اجرای طرح همیاران طبیعت بر پایه فرهنگ هیاری بختیاری

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هفته منابع طبیعی امسال با سال‌های پیش یک تفاوت دارد و آن این است که باید در بستر پویش «ایران سرسبز، ایران قوی» برگزار شود.

آقای خاکپور در دومین روز هفته منابع طبیعی که با عنوان منابع طبیعی، مسئولیت اجتماعی و همیاران طبیعت نامگذاری شده است گفت: پویش «ایران سرسبز، ایران قوی» یکی از مصوبات شورای امنیت ملی است که حدود ۷۰ دستگاه در آن درگیر است و با محوریت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار می‌شود.

اگر ما به دنبال ایران قوی هستیم باید منابع پایه که همان آب و خاک و پوشش گیاهی هستند را در یک شرایط پایدار قرار دهیم.


بیشتر بخوانید


زمانی ما می‌توانیم به آب و خاک به عنوان دو منبع اصلی امنیت غذایی و امنیت زیستی برسیم که بتوانیم پوشش گیاهی را تقویت کنیم، اما ما در همه این بخش‌ها وضعیت نگران‌کننده‌ای داریم و در بحث آب و چالش‌های آن بحث به مشکلات اجتماعی کشیده شده است، فرسایش خاک نرخ بسیار بالایی دارد و باید گفت ما رکورددار فرسایش خاک هستیم.

براساس آمار‌های موجود در نیم‌قرن گذشته چیزی حدود ۴ تا ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های کشور از دست رفته است و در شرایط نگران‌کننده‌ای هستیم از همین رو شورای امنیت ملی روی این پویش دست گذاشته و تاکید دارد با مشارکت دستگاه‌ها و کمک مردم صورت پذیرد.

طرح همیاران طبیعت را بر پایه فرهنگ هیاری در این استان اجرا می‌کنیم، این طرح پیشینه ۲۰ ساله دارد و در چند سال اخیر به شدت بر آن تاکید شده و به‌عنوان یکی از طرح‌های محوری سازمان است.

براساس آمار ما تا پایان سال ۹۹ حدود ۳ هزار همیار طبیعت در استان جذب کردیم.

همیاران طبیعت در سه سطح جذب می‌شوند که شامل همیار طبیعت مروج، همیار طبیعت محافظ از نیرو‌های محلی و همیار طبیعت دانش‌آموزی هستند.

در سال ۱۴۰۰ با همین رویکرد ۴ هزار نفر دیگر به جمعیت همیاران طبیعت اضافه شدند.

اگر این استان به‌عنوان استانی موفق در بحث پیشگیری و کنترل حریق است به دلیل وجود همین نیرو‌های مردمی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار