با افزایش نرخ برنج، خانواده های بسیاری ناچار شده اند برنج مورد نیاز خود برای نوروز را از اقلام خارجی تهیه کنند.

یکی از رسوم رایج ایرانیان در شب سال نو خوردن سبزی پلو و ماهی است. خوراکی که امسال با افزایش یکباره قیمت برنج و گرانی ماهی در دسترس همگان نخواهد بود.

برای بررسی قیمت‌ها در بازار ماهی، نرخ سه نوع ماهی پرمصرف را در دو مقطع بررسی کردیم و به این ارقام رسیدیم.

۲۷ بهمن در بازار‌های ماهی اصفهان قیمت‌ها بدین قرار بود 
هر کیلوگرم ماهی تن از ۳۷ تا ۶۵ هزار تومان
هر کیلوگرم شوریده از ۱۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان
هر کیلوگرم قزل آلا از ۶۸ تا ۷۳ هزارتومان

سه شنبه ۱۶ اسفند هم قیمت همان سه رقم ماهی در بازار‌های ماهی اصفهان را ثبت کردیم 
هر کیلو ماهی تن از ۴۶تا ۵۲ هزار تومان
هر کیلو شوریده از ۱۱۰ تا ۲۵۰ هزار تومان
هر کیلو قزل آلا از ۶۵ تا ۷۷ هزارتومان

از مقایسه قیمت‌ها در دو بازه زمانی تقریبا سه هفته ای، می‌توان نتیجه گرفت قیمت‌ها در بازار نوسان زیادی نداشته، اما ردپای اوج گیری قیمت‌ها را در ماه‌ها قبل باید جست و جو کرد، آنقدر که باید گفت اکنون مردم تمایل چندانی به خرید ماهی به خصوص ماهی‌های جنوب ندارند.

بازار ماهی

رونق شب عید بازارماهی موقتی است؛ رکود برمی‌گردد

یک فروشنده مرغ و ماهی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بار به اندازه کافی هست، اما خریدار نه. در این چند روز مانده به نوروز، فروش ماهی کمی بهتر شده، اما بعد از دوهفته دوباره بازار ماهی وارد رکود می‌شود.

او گفت: این بالا رفتن قیمت مگر در بازار ماهی فقط اتفاق افتاده؟ هر جنسی که گران می‌شود اثرش را روی گرانی بقیه اجناس هم می‌گذارد.

فروشنده دیگر مرغ و ماهی اصفهان هم می‌گوید: اینکه فروش مرغ وضع بهتری را دارد به دلیل گرانی گوشت قرمز است که مردم ناچار شده اند بیشتر مرغ مصرف کنند.

او می‌گوید: قیمت ماهی قزل آلا را معمولا حوضچه دار ماهی براساس هزینه هایش تعیین می‌کند؛ وقتی خریدار کم باشد برای حوضچه دار هم پرورش ماهی آن چنان صرف نمی‌کند.

افزایش قیمت در بازار شب عید طبیعی است

علی نصرتیان عضو اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان گفت: اسفند هر سال، تقاضای خرید ماهی نسبت به ماه‌های قبل افزایش پیدا می‌کند؛ به طور طبیعی وقتی تقاضا ازعرضه بیشتر می‌شود قیمت هم افزایش پیدا می‌کند.

او گفت: این را هم باید در نظر گرفت که قیمت ماهی به بازار اصفهان نگاه نمی‌کند، بلکه قیمت بازار اصفهان هم براساس قیمت کشوری تعیین می‌شود.

عضو اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان می‌گوید: قیمت در بازار ماهی اصفهان انعکاس قیمتی است که استخر‌های ماهی برای ماهیان پرورشی مثل قزل آلا و بنادر جنوبی برای ماهی‌هایی مثل شوریده تعیین می‌کنند.

به گفته نصرتیان  ماهی شوریده‌ای که الان در بازار عرضه می‌شود شوریده اصل هندیجان است و در خود هندیجان هر کیلو ماهی شوریده بیشتر از ۲۰۰ هزارتومان به فروش می‌رود، پس طبیعی است قیمتش در بازار اصفهان هم بالا باشد؛ شوریده‌ای که در روز‌های نزدیک عیدنوروز در بازار عرضه می‌شود بهترین نوع شوریده و با شوریده چابهار متفاوت است.

او می‌گوید: پیش بینی می‌شود بعد از فروکش کردن تب بازار شب عید قیمت ماهی‌های جنوب از ۲۰تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

افزایش قیمت برنج

ثبات نسبی در بازار برنج برقرار شده

یک خوار بار فروش اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نسبت به ماه‌های قبل ثبات نسبی قیمت در بازار برنج به خصوص برنج خارجی ایجاد شده که این ثبات قیمت بیشتر به دلیل عرضه برنج‌های تنظیم بازاری است.

او گفت: منظورم این نیست که قیمت‌ها خوب است نه! قیمت‌ها همچنان بالاست، اما نسبت به قبل بازار برنج از آرامش بیشتری برخوردار است.

به گفته این فروشنده، تعداد مشتریان برنج شمالی نسبت به قبل کاهش قابل توجهی داشته؛ کاهش قدرت خرید مردم سبب شده برنج‌هایی که در کیسه‌های یک کیلویی و کمتر عرضه می‌شود، طرفدار زیادی پیدا بکند.

عرضه برنج خارجی بیشتر از تقاضا است

مصطفی بحق رئیس اتحادیه برنج و خوار و بار اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پایین بودن میزان تولید برنج ایرانی سبب کمبود و در نهایت بالا رفتن قیمت شده است.

او گفت: برنج خارجی برخلاف برنج ایرانی در همه نوعی در بازار به اندازه کافی هست و بیشتر مردم هم به خرید برنج خارجی روی آورده اند و تمایل چندانی به خرید برنج ایرانی ندارند.

به گفته رئیس اتحادیه برنج و خوار و بار اصفهان، برنج لنجانی، برنج خوزستان و شیراز در بازار فراوان هست، اما برنج شمال باتوجه به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد تولیدش کاهش یافته همچنان کمبودش در بازار محسوس است.

بحق از اعلام قیمت برنج ایرانی در بازار به ما خودداری کرد، اما بررسی ما نشان می‌دهد هر کیلوگرم برنج لنجانی و شمالی به ترتیب دست کم کیلویی ۶۰ و۷۰ هزارتومان است.

خرید عید

کمبود در تامین اقلام اساسی وجود ندارد

امید شریفی سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به برنامه ریزی ها، کمبودی از نظر تامین اقلام خوراکی مثل برنج نداریم.

او گفت: گشت‌های مشترک روزانه بازار‌های خرده فروشی و عمده فروشی را رصد می‌کنند تا در روز‌های منتهی به پایان سال مشکل گرانفروشی وجود نداشته باشد.

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، قیمت مصرف کننده برای کالا‌های تنظیم بازاری را به این شرح اعلام کرد
برنج هندی: ۱۸۵۰۰ هزارتومان
برنج تایلندی:۱۲۵۰۰ هزارتومان
شکرخانوار: ۱۴۰۰۰ هزارتومان (در شهراصفهان)
مرغ منجمد: ۲۰۰۰۰ هزارتومان

شریفی میزان سهمیه اقلام اساسی استان برای بازار عید را هم به این ترتیب اعلام کرد 
۲۶۰۰ تن برنج هندی
۳۲۰۰ تن شکر ویژه صنف و صنعت
۱۸۰۰ تن شکر ویژه خانوار
۵۸۰ تن روغن ویژه، ۵۸۰ تن روغن ویژه صنف و صنعت
۴۱۵۴ تن روغن ویژه خانوار
۳۰۰۰ تن مرغ منجمد
و حدود ۵۰۰ تن گوشت قرمز منجمد

در دی  ۱۴۰۰ با توجه به دستورالعمل اجرایی قانون انتزاع، تکالیف مرتبط با تنظیم بازار و واگذاری مسئولیت نظارت بر عرضه محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی، شماری از نیرو‌های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت به سازمان جهاد کشاورزی مامور شدند.

علیرضا شایق رئیس انجمن برنج پیش از این ضمن مخالفت با واگذاری مسئولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی، گفته بود  این وزارتخانه اگر هم مسئول تولید و واردات باشد، نمی‌تواند کاری کند، چون در تنظیم بازار، تصمیم گیری در خصوص اینکه چه کسی کار را انجام دهد، چندان مهم نیست بلکه مهم اجماع روی نحوه انجام آن است.

با توجه به اینکه به روز‌های پایانی سال به ویژه ایام عید نزدیک می‌شویم، حساسیت مردم به تامین کالا‌های اساسی خود به ویژه برنج و گوشت بیشتر می‌شود.

از همین رو مردم از نهاد‌های مربوط انتظار دارند زمینه‌ای را فراهم کنند تا کالای مورد نیاز با قیمت مناسب تری به دستشان برسد.

گزارش از مهران اسماعیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ebi
۱۲:۲۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
هرچه بگندد نمکش میزنند، وای به روزی که بگندد نمک
Iran (Islamic Republic of)
مارلون براندو
۱۲:۱۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
کنترل قیمتشون اینطوریه که به زور میخوان قیمت رو پایین نگه دارن اخرشم نمی‌تونن
Iran (Islamic Republic of)
کاسیاس
۱۰:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
لعنت به دلال
Iran (Islamic Republic of)
کاربرد رایانه
۱۰:۵۰ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
ماهی و برنج صد نرخی شده
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد
۱۰:۴۵ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
تو این کشور خوب گرون میشه، ارزون نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
نکنه انتظار دارید بازم برنج‌گرون بشه