مشاهدههای میدانی حاکی از آن است که نه تنها مراکز متمرکز فروش پوشاک همچون بازار ۱۷ شهریور مشهد بلکه بیشتر بازارهای عرضه پوشاک در مناطق و محلات مختلف شهر، متأثر از واکنشهای مثبت مردم به رفع تدریجی محدودیتهای کرونایی با استقبال مشتریان روبه رو شده اند.
یکی از فروشندگان پوشاک در بازار ۱۷ شهریور گفت: امسال بسیار پیش میآمد که چند روز متوالی، کرکره مغازه را بدون اینکه حتی یک نمونه جنس در طول روز فروخته باشیم، در آخر وقت پایین میآوردیم.
او گفت: تعداد زیادی از مغازهها در این بازار استیجاری هستند که فراتر از بحث درآمد و سود، برای تامین مبلغ اجاره خود نیز با مشکلات مواجه بودند.
وی گفت: در این دو سال، فروشندگانی به تعداد بیشتر از انگشتان دو دست در همین بازار، مغازه خود را تخلیه کردند و تغییر شغل دادند، چون واقعا ادامه دادن این کار، برایشان صرفه اقتصادی نداشت، اما حدود یکی دو هفته است که تعداد مشتریان به طور تصاعدی افزایش پیدا کرده است و بعد از دو سال، گاهی اوقات مغازه ما پرمشتری میشود.
فروشنده پوشاک در بازار ۱۷ شهریور گفت: واکسیناسیون عمومی خیلی تأثیرگذار بود. دولت توانست شرایطی را ایجاد کند که مردم بتوانند دزهای لازم را دریافت کنند، ماسک بزنند و با خیالی آسودهتر به امور زندگی خود برسند. خیلی اوقات پیش میآید که یک مشتری بدون ماسک وارد مغازه میشود و قبل از اینکه ما به او تذکر بدهیم، با تذکرات متعدد بقیه مشتریان مواجه میشود، چون مردم دلشان میخواهد دوران محدودیتها زودتر تمام شود و به چرخه عادی زندگی خود برگردند.
موج ورود زوار؛ نقطه امید بازار
یکی از فروشندگان پوشاک در بازار رضای مشهد گفت: اگرچه استقبال مردم بیشتر شده و بازارها شلوغتر از گذشته است، موج ورود زائران که معمولا از ۲۰ اسفند به بعد به راه میافتد، محل امیدواری اصلی برای مغازه داران به خصوص بازاریان مناطق اطراف حرم مطهر است. تاکنون بازار پوشاک بچگانه در صدر فروش قرار دارد، اما به تدریج با ورود زائران، شاهد رونق بیش از پیش بازار پوشاک زنانه و مردانه هم خواهیم بود.
او گفت: در شرایط فعلی، تقریبا همه فروشندگان پوشاک میدانند که فاز گرانی برداشتن نادرست است؛ چون قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات معیشتی و به خصوص پیامدهای اقتصادی کرونا، کاهش یافته است، چون خصلت عید نوروز این است که هرچه به ایام پایانی سال نزدیک میشویم، به سبب تغییر هم زمان فصل و سال، هم رنگ و هم مدل اجناس دچار تغییر میشود، بنابراین فروش باید به حدی باشد که ولو با کمترین سود ممکن، بعد از نوروز، جنس زمستانی در مغازهها باقی نماند.
بیشتر بخوانید
وی گفت: با همه استدلالهایی که کارشناسان درباره تأثیر نقش سیاست گذاران بازار، فروشندگان و بازرسان نهادهای نظارتی مطرح میکنند، واقعیت انکارناپذیر این است که مردم موثرترین عامل در رونق بخشیدن به بازار هستند و اگر چشم مشتریان همیشه به محصولات غرفه لباس ترک نباشد و خریداران با اطلاع از ایرانی بودن جنس، گره به ابرو نیندازند، خیلی از کارگران کارخانجات ریسندگی و بافندگی دیگر مجبور به کار کردن هم زمان در مشاغل کاذب نخواهند بود. این حمایت خیرخواهانه از پارچه و لباس ایرانی، نویدبخش گشایشهای بسیار در عرصه اقتصاد است که رونق فعلی بازار پوشاک، مقدمهای برای آن خواهد بود.
جشنوارهای با تخفیفهای رنگارنگ
محسن مرادی نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد گفت: با نادیده گرفتن مصادیق تخلف که در آن یک اقدام غیرقانونی صورت میگیرد، در حالت کلی هیچ کدام از گرانیها به دلیل عملکرد فروشندگان نیست و افزایش نرخ نخ از مبدأ، به طور سلسله وار به افزایش قیمت محصول کارخانههای ریسندگی و بافندگی و درنهایت پارچه میانجامد و در انتهای این زنجیره، پوشاک گران به دست مردم میرسد.
او گفت: در جشنواره ویژه اتحادیه که از اول بهمن آغاز شده است و تا ۲۰ فروردین ادامه خواهد داشت، مقرر شده است هر مغازه همچون یک نمایشگاه کوچک باشد و فروشندگان آزادی عمل دارند هر سیاستی را برای افزایش فروش خود در دستورکار قرار دهند و لذا درصدهای مختلفی از تخفیفهای چشمگیر با شرایط ویژه همچون پرداخت مدت دار، اقساطی یا چکی که این روزها بر ویترین مغازههای سطح شهر نقش بسته است.
نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد گفت: اگرچه با اتاق اصناف و نهادهای نظارتی نیز در تعامل کامل هستیم تا در سایه تشدید نظارت ها، تخلفات به حداقل برسد، همین جشنواره به تنهایی توانسته است جلوی بخش چشمگیری از گران فروشی را بگیرد؛ زیرا در این شرایط که فروشندگان تخفیفهای ویژه بر اجناس خود اعمال میکنند، فروشندهای که بخواهد گرانتر بفروشد، بی شک مغازه خود را خالی از مشتری خواهد یافت.
منبع: شهرآرا نیوز