نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی حرکت نیرو‌های روس و مناطق تحت تسلط آن‌ها در اوکراین پرداخته است.

بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی وزارت دفاع انگلیس، روسیه با پیشروی به سمت کی‌یف، پایتخت اوکراین، شهر‌های کلیدی را در سراسر شمال این کشور محاصره کرده است. به گفته موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن، تلاش‌ها برای تصرف شهر «چرنیهیو» در شمال اوکراین تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده است. هرچند پیشرفت‌ها از سمت «سومی» از طریق مناطق کم جمعیت به شرق کی‌یف با مقاومت کمتری روبرو شده است.

در این نقشه، مناطق صورتی رنگ توسط نیرو‌های روس اشغال شده اند. نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین با مربع آبی و نیروگاه‌های زغال‌سنگ با مربع خاکستری مشخص شده اند.

پیشروی نیرو‌های روس

پیشروی روسیه در جنوب شرقی اوکراین ادامه دارد. حرکت روسیه به سمت میکولایف، یکی از شهر‌های بندری استراتژیک برای اوکراین نیز در این میان قابل توجه است. ماریوپول توسط نیرو‌های روس محاصره شده است و نیروگاه «زاپوریژیا» نیز اکنون تحت کنترل نیرو‌های اوکراینی قرار دارد.

گفته می‌شود نیرو‌های روس در حال پیشروی به سمت نیروگاه اتمی «اوکراین جنوبی» هستند. این دو نیروگاه با هم حدود یک سوم برق اوکراین را تولید می‌کنند و برای این کشور از اهمیت بالایی برخوردارند. از سوی دیگر، سایت هسته‌ای «چرنوبیل» نیز در دست نیرو‌های روس قرار دارد. اگرچه چهار راکتور این نیروگاه از کار افتاده اند.

اوکراین در مجموع چهار نیروگاه هسته‌ای متشکل از ۱۵ راکتور دارد که تقریباً ۵۰ درصد برق کشور را تولید می‌کند. پس از انرژی هسته ای، زغال سنگ بزرگترین منبع تولید برق در کشور است. بسیاری از نیروگاه‌های زغال سنگ اوکراین در منطقه دونباس قرار دارند، جایی که جدایی طلبان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ با نیرو‌های اوکراینی می‌جنگند.

روسیه طی دو روز گذشته عملیات زمینی بزرگی را در قلب کی‌یف انجام نداده است، اما گلوله باران شدید در چندین شهر اطراف ادامه دارد.

پس از ۹ روز جنگ، تلاش اصلی روسیه همچنان تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین است. در جنوب، به نظر می‌رسد روسیه قصد دارد کل سواحل دریای سیاه اوکراین را به تصرف خود درآورد. این کار می‌تواند ارتباط شهر را با کشتیرانی قطع کند. نیرو‌های روسی از روز چهارشنبه در حال پیشروی از کریمه به سمت شمال هستند.

خرسون سقوط کرد، اهداف بعدی روسیه کدام شهر‌ها هستند؟

شهر بندری و استراتژیک «خرسون» در جنوب اوکراین توسط نیرو‌های روس تصرف شده است. خرسون اولین شهری است که به دست نیرو‌های روس سقوط کرد. بر اساس تحلیل موسسه مطالعات جنگ، این نیرو‌ها به پیشروی به سمت غرب ادامه می‌دهند. انتظار می‌رود هدف‌های بعدی میکولایف و اودسا باشد. اکنون در شهر خرسون هیچ نیروی اوکراینی حاضر نیست. این نیرو‌ها به سمت میکولایف عقب نشینی کرده اند.

نیرو‌های روس

نیرو‌های روسیه همچنین شهر بندری «ماریوپول» که نقطه کلیدی بین منطقه دونباس و کریمه است، را محاصره کرده اند. دونباس و کریمه هر دو سال‌ها است مورد مناقشه دو کشور هستند. اگر نیرو‌های روسیه بر این منطقه مسلط شوند، در نهایت می‌توانند کنترل دریای آزوف و زیرساخت‌های صنعتی آن را در دست بگیرد.

خارکیف تا کنون مورد بمباران شدید نیرو‌های روس قرار گرفته، اما تا کنون تحت کنترل کامل این نیرو‌ها قرار نگرفته است.

نیرو‌های روسیه اکنون در دو جبهه، در مناطق شمال غربی و شمال شرقی کی‌یف، متحد شده اند و ممکن است خطوط تدارکات تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی را که از کشور‌های اتحادیه اروپا وارد می‌شود، قطع کنند.

از روز سه‌شنبه هفته گذشته، روس‌ها توپخانه‌های سنگین و نیرو‌های بیشتری را در منطقه شمال غربی کی‌یف مستقر کرده‌اند. یک کاروان طولانی از نیرو‌های روسیه نیز در حال نزدیک شدن به شهر دیده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Belgium
سیا
۰۵:۰۲ ۲۱ تير ۱۴۰۱
پوتین دمت گرم بزن اوکراین را شبیه سوریه بکن که این اروپاییان درس بگیرند تا دیگه نوکر آمریکا نباشند ببینند که آمریکا پشتشون را خالی میکنه بموقعش قدرت فقط ایران حالا اروپاییان دارند التماس ایران میکنند برای انرژی
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۲:۵۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
اکراین دوست ما نیست اگه قبل حمله روسیه به اکراین، آمریکا یا اسرائیل با ایران وارد جنگ میشدند شک نکنید از آنها حمایت جانی مالی و ناموسی میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
اکراین شده سوریه اروپاییها، به درک !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
اوکراین اولین کشوریه که وقتی امریکا از حمله نظامی علیه ایران حرف زد گفت توی این کار هم پیمان امریکاست نظامی های اوکراینی همونایی اند که غیرنظامی های چچنی رو باشکنجه می کشتن..بزن روسیه دمت گرم هرچی سر این اوکراین لعنتی بیاد حقشه
آخرین اخبار