مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین از توزیع ۳۰۰هزار اصله نهال رایگان میان مردم استان در هفته منابع طبیعی خبر داد.

قاسم زاده گفت: در هفته منابع طبیعی حدود ۳۰۰هزار اصله نهال رایگان با هدف زراعت چوب میان مردم استان توزیع شد.

 امسال نهال‌های ون، زیتون تلخ، درخت آسمانی و صنوبر میان مردم استان قزوین توزیع شده است.

در مناطقی که درخت بیشتری وجود دارد، از آلودگی صوتی و هوا جلوگیری می‌شود و در نقاطی که آفتاب بیشتری دارد وجود درخت ۵تا۸ درجه دمای هوا را کاهش می‌دهد.

 بخشی از نهال‌ها به شهرداری‌ها واگذار شده است و مردم برای دریافت نهال‌ها می‌توانند به شهرداری‌های استان قزوین مراجعه کنند.

 سال گذشته طرح ۴۰هکتاری با حضور یکی از سمن‌های استان قزوین اجرا شد تا سرانه جنگل در استان افزایش پیدا کند.

در استان قزوین ۲۹هزار هکتار اراضی بیابانی داریم که این عرصه‌ها تحت مدیریت هستند و وضعیت پوششی خوبی دارند.

قاسم زاده گفت: هر کسی به قصد تصرف در اراضی و منابع طبیعی نهال کاری کند، بر اساس حکم محاکم قضایی نسبت به قلع و قمع درختان اقدام می‌کنیم و در روستای کوچنان الموت شرقی هم هفته گذشته درختانی که در منابع طبیعی با هدف تصرف این اراضی کاشته شده بودند، قلع و قمع شدند.

همه باید به قانون احترام بگذارند و اگر اشخاصی ادعایی بر سر اراضی طبیعی دارند با در دست داشتن مدارک می‌توانند به محاکم قضایی مراجعه کنند.

 ۹۵درصد از اراضی استان ممیزی شدند و نزدیک ۶۲۰هزار واحد دامی می‌توانند بدون آسیب زدن به مراتع، از آن‌ها استفاده کنند.

 بر اساس آخرین آمارها، نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰هزار دام وابسته به مرتع در استان قزوین وجود دارد که اگر وارد مراتع شوند، صدمه‌های زیادی به پوشش گیاهی وارد می‌کنند و حتی گونه‌های خوش خوراک را از بین می‌برند.

بیشترین تخلف چرای بی رویه دام به شهرستان آوج اختصاص دارد که تا کنون ۵۰پرونده در این زمینه در محاکم قضایی تشکیل شده و اکثر دام‌هایی که برای آن‌ها پرونده تشکیل شده، مربوط به سایر استان‌های همسایه بوده است.

 بروز سیل به دلیل فرسایش خاک و پوشش گیاهی اتفاق می‌افتد و با آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی می‌توانیم جلوی خسارت‌های وارده را بگیریم.

 امسال ۳۲میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان اعتبار ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به استان قزوین اختصاص یافته و این طرح‌ها بیشتر در مناطق کوهستانی الموت، طارم و آوج برای جلوگیری از بروز سیل و همچنین فرسایش خاک، اجرا می‌شوند.

 درباره موضوع امنیت زیستی، در حال مطالعه مخاطرات سیل در شهرستان قزوین، تاکستان و آراسنج بوئین زهرا هستیم تا اقدامات گذشته، بروز رسانی شوند و اگر طرحی نیازمند بازسازی است، سریعاً این کار انجام شود.

قاسم زاده با اشاره به اجرای طرح مرتعداری تلفیقی در استان قزوین گفت: گیاهان دارویی در مراتع که محل چرای دام‌ها هستند رشد می‌کنند و با چرای بی رویه این ذخایر مهم که برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شوند، از بین می‌روند و بر همین اساس، طرح مرتعداری تلفیقی در استان در حال اجراست.

سال گذشته ۵هزار نفر از علاقه‌مندان به منابع طبیعی و حتی بهره برداران در سامانه منابع طبیعی ثبت شده اند و برای ترویج طرح‌های حفاظتی و همچنین آبخیزداری از جمله حفاظت از گونه‌های ارزشمند گیاهی و دارویی از آن‌ها در مناطق روستایی استفاده می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: سامانه‌های ۱۳۹و۱۵۰۴ در کنار دوربین‌های مستقر شده در اراضی ملی و تلاش برای افزایش تعداد این دوربین ها، راهکار‌های موجود برای حفاظت از منابع طبیعی در استان قزوین هستند.

 از سوی دیگر هرگونه تغییر در اراضی ملی از طریق سامانه‌های موجود میان دستگاه‌های اجرایی، بلافاصله به اطلاع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری می‌رسد.

به گفته قاسم زاده، بیش از ۹۷درصد از اراضی ملی استان قزوین در سامانه کاداستر یا حد نگار ثبت شده و اسناد تک برگی بیش از ۹۳درصد از این اراضی صادر شده و استان قزوین جزو استان‌های پیشرو در این زمینه است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در گذشته اجرای طرح‌های مهم اقتصادی از جمله راهسازی پیوست محیط زیستی نداشتند، اما بر اساس قانون، تمامی طرح‌های اقتصادی باید پیوست محیط زیستی داشته باشند و اگر خسارتی به منابع طبیعی وارد شد، باید جبران شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۴ دی ۱۴۰۲
ما هم ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰
ما که ندیدیم