اسپیس ایکس ۴۸ ماهواره استارلینک دیگر را به مدار زمین فرستاد

با وجود هشدار‌های ناسا، اسپیس ایکس ۴۸ ماهواره استارلینک را با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب کرد.

با وجود هشدار اخیر ناسا مبنی بر اینکه این ماهواره‌ها ممکن است توانایی جامعه علمی برای شناسایی یک سیارک فاجعه آمیز به سمت زمین را مختل کنند، اسپیس ایکس دسته دیگری از ماهواره‌های اینترنتی Starlink را به فضا پرتاب کرده است.

به گزارش interestingengineering، اسپیس ایکس ۴۸ ماهواره استارلینک را  با موشک فالکون ۹ که از ایستگاه نیروی فضایی کاناورال در فلوریدا به پرواز درآمد، به فضا پرتاب کرد.

مرحله اول این موشک برای فرود بر روی پهپاد اسپیس ایکس "A Shortfall of Gravitas" با موفقیت انجام شد. ماه گذشته، ناسا نامه‌ای به کمیسیون ارتباطات فدرال ارسال کرد و در آن توضیح داد چرا با طرح‌های اسپیس ایکس برای ارسال بیش از ۳۰ هزار ماهواره استارلینک به مدار مخالف است.

دانشمندان ناسا در این نامه می‌گویند: با افزایش تعدا ماهواره‌ها خطر برخورد و تولید زباله در فضا بر اساس تعداد اشیاء به همراه دارد. همچنین آژانس فضایی ایالات متحده هشدار داد که ماهواره‌ها برای شناسایی و احتمالاً تغییر جهت یک تأثیر بالقوه فاجعه‌بار در سیاره ما خواهند گذاشت.

ماهواره استارلینک

لحظاتی قبل از پرتاب جدید استارلینک اسپیس ایکس، جولیا بلک، مدیر پرتاب اسپیس ایکس گفت: زمان پرواز جاروی آمریکایی فرا رسیده است. اظهار نظر بلک اشاره مستقیمی به صحبت‌های هفته گذشته دیمیتری روگوزین، رئیس آژانس فضایی روسیه داشت. این اظهار نظر درباره‌ی مأموریت‌های فضایی ایالات متحده بود. روگوزین در اظهارات خود گفت: اجازه دهید آن‌ها روی چیز دیگری پرواز کنند. این اظهارات اندکی پس از آن بیان شد که روسیه فروش موتور‌های موشکی خود را به ارائه دهندگان پرتاب کننده ایالات متحده در پاسخ به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه به دلیل درگیری با اوکراین متوقف کرد.

ایلان ماسک مدت کوتاهی پس از پرتاب این ماهواره‌ها در توییتر نوشت: ۴۸ استارلینک دیگر به تازگی به مدار رسیدند. مدیر عامل اسپیس ایکس از فالکون ۹ برای پرتاب استفاده کرده است و از آن به عنوان یک جاروی آمریکایی قبل از پرواز یاد کرد. فالکون ۹ خاص که برای آخرین ماموریت استارلینک به نام استارلینک ۴-۱۰ استفاده شد، چهارمین پرواز و فرود خود را در روز چهارشنبه انجام داد.

SpaceX تا کنون بیش از ۲ هزار ماهواره Starlink را از اولین پرتاب Starlink خود در سال ۲۰۱۹ به مدار زمین فرستاده است و اجازه پرتاب ۱۲هزار ماهواره دیگر را دارد. همچنین در حال حاضر منتظر تایید برای ارسال حدود ۳۰ هزار ماهواره دیگر به فضا است.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار