اختتامیه اولین رویداد تقاضا محور رفع نیاز‌های فناورانه SME‌های منطقه‌ای استان کرمانشاه با حضور صاحبان صنایع و کارگاه‌های تولیدی، فناوران و محققین مراکز پژوهشی، واحد‌های فناور، شرکت‌های دانش بنیان و اساتید دانشگاهی استان‌های غرب کشور در کرمانشاه برگزار شد.

رئیس پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه گفت : علی‌رغم شرایط کرونایی خوشبختانه امسال توانستیم شاهد برگزاری رویداد‌های فناورانه بصورت مشترک با بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف باشیم که قطعا تاثیر خود را در آینده فناوری استان خواهد داشت.

سیامک آزادی گفت : در روال معمول رویداد‌های فناورانه، صاحبان ایده به ارائه ایده‌ها و طرح‌های خود پرداخته و این ایده‌ها پس از ارزیابی در مسیر تجاری سازی قرار می‌گیرند، اما در این رویداد شاهد معکوس شدن این روند هستیم، طوری که این بار این صنایع هستند که نیاز‌های خود را مطرح کرده و فناوران بر پایه رفع این نیاز‌ها فرصت‌های راه اندازی کسب و کار را شناسایی می‌کنند.

دو راهکار برای رفع نیاز‌های فناورانه صنایع کشور وجود دارد در راهکار اول صنایع می‌توانند نیاز‌های فناورانه خود را از خارج از کشور خریداری کنند که برای آن‌ها هم هزینه بسیار بالایی به دنبال خواهد داشت و هم آنکه بحث ارائه مستمر خدمات پس از فروش، ریسک عدم امکان تداوم همکاری در نتیجه اتفاقاتی همچون تحریم و... مطرح خواهد بود، اما راهکار دوم و به صرفه‌تر این است که صنایع از توان شرکت‌های فناور و متخصصین داخلی برای رفع نیاز‌های خود استفاده کنند.

راهکار دوم علاوه بر اینکه از لحاظ هزینه‌ای برای صنایع مقرون به صرفه‌تر خواهد بود، ضمن اطمینان بیشتر در ارائه خدمات پس از فروش موجب ایجاد یک همکاری استراتژیک میان صنایع و واحد‌های فناور می‌شود که می‌تواند منجر به همکاری‌های بعدی و توسعه فناوری در حوزه‌های مورد نیاز شود.

ما در کشور چالش ارتباط میان صنعت و دانشگاه را داریم که باید رفع شود، اما مهمتر از آن رابطه صنعت با حوزه دانش بنیان است که باید برای برقراری و تقویت این رابطه تلاش بیشتری صورت گیرد.

آزادی می گوید: برای تقویت این رابطه نیاز است که صنعتگران اعتماد بیشتری به فناوران داشته و رفع نیاز‌های فناورانه خود را از طریق آن‌ها دنبال کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.