بیست و یکم اسفند منزل حکیم نظامی گنجوی در روستای طاد تفرش از سوی یونسکو افتتاح می‌شود.

حاج علی بیگی فرماندار تفرش با اشاره به ۲۱ اسفند روز گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی شاعر و حکیم قرن ششم برنامه‌های این روز را در شهرستان تفرش به شرح زیر بیان کرد.

خاستگاه و زادگاه نیاکان این شاعر بزرگ و برجسته پارسی‌سرا شهرستان تفرش و روستای طاد است و ۲۱ اسفندماه پلاک کوبی و افتتاح منزل حکیم نظامی توسط یونسکو در تفرش انجام می‌شود.

پیگیری‌ها و کار برگزاری  نکوداشت این شاعر بزرگ ایران زمین از سه ماه پیش آغاز شده و مراسم نکوداشت این شاعر بزرگ ایران زمین در قالب کار مشترک با یونسکو و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

مراسم نکوداشت با حضور میهمانان استانی و کشوری، چهره‌های علمی، هنری، فرهنگی و شاعران بزرگ کشور ۲۱ اسفندماه در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد تفرش برگزار می‌شود.

در کنار این همایش، پلاک کوبی و افتتاح منزل حکیم نظامی نیز انجام می‌شود. ترمیم و بازسازی کامل این بنا با صرف رقم ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

علاوه بر ۵ جلسه هماهنگی برای نکوداشت حکیم نظامی گنجوی در تفرش اخیرا هم هیاتی از کمیسیون ملی یونسکو در سفر به تفرش از منزل حکیم نظامی در تفرش دیدن کردند و برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم نظامی در این شهرستان را مورد بررسی قرار دادند.

حکیم نظامی که از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود، در سده ششم هجری در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر، آثارِ این حکیم بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است.

با اینکه این حکیم بزرگ در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشوده است، اما بسیاری از مردم از این موضوع بی خبرند.

علاوه بر این شاعر بزرگ، فخرالدین عراقی شاعر بزرگ قرن هفتم هم اهل خطه کمیجان استان مرکزی است.

طبق آمار ۲۵ درصد مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری تاریخ ایران زمین متعلق به استان مرکزی هستند و این وظیفه مسئولان استان را در زمینه ثبت معنوی و مادی آثار این مفاخر سنگین‌تر می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.