نمایندگان مجلس شرایط حذف ارز ترجیحی برخی کالا‌ها را در صورت لزوم تعیین کردند.

مجلس مصوب کرد در صورتی که دولت قصد حذف کالایی را از سبد ارز ترجیحی داشته باشد، ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کنندگان را برای کالا‌های اساسی با کالابرگ الکترونیکی انجام دهد.

همچنین برای امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و با راه‌های جایگزین مطمئن به حذف ارز ترجیحی این کالا‌ها اقدام شود؛ به طوریکه افراد بتوانند این کالا‌ها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

این بخش از لایحه با ۱۹۴ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۲۵۶ نماینده حاضر تصویب شد.

مصوبات مجلس را شورای نگهبان باید تأیید کند تا به قانون تبدیل شود.

حذف ارز ترجیحی یا تغییر شیوه اختصاص ارز؟

به نظر می‌رسد مجلس، با تغییر شیوه اختصاص ارز ترجیحی به دولت اختیار داده با پیش بینی راه‌های جبرانی، ارز ترجیحی برخی کالا‌ها را حذف کند.

اگرچه در مصوبه مجلس نامی از حذف ارز ترجیحی برده نشده، اما عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه دیروز به خبرگزار‌ی تسنیم گفته ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود و ۶۶ هزار میلیارد تومان در قالب کارت خرید کالا‌های اساسی به عنوان راهکار جبرانی پیش بینی شده.

عضو کمیسیون تلفیق: یارانه حذف نمی‌شود

آقای میرتاج‌الدینی پیش از این هم به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود در لایحه بودجه سال آینده با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، یارانه ریالی به میزان «مابه التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ETS (۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان) ضربدر ۹ میلیارد دلار» قرار داده خواهد شد.

پیش از مصوبه امروز مجلس، کمیسیون تلفیق مجلس ۹ میلیارد دلار برای تأمین کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بر اساس «نرخ ارز ترجیحی» تعیین کرده بود.

مجلس دیروز دولت و دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده تا در درآمد‌های نفتی را تنها با نرخ ۲۳ هزار تومان محاسبه کنند.

آقای میرتاج الدینی اعلام کرده «حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌معنای حذف یارانه نیست» و «یارانه به‌شکل ریالی به مصرف‌کننده نهایی یا همان مردم، در قالب کارت خرید کالا و نه یارانه نقدی اختصاص پیدا می‌کند.»

او گفته دولت و بانک مرکزی در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای اختصاص یارانه اعتباری برای جبران حذف ارز ترجیحی هستند و دستورالعمل اعطای یارانه را دولت باید اعلام کند.

مجلس پیش از این موضوع حذف ارز ترجیحی را در نشست غیرعلنی با حضور آقای طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه بررسی کرده بود؛ بعضی شنیده‌ها می‌گویند در این نشست «به صورت تلویحی» با حذف ارز ترجیحی موافقت شده.

حذف ارز ترجیحی یا تغییر شیوه اختصاص آن میان نمایندگان مجلس موضوعی اختلافی است. دیروز آقای سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته بود دولت طرح جایگزین برای حذف ارز ترجیحی نداده و کمیسیون امنیت ملی هم به سران قوا در این باره نامه‌ای ارسال کرده.

در مقابل، اما آقای سید شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت «سیاست اختصاص ارز ترجیحی، فسادزاست و موجب کاهش بودجه عمرانی، کسری بودجه و افزایش تورم می‌شود.»

دولت سیزدهم پاییز امسال لایحه‌ای دو فوریتی را برای تغییر شیوه اختصاص ارز ترجیحی ارائه داد، اما نمایندگان به علت «پیش بینی نشدن راهکار‌های جبرانی» با فوریت‌دهی به آن مخالفت کردند.

ابراز نگرانی عضو کمیسیون بهداشت از مصوبه امروز مجلس

دولت آذرماه نظرش را در لایحه بودجه آورده بود، اما کمیسیون تلفیق اعلام کرد «دولت نتوانسته آن‌ها را برای حذف ارز ترجیحی قانع کند.»

یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از تصمیم امروز مجلس ابراز شرمندگی کرده و آن را تصمیم خطرناک دانسته. آقای علی اصغر باقرزاده که عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم هست، تأکید کرده «هنوز زیر ساخت‌های لازم برای اجرای این طرح مخصوصا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی انجام نشده است.»

به گفته او حدود «۸ تا ۹ میلیون از مردم کشور تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و با این تصمیم برای ارز ترجیحی مردم ضرر می‌کنند.»

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفته «هیچ تکلیفی به دولت برای تخصیص ارز ترجیحی داده نشده و مجلس فقط مجوز داده است؛ یعنی دولت اختیار دارد هر کاری می‌خواهد برای ارز ترجیحی انجام دهد. وقتی ارز ۹ میلیارد دلاری را به ریال تبدیل کردند، آیا اجازه دارند این مبلغ را تخصیص بدهند یا نه؟ نمی‌دانیم با چه روندی این مصوبه به نتیجه رسید.»

باقرزاده گفت «تلاش کردیم این موضوع مصوب نشود، ولی موفق نشدیم.»

گفته بودم یک دقیقه‌ای ارز ترجیحی را حذف می‌کنند!

پس از این مصوبه مجلس، غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه خطاب به رئیس مجلس گفت «تمام صحبت‌هایی که درباره ارز ترجیحی می‌شود بر مبنای دو دروغ استوار شده؛ «ناچاریم» و «می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم».

او اضافه کرد «لازمه حذف ارز ترجیحی اتفاق نظر دولت، اجماع با سایر قوا و اقناع نظر مردم است، نه فریب مردم، اما متأسفانه اکنون اینگونه نیست.»

آقای رضوانی تأکید کرده تعیین قیمت ارز ترجیحی را هیچ اقتصاددانی به روش علمی محاسبه نکرده؛ او گفت «تذکر داده بودم ماجرای بررسی بودجه به قدری خسته کننده می‌شود که در نهایت طی یک دقیقه مسئله حذف ارز ترجیحی انجام خواهد شد و ما اصلا متوجه نشویم.»

آقای قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده گفت «مجلس تصمیماتش را نه تنها حذف نکرده، بلکه تأکید کرده باید ثبات در قیمت کالا‌های اساسی به صورت کالابرگ باشد؛ بنابراین این موضوع اولویت اول مجلس است.»

او گفت «ثبات در قیمت‌ها و کالا‌های اساسی و ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم از خواسته‌های قطعی مصوبه مجلس برای دولت است.»

این گفته‌های در حالی است که سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه به خبرنگاران گفته «ارز ترجیحی حذف نشده؛ اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را حذف کند، باید مابه‌التفاوت آن را به صورت کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت کند.»

آقای رحیم زارع گفت «مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند.»

ابراهیم اسدی بیدمشکی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سهمیه دیگه یعنی چی منظورتون اینه که شما تعیین کنید چند تا نون یا چند کیلو مرغ در ماه باید بخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
جالبه اول مردم رو فقیر می کنید، بعد خیریه دولتی راه می اندازید. سیاست و برنامه اقتصادی هم برای دولتها و مجلس ها مفهومی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
تا جایی که می توانید جیب مردم را بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
مشکلی که در عرصه اقتصادی در این کشور همواره وجود دارد این است که هیچ تصمیم اقتصادی، در وقت مناسب خود و به فوریت اتخاذ نمی شود.بعنوان مثال، این تصمیم در مورد کالا برگ الکترونیکی باید سه سال قبل و در اوج مشکلات اقتصادی مردم، گرفته و اجرایی می شد، نه هم اکنون که شاید به نوعی بر مشکلات نیز بیفزاید. متاسفانه دیر ورود کردن به مسایل حاد اقتصادی،بخشی از رفتارهای دولتها و مجالس در سنوات گذشته و حال شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
بهتره حذف بشه تا تولید و رقابت هم آزاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۹:۵۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
فکری به حال طرح اقدام ملی مسکن کنید ، همسر من کارگر هستش حقوقش 6 میلیون بیشتر نیست ، باید اجاره بده ، خرج خورد خوراک بده ، پول قبوض اب ، برق ، تلفن و گاز را بده ، اخه از کجا بیاره 3 ماه یکبار 50 میلیون بریزه به حساب بانک مسکن ،، زمان روحانی در این طرح شرکت کردیم سیمان بوده 9000 تومان که ما 40 میلیون واسه این طرح سپرده کردیم حالا سیمان شده نزدیک 50000 تومان نه سودی بهمون دادن و تا الان 115 میلیون تومان که پنداز داشتیم واریز کردیم حالا 3 ماه یکبار پیام میاد 50 میلیون واریز کنید عدم واریز وجه به منزله انصراف از این طرح می باشد لااقل وام بدید ما قسط هاشا بدیم
لطفا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
هر جوری ک فکر کنیم کاره درستی نیست چون فکر نمیکنم اون کالا برگی ک ب دست مردم برسه جواب گوی اون حجم از گرونی بشه ک قراره با حذف ارز ۴۲۰۰ تومنی ایجاد بشه این از ی طرف از طرف دیگ خیلی اصناف خود ب خود با افزایش قیمت مواجه میشن مثل رستوران ها تالار های پذیرایی شیرینی فروشی و .. شما میگید مردم کالا برگ دریافت میکنند ولی صحبتی درباره اصناف نشده اصلا همین ک این خبر بپیچه قبل از هر اقدامی که دولت بخواد انجام بده خود ب خود ی جو روانی ب وجود میاره که هر کسی تو هر صنفی هست دوباره ب انبار کردن جنساش روی بیاره و گرون شدن هر روز تمامی کالاهای مورد نیاز مردم چند وقتی بود ب خاطره خبرهای خوبی ک از برجام میومد اوضاع بازار رو ب بهبودی بود اما الان با این خبر حس میکنم ی شوک بزرگ ب بازار وارد میشه یا صحبت از دارو هست ک از طرف بیمه ها جبران خسارت بشه اما ممکنه خیلی از مردم اصلا بیمه نباشند بنده ها خدا باید ی فکره اساسی دربارشون بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
یعنی قرار رانت خورها و دلال ها منقرض شوند کل یارانه باید نقدی پرداخت شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
لااقل الان که بودجه دارید ماده۲۷قانون حمایت از معلولین را کامل اجرا کنید، معلولین شدید نخاعی بشدت در فشارند و به واقع مظلومترین قشر اجتماع هستند
Iran (Islamic Republic of)
Majid
۱۵:۵۳ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
فقط باید گفت خدا لعنت کنه که با گرونی به ما کارگرها و کارمندها فشار میارن و تازه انتظار دارن مردم ازدواج کنن و بچه دار هم بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
آقای رضوانی دروغ را تو میگوئی که منکر حرف راست میشوی بله " ناچاریم" چون که این ارز کلی از منابع کشور را به فنا داده و نیز این ارز فساد زا است ومیخواهند " با فساد مبارزه کنند" و هر ۲ حرف هم راست است
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۵۹ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
آفرین. تصمیم بسیار خوبی بود. از شما هم خواهش میکنم بی دلیل جوسازی نکنین. اولا خود دولت گفته برای دارو و گندم این ارز حذف نمیشه. ثانیا برای سه مورد دیگر هم کارت اعتباری خرید داده میشه. با این روش هم جلوی دزدی گرفته میشه و هم قدرت خرید مردم افزایش پیدا میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
به همین خیال باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
آقای رضوانی نکنه کس و کارت از ارز ۴۲۰۰ استفاده میکردن که حالا حالت خراب شده ما که از ارز ترجیحی خیری نبردیم نه من بلکه کل مردم ایران خوب شد بساط رانت وفساد ارز ۴۲۰۰جمع شد دیگه دولت هم منت سرمون نمیزاره که ارز۴۲۰۰میدیم البته به ما که نمیداد ازما بهترون میگرفتن تواین سه سال و اندی بعضی ها خوب چاپیدن با این ارز۴۲۰۰خوب به نون و نوایی رسیدن آقای مدیر لطفا چاب کنید تا آقای رضوانی بخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
بهتر شد مردم که ارز۴۲۰۰را در سفره خود ندیدند ارز ۴۲۰۰شده بود برای یه عده کاسبی چرب وچیلی همش رانت و فساد بود و حیف ومیل ذخایر ارزی کشور اگر دولت بتواند از مردم حمایت ریالی و بن کارت کالا جیگزین کند هم برای اقتصادکشور وهم مردم بهتره ارز ۴۲۰۰ خودش شده بود عامل تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
هرچیزی باشه به نفع مردم نیست
نمایندگان بکر مردم نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
هیچ وقت کشور تو ده پونزده سال گذشته انقدر سیاست های اقتصادی بی برنامه و مبهم نداشته. واقعا دولت و مجلس دارن چی کار میکنن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
احسنت این بهترین خبری بود که شنیدم

ارز ترجیهی و نیمایی بدبخت کرده مردم قشر ضعیف رو طرف میخواد یه تولیدی کوچک مرغ تخم گذار بزنه توی خونش تو روستاش چون با ارز آزاد نهاده باید تهیه کنه خیلی سریع ورشکست میشه و همه دارییشو از دست میده اما اون ثروت مند رانتداری که دسترسی داره به ارز ترجیحی و نیمایی با قیمت نزدیک به مفت نسبت به دیگران نهاده و مواد اولیه میاد دستش و کل بازار رو با قیمت پایین محصولاتش میگیره و روز به روز پولدار تر میشه اون رانتداری که با ارز ترحیحی و نیمایی در شهرک صنعتی دارو و کالا و نهاده وارد یا مونتاژ میکنه اینقدر سود میبره که کسی دیگه نمیتونه دست به تولید بزنه و هرچی ضرر هست نصیب شرکت های دانش بنیان و کشاورز بدبخت میشه چون هیچکس نمیتونه با ارز نیمایی و ترجیحی رقابت کنه ارز باید تک نرخی شود تا کسب و کار و زندگی مردم عادی جامعه جان بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
دوست عزیز چون دلار ۶ برابر میشه تمام قیمت ها چه آنهایی که ارز ۴۲۰۰ می‌گرفتند و چه دیگر کالاها ۶برابر میشه. اون کوپن هم شاید سال اول اندکی کمک باشه و سال دوم مثل همین یارانه ۴۰ تومنی یک کاسه ماست هم نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
اینم از رئیسی !
مردم دوست و برادر ونزوئلا و کره ی شمالی از این که جای شما رو گرفتیم خوشحال باشید
انسان باید چقدر .. باشه
که از یک سوراخ چند بار و چندین سال گزیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
حالا اتفاقی که نیفتاده که داری این طور جیغ و داد به راه میندازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
پس باید صف واستیم کالا بگیریم ،کرونا رو جابجا کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
پس بریم منتظر گوشت ۴۰۰ تومنی باشیم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۵۱ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
سلام ونزوئلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
برگشتیم دهه ۶۰....یعنی الانی ک روغن رو ۲۰تومن میخریم ..میشه ۷۰تومن...دمت گرم جناب رییسی چ زود تورم رو کنترل کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
کجا روغن ۲۰ تومنی میدن ؟ تراریخته اس حتما
آخرین اخبار