مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای طرح جایگزینی سوخت فسیلی و یارانه حمل سوخت برای ۶۲۵ خانوار غرب استان در امسال خبر داد.

محمدعلی کاظمی گفت: طرح جایگزینی سوخت فسیلی و یارانه حمل سوخت از جمله برنامه‌های حفاظتی و حمایتی است که در قالب تحویل وسایل گرمایشی منازل، تجهیزات پخت و پز، سیلندر گاز و آبگرمکن گازی برای کاهش وابستگی خانوار‌های ساکن در مناطق جنگلی به چوب درختان و حفاظت از جنگل‌ها انجام می‌شود.

از آنجا که جنگل‌های زاگرسی در مناطق غرب و جنوب استان قرار دارد طرح جایگزینی سوخت‌های فسیلی نیز برای شهرستان‌های مُشرف به این نواحی به ویژه فریدونشهر انجام شد.

او با اشاره به دیگر طرح‌های حمایتی و حفاظتی امسال گفت: اجرای ۷.۵ کیلومتر کمربند حفاظتی و انجام عملیات پیش آگاهی و کنترل آفات در سطح پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های استان دیگر طرح‌ها را شامل می‌شود.

احیاء و بازسازی عرصه‌های تخریب یافته ناشی از فعالیت‌های معدنی در ۱۴۰ هکتار و پهنه بندی مدیریت حریق در یک میلیون هکتار از دیگر طرح‌های این بخش است.

به گفته کاظمی پاسخگویی به ۳۳۰ استعلام مربوط به معادن در مجموع به مساحت بیش از ۳۰۳ هزار هکتار و موافقت فعالیت‌های معدنی در گستره بیش از ۱۴ هزار هکتار دیگر اقدامات این بخش بوده است.

استان اصفهان با ۲۸ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل حدود ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل (معادل چهار درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع (معادل۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل۳۲ درصد) در برگرفته است.

جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در شهرستان‌های فریدونشهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارد.

استان اصفهان از نظر تقسیم‌بندی نواحی رویشی در ۲ ناحیه زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته است که ناحیه رویشی زاگرسی، غرب و جنوب استان را شامل می‌شود و بقیه مناطق جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی به شمار می‌رود.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.