بسیاری از کشور‌های عربی که وابسته به واردات گندم از روسیه و اوکراین هستند، در پی مناقشه کنونی نگران تامین نان برای مردم هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان - شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی گفت: جنگ روسیه علیه اوکراین، پیامد‌های متفاوتی دارد و نگرانی‌های گسترده‌ای برای بسیاری از کشور‌های جهان از جمله کشور‌های عربی ایجاد شده است که وابستگی کامل به واردات گندم از روسیه و اوکراین دارند.

در این گزارش آماده است: روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان و اوکراین هم پنجمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است و اقتصاددانان درباره تاثیر فاجعه بار این جنگ بر کشور‌های متعدد، در صورت توقف تامین گندم برای آن‌ها یا افزایش بهای گندم، هشدار می‌دهند.

نشانه‌های فاجعه کمبود گندم در یمن قابل مشاهده است. کشوری که از قحطی رنج می‌برد. مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا می‌گوید: اوضاع یمن پیش از جنگ هم بسیار بد بود و تاثیر این جنگ، به شدت فاجعه بار خواهد بود، زیرا برنامه جهانی غذا نیمی از غلات خودش را از روسیه و اوکراین تامین می‌کند.

برنامه جهانی غذا همچنین تاکید کرد جنگ روسیه علیه اوکراین همچنین ممکن است باعث گرسنگی بیش از ۱۲ میلیون سوری شود. زیرا دمشق بیشتر نیاز خود به گندم را از روسیه خریداری می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: مصر به عنوان بزرگترین واردکننده گندم در جهان، دومین واردکننده از روسیه است. مصر بیش از نیمی از نیاز‌های خودش به گندم را در سال گذشته از روسیه و ۳۰ درصد را از اوکراین تامین کرد. قاهره همچنین اذعان می‌کند که نخواهد توانست گندم را به قیمت قبل از درگیری خریداری کند.

سودان هم که از روسیه و اوکراین، گندم وارد می‌کند، از کاهش ذخایر ارزی اش از زمان کودتای ماه اکتبر گذشته رنج می‌برد و کمک‌های بین المللی به آن هم متوقف شده است، به دنبال راه حل است.

الجزایر هم که دومین مصرف کننده بزرگ گندم در آفریقاست، نفس خودش را حبس کرده است، هر چند که دولت الجزایر می‌گوید این درگیری تاثیری بر آن نخواهد داشت و سیاست متنوع ساختن شرکای تجاری در واردات گندم را در پیش خواهد گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
به نظر من روسیه باید غربی هارو از همه لحاظ تحریم کنه نفت گاز گندم و هرچیزی ک فک کنی
اروپای تاریک و یخبندان هههههههههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
به نظر من روسیه باید غربی هارو از همه لحاظ تحریم کنه نفت گاز گندم و هرچیزی ک فک کنی
اروپای تاریک و یخبندان هههههههههههههههههههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
روسیه حجم زیادی از کودهای شیمیایی که کشورهای پیشتاز در زمینه کشاورزی مثل برزیل مصرف می‌کنند رو هم تامین می‌کنه. روسیه فقط نفت و گاز تولید نمی‌کنه بلکه یکی از تولید کنندگان بزرگ محصولات کشاورزیه و الان که اوکراین هم دست روسیه افتاده غربی‌ها باید قبل از یخ زدن از سرما و تلف شدن از گرسنگی کمی به عاقبت تحریمهای مسخره علیه روسیه فکر کنند
آخرین اخبار