اعتماد به آمریکا تنها جنگ، فقر و گسترش تروریسم را برای ملت‌ها بوجود می آورد.

بررسی دیپلماسی آمریکا در مورد برجام، منطقه بالکان، افغانستان و در نهایت اوکراین نشان می‌دهد که آمریکا نه تنها قابل اعتماد نبوده بلکه در زمان نیاز هم پیمانان خود را با مشکلاتشان تنها‌ می گذارند.  

دو دهه حضور آمریکا در افغانستان موجب شد تا باندهای سازمان یافته تحت حمایت نیروهای خارجی در امر انتقال و ترانزیت انواع مواد مخدر از افغانستان به دیگر کشورها فعالیت های گسترده ای پیدا کنند تا طبق گزارشات،  آمریکا هزینه‌های مالی جنگ را اینگونه تأمین کند.

دستاورد دو دهه حضور آمریکا در افغانستان موجب شد ۲۴۱ هزار تن کشته شدند و اکنون افغانستان با بحران غذایی روبرو است. 

اشرف غنی،  رئیس جمهور فراری این کشور، بزرگترین اشتباه خود را اعتماد به آمریکا اعلام کرد.

هنگام خروج نیروهای آمریکایی و هم‌پیمانانش از افغانستان تنها کار آمریکا خارج کردن نظامیان و بخشی از کارمندانشان از افغانستان بود.

فلیپ کازنت، سفیر پیشین آمریکا در جمهوری کوزوو می‌گوید ارتش آمریکا باید از سربازان و کماندوهای ارتش پیشین افغانستان که به آمریکا پناهنده شده اند، یک قطعه ویژه به وجود بیاورد زیرا واشنگتن پس از حمله روسیه به اوکراین، نیاز به اعزام نیروی جنگاور به اروپا دارد.

آمریکا می‌خواهد شکست‌های سنگین خود را در غرب آسیا با جنگ افروزی در اوکراین جبران و هزینه آن را به منطقه تحمیل کند. 

عملکرد آمریکا در افغانستان و اوکراین یکسان است.

پس از اعلام جنگ میان روسیه و اوکراین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد تمامی شهروندان آمریکایی ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت اوکراین را ترک کنند.

کارشناسان در خصوص نقش آمریکا در مناقشه اوکراین می‌گویند که آمریکا می‌خواهد با عملیات روانی روسیه را به جنگ علیه اوکراین ترغیب کند تا اوکراین وابستگی بیشتری به آمریکا پیدا کند و  روسیه درگیر جنگی شود که میلیاردها دلار هزینه برای این کشور خواهد داشت و خسارت‌هایی به اقتصاد روسیه وارد می‌گردد.

آمریکا در اوکراین با راه‌اندازی اعتصابات و تحصن‌ها طی انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ و اعتراضات ۲۰۱۴، اوکراین را بدل به زمین جنگی کرد که در میان رقابت دو قدرت شرق و غرب گیر افتاده است. 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با تکیه بر حمایت واشنگتن در نبرد نظامی با روسیه تنها مانده و تماس‌های پی‌در‌پی با آمریکا نتیجه‌ای جز پیشنهاد به وی برای خروج از کشور نداشته است.

مردم و دولت اوکراین باید عدم تعهد و مسئولیت آمریکا را در افغانستان فراموش نکنند و بدانند نتیجه اعتماد دولت افغانستان به آمریکا چیزی جز جنگ، فقر و گسترش تروریسم نبوده است.

عدم تعهد آمریکا نسبت به هم‌پیمانانش در افغانستان و اوکراین + تصاویر

عدم تعهد آمریکا نسبت به هم‌پیمانانش در افغانستان و اوکراین + تصاویر

عدم تعهد آمریکا نسبت به هم‌پیمانانش در افغانستان و اوکراین

عدم تعهد آمریکا نسبت به هم‌پیمانانش در افغانستان و اوکراین

 

برچسب ها: آمریکا ، طالبان ، اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.