رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی کرمانشاه از واکسیناسیون ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار راس دام سبک در کرمانشاه ضد بیماری طاعون نشخوارکنندگان خبر داد.

مجید همتی گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا بیماری پی پی آر یک نوع بیماری عفونی و ویروسی با واگیری بالا است که در نشخوارکنندگان کوچک اهلی مانند گوسفند و بز و نشخوارکنندگان حیات وحش مانند کل، قوچ وحشی و گوزن شایع است و با توجه به خساراتی که می‌تواند به صنعت دام‌پروری وارد کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی کرمانشاه علائم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک به صورت تب، بی‌حالی، ریزش ترشحات از چشم و بینی، اسهال، مشکلات تنفسی و زخم در ناحیه دهان بروز پیدا می‌کند و در گله‌های واکسینه نشده باعث تلفات سنگینی می‌شود.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان بین انسان و دام مشترک نبوده و خطری انسان‌ها را تهدید نمی‌کند، اما یکی از مهمترین راه‌های کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری در بین دام‌ها انجام واکسیناسیون است.

از ابتدای نیمه اول امسال ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار رأس گوسفند و بز را علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان واکسینه شدند و علاوه بر این کمیته استانی پیشگیری و کنترل بیماری پی پی آر در استان کرمانشاه با حضور استانداری، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، امور عشایری و مدیرعامل اتحادیه‌های دامپروری فعال بوده و جلسات خود را به طور منظم با هدف تطبیق واکسیناسیون عشایر رصد و پایش در محیط زیست و حیات وحش و هماهنگی برای دفن بهداشتی دام‌هایی که از بیماری‌های مختلف تلف می‌شوند جلسات خود را برگزار می‌کند.

از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان خرداد ماه تمام جمعیت دام سبک را همزمان با سراسر کشور به صورت همگام با برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی دام واکسینه می‌شوند که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده حدود سه میلیون رأس دام در استان کرمانشاه واکسینه می‌شوند و ۱۱۷ مورد بازدید و مراقبت در حیات وحش و دام‌های اهلی از تیرماه تا آبان ماه امسال انجام شده است.

برای ریشه‌کن کردن بیماری طاعون نشخوارکنندگان در کشور برنامه‌ریزی شده است، بیماری طاعون نشخوارکنندگان برای اولین بار در سال ۱۳۷۳ در کشور بروز پیدا کرد و تا امروز هرچند کمرنگ ادامه پیدا کرده است، اما سازمان دامپزشکی کشور همگام با سازمان بهداشت جهانی دام برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰ این بیماری در کشور ریشه‌کن شود.

با پوشش کامل واکسیناسیون دام در حال حاضر در استان کرمانشاه هیچ‌گونه دام مبتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان گزارش نشده و واکسیناسیون مجدد دام نیز از اوایل فروردین ماه آغاز می‌شود.

به تمام دامداران و دامپروری‌ها توصیه می‌شود برای سلامتی دام‌های خود همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی استان کرمانشاه داشته و به نکات بهداشتی و رعایت دستورالعمل‌ها درد مداری‌ها را داشته باشند و از ورود دام به مناطق حفاظت شده حیات وحش جلوگیری کنند.

همتی می گوید: در صورت مشاهده دام‌های مشکوک به علائم طاعون نشخوارکنندگان حتماً به اداره دامپزشکی مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای دام‌های مبتلا در آن منطقه را انجام دهند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.