شما چطور شنوندهای هستید؟ وقتی دوست یا یکی از اعضای خانوادهتان با شما صحبت میکند، سرتان دایم توی گوشی است یا به صورت طرف مقابل نگاه میکنید؟ اگر با طرف مقابل مخالف باشید، حرفش را قطع میکنید تا مخالفتتان را اعلام کنید یا صبر میکنید حرفش تمام شود؟ یک راه ساده برای این که بفهمیم یک شنونده خوب باید چه رفتاری داشته باشد این است که خودمان را به جای طرف مقابل فرض کنیم تا بفهمیم کدام حرفها و رفتارها درست است و کدامها نادرست. از نظر روان شناسی هم نکاتی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنیم، شنونده بهتری میشویم. این نکات به دو دسته «کلامی» و «غیرکلامی» تقسیم میشوند.
بیشتربخوانید
نشانههای کلامی برای آن که به طرف مقابل نشان بدهید به حرفهایش گوش میکنید:
انعکاس:گاهی بخشهایی از حرفهای طرف مقابل را تکرار کنید تا بداند که متوجه صحبتهایش هستید.
سوالات باز: سوالهایی را مطرح کنید که پاسخ ساده «بله» یا «خیر» ندارند تا مکالمه جریان داشته باشد.
واژههای مناسب: از کلمات سادهای استفاده کنید که طرف مقابل را به ادامه دادن حرفش تشویق کند؛ مثلا «اوهوم»، «میفهمم»، «خب؟».
صدا زدن: گاهی با صدا زدن اسم طرف مقابل در جملاتتان، نشان بدهید که حواستان به اوست.
نشانههای غیرکلامی برای آن که طرف مقابل بداند به او توجه دارید:
حالات چهره: با حالت صورتتان علاقه، همدلی و کنجکاوی را منتقل کنید.
سر تکان دادن: گاهی به نشانه تأیید و تأکید، سرتان را تکان بدهید؛ به ویژه در قسمتهای مهم صحبت.
وضعیت بدنی: با حالت بدنیتان مثلا متمایل نشستن به سمت فرد مقابل، به او نشان بدهید که به حرفهایش توجه دارید.
نگاه: تماس چشمی را با گوینده حفظ کنید و مدام به این طرف و آن طرف نگاه نکنید.
سکوت: حرف طرف مقابل را قطع نکنید و مدام درباره بخشهای مختلف حرفش اظهارنظر نکنید. شما به عنوان یک شنونده معمولا چند تا از این رفتارها را انجام میدهید؟ کدامها به نظرتان آسان هستند و کدامها را سخت میدانید؟ شنونده خوب شدن نیاز به تمرین دارد. گوش دادن یک مشارکت فعال در مکالمه است نه یک عمل منفعلانه برای دریافت اطلاعات. تقویت مهارت گوش کردن با پیروی از این ۹ نکته به شما کمک میکند روابط بین فردیتان را تقویت کنید که در نهایت رضایت شما و فردی را که به او گوش کردهاید، بهبود میدهد.
منبع: روزنامه خراسان