یاد فایز دشتی شاعر دوبیتی‌سرای استان بوشهر گرامی داشته شد

همایش ادبی فایز دشتی، شاعر نام آشنا و برجسته دوبیتی سرای ایران با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در روستای کردوان علیا شهرستان دشتی برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مراسم بزرگداشت فایز دشتی، او را پدر شعر استان بوشهر نامیده و عنوان کرده است: مردم ادیب و شعردوست دیار دشتی نیز در همه آنات و لحظات شبانه روز، با شعر و شروه مانوس اند. در لحظه‌های شیرین عاشقانه و در آوردگاه حزن انگیز هجران و درد و داغ فراق در همه‌ی این لحظات شروه با اشعار فایز و نظامی است که رفیق راه و هم زبان مهربان آن ها است.

محمد مهدی اسماعیلی در پیام خود آورده است: فایز با دوبیتی هایش انقلابی بر پا کرد و با درون مایه تغزلی، شاعران هم عصر و پس از خود را دنبال خود کشاند و به تعبیری باید فایز را پدر شعر استان بوشهر دانست، زیرا چنان سایه‌ی سنگینی بر سر همه شاعران بعد از خود افکنده است که همه از نظر قالب، درون مایه، زبان و بیان شعری، سخت تحت تاثیر دوبیتی‌های او هستند. این تاثیر گذاری هم بر شاعران بومی و کلاسیک سرا و هم شاعران نوسرای معاصر دیده می‌شود.

رئیس دفتر شعر و موسیقی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم گفت: جنوب سرزمین دوبیتی است و مانند نخلی که به بار می‌نشیند و ثمرهای خوب می‌دهد این منطقه نیز دارای همین ویژگی در حوزه دوبیتی است.

علیرضا قزوه گفت: دوبیتی در جنوب با طبیعت گره خورده و در مناطق مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. دوبیتی زبان عاشقی، درونی، عاطفی و نجواهای درونی است و به نوعی آسان‌ترین و سخت‌ترین قالب و سبک است.

او گفت: تعداد غزل‌سرایان با دوبیتی‌سرایان فاصله زیادی دارد و این رسالت افراد را برای ترویج این نوع شعر سنگین می‌کند.

رئیس دفتر شعر و موسیقی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه رعایت اصولی در شاعری الزامی است، گفت: شاعران برای موفقیت باید ابتدا از دوبیتی، رباعی، غزل، مثنوی و بخش‌های دیگر را پله به پله آغاز کنند تا شاعری صاحب‌نظر شوند.

قزوه گفت: فایز شاعری بزرگ است که کل استان بوشهر باید نام این چهره شاخص، برجسته و ماندگار را فریاد بزنند.

حمید زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی نیز گفت: استان بوشهر زادگاه شاعران شاخص است که شهرستان دشتی در قله آن قرار دارد و این به واسطه وجود فرهیختگان برجسته این حوزه است.

در این مراسم تعدادی از حاضران از جمله علیرضا قزوه شعر خواندند و شروه خوانان به یاد دوبیتی‌های شورانگیز فایز، شروه خواندند.

 

 

برچسب ها: فایز دشتی ، دوبیتی ، فایز ، شروه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.