آقای تیموری، معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل کشوری در ارتباط اینترنتی با شبکه خبر، به نصب دوربین در نقاط پرحادثه جاده ای اشاره کرد و به سوالات زیر پاسخ داد.
وضعیت کنترل جاده ای به چه صورت است؟
تیموری: هم اکنون سامانههای رصد جاده ای شامل دوربینهای پلاک خوان، دستگاههای تردد شمار، دوربینهای نظارت تصویری و سایر تجیهزاتی که در طول راهها نصب هستند آماده خدمات دهی به مسافران در سفرهای نوروزی هستند.
راههای مواصلاتی که تحت نظارت و نگهداری وزارت راه و شهرسازی است ۲۲۱ هزار کیلومتر هستند. نصب تجهیزات در راهها و دوربینها در محورهای ترانزیتی و شریانی کشور به طول ۳۴ هزار و ۶۰۰ در اولویت اول قرار دارد. زیرا، تقریبا ۸۰ درصد جا به جایی کالا و مسافر را پوشش میدهند.
شاحصه راهها به چه صورت است؟
تیموری: ۳ شاخصه راههای شریانی داریم: شاخصه راههای پر ترافیک، راههایی که مراکز استانها را به یک دیگر متصل میکنند و راههای ترانزیتی کشور، همه تقریبا مجهز هستند.
تجهیز راههای کم اهمیتتر هم در اولویتهای بعد قرار دارد. دوربینها چند بحث را مورد پایش قرار میدهند اولین بحث در رابطه با سرعت لحظهای است، که اگر فردی سرعت لحظهای را زمانی که به دوربین میرسد رعایت نکند دوربین تخلف آن را ثبت میکند.
دومین بحث فاصله بین دو دوربین است یعنی اگر فردی به دوربین برسد و سرعت خود را کم کند و بعد از دوربین با سرعت مطمئنه حرکت نکند، دوربین بعدی به صورت هوشمند فاصله بین دوربین و سرعت آن را حساب میکند و باز مورد جریمه قرار میگیرد که این موضوع در کاهش تصادفات و تخلفات موثر است. سومین استفادهای که از دوربین ما میشود این است که در محدودیتهای هوشمندی که در دوران کرونا با تصمیمات ستاد ملی کرونا اعمال میوشد این پلاکهایی که ثبت میشود با سزمان وزارت بهداشت و سامانه پلیس راهور ناجا تطابق داده میشود و ین محدودیتهای هوشمند هم به وسیله این دوربینها اعمال میشود.
شرایط در محورهای شریانی چگونه است؟
تیموری: در محورهای شریانی شرایط خوبی داریم و نسبت به کشورهای منطقه بانکهای اطلاعاتی خوبی داریم و امکانات خیلی خوبی در جادهها نصب شده، ولی جا برای پیشرفت وجود دارد.
با استفاده از شرکتهای دانش بنیان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که در واقع ارتباطات خیلی نزدیکی داریم در لبه دانش داریم حرکت میکنیم. در زمینه هوشمند سازی جادههای خود و به لحاظ تکنولوژی خیلی تفاوتی بین ما و کشورهای پیشرفته دنیا وجود ندارد، ولی به لحاظ تعدادی مقداری تعداد کم است و باید در اولویت قرار بگیرد. در مرکز مدیریت راهها اولویت استفاده از شرکتهای دانش بنیان است.
این شرکتها در بخش تجهیزات از تجهیزات خارجی هم استفاده میکنند، ولی دانش و فناوری داخلی است. سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان یک سازمان خدمات رسان در حالت آماده باش کامل است و ما هم با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوانهای خدمات رسان دیگر همه ساله در آماده باش کامل هستیم و ۲۱ هزار نفر از نیورهای ما آماده خدمات رسانی هستند همچنین ۱۴ هزار ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و نیمه سبک در طول راههای مواصلاتی در حالت آماده باش هستند.
در یک ماه اخیر با هماهنگی پلیس راهور ناجا، ۴۰۰ دوربین جدید به شبکه اضافه شده است؛ اما معمولا ۱۰ درصد از دوربینهای جادهای به دلایل مختلف فعالیت ندارند، در مجموع ۲ هزار دوربین فعالیت دارند. هفته گذشته اجماعی را برگزار کردیم و محیط زیست حاشیه راهها را بازسازی کرد. امسال پیش بینی میشود که میزن تردد در جادهها نسبت به سال پیش افزایش داشته باشد.