظت اراضی و پیشگیری از وقوع تصرفات در حوزه رفع تصرفات و تعرضات از اراضی تحت مالکیت سازمان ملی زمین و مسکن آزادسازی و به بیتالمال بازگردانده شد.
او ارزش رفع تصرفات امسال را در سیستان و بلوچستان را افزون بر ۷۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تیمهای گشت و مراقبت یگان حفاظت از اراضی استان هم در سطح ادارات شهرستانها و هم در ستاد ادارهکل به صورت شبانهروزی و مستمر عرصههای دولتی را مورد رصد و پایش قرار میدهند و به محض مشاهده هرگونه تخلف بر روی اراضی ملی با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۲۵ شهر تحت پوشش این اداره کل ۱۳ شهر زاهدان، ادیمی، زابل، بنجار، مهرستان، دوست محمد، زهک، سوران، خاش، نوک آباد، محمدآباد، میرجاوه و سراوان دارای طرح تفصیلی مصوب هستند و طرح تفصیلی شهرهای سیرکان، هیدوچ، جالق و نصرت آباد نیز توسط این اداره کل در دست تهیه و تدوین است.
اکبری گفت: اهمیت طرح جامع گفت: طرح جامع طرح بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقهبندی مربوط به حوزههای مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندیهای عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل پایانهها و فرودگاهها و سطوح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق و نوسازی، بهسازی و اولویتهای مربوط به آن تعیین میشود.
او گفت: در این راستا تاکنون طرح جامع ۱۷ شهر تحت پوشش این اداره کل مصوب شده است و تهیه و تدوین طرح جامع سه شهر و بازنگری طرح جامع دو شهر نیز توسط این اداره کل در حال انجام است.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان بسیاری از طرحهای جامع شهرهای استان در قالب افق ۱۰ ساله تدوین شده است که بعد از اتمام مدت طرح مورد بازنگری قرار میگیرد.