عملیات بروز رسانی نقشه‌های هیدروگرافی خلیج گرگان برای اجرای مصوبه لایروبی ۲ میلیون متر مکعب از رسوبات این پهنه آبی آغاز شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گلستان گفت: بر اساس آخرین برآوردها، میزان رسوب برداری در کانال چپاقلی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب و در کانال آشوراده ۸۰۰ هزار متر مکعب برآورد شده.

الهیار اسعدی می گوید: با توجه به تحولات مستمر خلیج گرگان و پسروی مداوم آب، عملیات بروز رسانی نقشه‌های هیدروگرافی منطقه آغاز شده تا مشخصات مسیر رسوب برداری به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

به گفته او زمان و اعتبار مورد نیاز اجرای این لایروبی پس از تکمیل بروز رسانی نقشه‌ها مشخص خواهد شد.

رئیس جمهور در سفر روز جمعه به گلستان با اشاره به ضرورت لایروبی هر چه سریعتر کانال‌های آب‌رسان به خلیج گرگان گفت که تعلل ۲۴ ساعته در آبگیری این پهنه آبی پذیرفتنی نیست.

خلیج گرگان

به گفته رئیس جمهور باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده کنیم.

عرض کانال چپاقلی تنها آبراه بازمانده از کانال‌های سه گانه ورودی و تامین آب دریای خزر به خلیج گرگان در کمترین حد خود در سال‌های اخیر به حداکثر۵۰ متر رسیده.

با انسداد تدریجی این دالان آبی به زودی حیات این تالاب بین‌المللی با چالش مواجه خواهد شد.

پس آنکه در حوالی دهه ۸۰ کانال خزینی به طور کامل خشک شد، امسال هم کانال آشوراده (آرا کانال) به روزگار همسایه دیرین خود یعنی کانال خزینی دچار شد و به جز چند سانتیمتر آب ناشی از کولاب‌های موقتی هیچ تبادل آبی از خزر به خلیج گرگان از این مسیر صورت نمی‌گیرد.

خلیج گرگان

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

بیش از ۳۰ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال‌های اخیر خشک شده.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.