ماجرای رکود حزب و فعالیت حزبی در ایران گره های کور مشخص و باز شده دارد، اما با وجود این، گویی علل آن ریشه‌ای هستند.

 فعالیت‌ حزبی در ایران نشان می‌دهد که این مسئله اساسی از مشروطه تاکنون، موفقیتی در عملی کردن اهداف خود نداشته است.

این عدم موفقیت دلایل گوناگون تاریخی، فرهنگی، سیاسی داشته که یکی از تأثیر گذارترین این عوامل این است که فعالان سیاسی ما نمی‌توانند بپذیرند، بطور جدی در قالب گروه‌ها و احزاب سیاسی برای رسیدن به قدرت و ساخت تشکل های سیاسی کوشش کنند.

 این همان نکته ای است که برخلاف تعاریف موجود از حزب و فعالیت حزبی به آن عمل می‌شود. حزب به گروهی از شهروندان  گفته می‌شود که دارای اهداف سیاسی مشترک بوده و برای رسیدن به آن برنامه‌های رهبری و کادر حزب را که اکثرا بر اساس اساسنامه حزبی است، را اجرا می‌نمایند.

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی در این باره می‌گوید « در کشور ما برای استقرار سیستم مدیریت یکپارچه و شکل گیری حداقلی احزاب فراگیر و موثر، آئین نامه و قوانین لازم موجود و کافی است اما اراده جمعی به‌منظور تحقق این اهداف وجود نداشته و این اراده ها تنها در حدواندازه حرف بروز می کنند. در بحث ضرورت احیا و یا ایجاد احزاب قوی در ایران، فعالان سیاسی «راست می‌گویند ولی چپ میزنند» و هرکس که مسئولیت می‌پذیرد، بر خلاف اهداف گروهی احزاب فعالیت کرده و حتی  به آن افتخار هم می کنند.»

عیدانه / رنجی که از نبود احزاب می‌بریم

شکل گیری احزاب ایرانی در اواخر قاجاریه، با آشنایی برخی رجال سیاسی و روشنفکران با فرهنگ ودموکراسی غربی همزمان شد. اما مردم ایران هنوز با علل و اهمیت وجود احزاب غریبه بودند. بنابراین احزاب ایرانی از زمان شکل گیری تاکنون با این مشکل اساسی مواجه بودند که پیوندهای واقعی با مردم و خواسته‌های آنان نداشتند. براین اساس مردم ایران هیچگاه نتوانستند با مسئله احزاب کنار بیایند.

مهدی کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی چندی پیش در این مورد گفته بود « هیچ اشکالی متوجه ما نیست، زیرا زمینه‌ها و زیرساخت‌های دینی داریم و این زیر ساخت‌های فکری دینی با این سه زمینه غربی سازگار نیست و به همین خاطر تحزب در ایران شکل نمی‌گیرد. در واقع احزاب ایران مانند گیاهانی هستند که در زمینی نامناسب کاشته شده‌اند و با ریشه‌های غربی در ایران پا نمی‌گیرند.»

عیدانه ////// رنجی که از نبود احزاب می‌بریم

به گفته بیادی، ریشه این مشکلات از الگو برداری اشتباه ایرانیان از غرب برای فعالیت حزبی و در نتیجه آن عدم پیوند طبقات گوناگون اجتماعی و فعالان سیاسی ناشی می‌شود. هرکدام از احزاب در کشورهای غربی به طبقه ای از مردم متکی هستند و اقشار مختلفی را نمایندگی می کنند. با این حال در ایران احزاب  به مردم وابستگی نداشته و جامعه نسبت به آن‌ها بی اطلاع بوده، در نتیجه اساس رقابت آن‌ها جناحی است.»

این بی اطلاعی مردم و جدا افتادگی با روشنفکران از سویی دیگر باعث شد تا فعالیت حزبی در ایران درگیر دور باطلی از جناح بازی و حزب بازی هایی شود که تا امروز نیز ادامه داشته است. از این رو می توان گفت با توجه به غربی بودن حزب و فعالیت حزبی، نه تنها  مردم نسبت به جایگاه احزاب و گروه‌های سیاسی در بهبود ساختار سیاسی کشور بی‌اطلاع بودند، بلکه حتی بسیاری از نخبگان سیاسی نیز نسبت به تأثیر احزاب در پیشرفت کشور دچار تردید شده و  برنامه های شخصی خود را به فعالیت در حزب ترجیح می دادند. این دلایل هنوز هم در بخش‌هایی از جامعه وجود دارد و هم‌اکنون نیز بخشی از بدبینی‌ها و ذهنیت‌های نامطلوب نسبت به احزاب سیاسی، از همین شک و تردیدها ناشی می‌شود.

عیدانه ////// رنجی که از نبود احزاب می‌بریم

بنابراین این عدم پیوست فرهنگی احزاب با جامعه ایرانی و عدم اطلاع مردم از روند فعالیت آنها به معضلی تبدیل شده که تاکنون ادامه دارد. حالا اگر نخبگان سیاسی بخواهند به صورتی جدی به مسئله فعالیت حزبی ورود کنند، می بایست از جناح بازی و فعالیت های کوتاه مدت شب انتخاباتی دست کشیده و با پیگیری اهداف بلندمدت یعنی توسعه سیاسی و فرهنگی در جامعه به ساخت ساختاری قوی کمک کنند.

برچسب ها: احزاب و تشکل ها ، حزب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
حرب = یکشون میدزده بقیه لاپوشانی میکنن // بعد نوبت نفر بعدی میشه // تا هشت سالشون تمام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
حزب فقط حزب الله کسانی که دنبال حزب وحزب بازی هستن دنبال منافع خودشون هستن مگر افساد طلبها حزب نیستن مگر اصول گرا حزب نیست مگر کار گزاران ووووو حزب نیستن
حزبی که منافع شخصی و غربی درش باشه نباشه بهتره
Canada
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
گرسنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
احزاب همگی باید در مسیر رشد و توسعه کشور حرکت نکنن نه دنبال رسیدن به اهداف شخصی و آب به آسیاب دشمن ریختن باشن.در ایران هدف احزاب جلب رضایت دشمنان ملت هست.وقتی کشوری قانونش همان قانون الهی و اسلامی باشه دیگر نیازی به حزب دیگری نداره.قوانین الهی و اسلامی همه واضح و روشن بیان شدن.وقتی ما دنبال تسهیل مسیر ظهور باشیم باید در مسیر رضایت مهدی موعود گام برداریم و در ایران تنها مسیر درست،مسیر ولایت فقیه هست که متاسفانه هیچ کدام از احزاب در این مسیر حرکت نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
خودتون هم گفتید حزب بازی برای غربیهاست
در فرهنگ اصیل ایرانی اتحاد و دوستی ورفاقت و دین مشترک حرف اول رو میزنه
اساسا حزب عامل تفرقه وجدایی بوده وهست وخواهد بود و مردم خسته و آسیب دیده از خودمحوریها و خودشیفتگیها هستند
ما مسلمانیم وحزب الله طبق دستورات دین تنها حزب غالب وموفق است و حزب شیطان حزب شکست خورده و مورد هشدار دین به مردم که گرفتار حزب شیطان نشوند
حزب شیطان خود خواهی محض خودشیفتگی محض از خود تعریف کردن وناتوانی رو باخود داره مثل8سال قبل که دیدیم نتیجه خودستائیها و ناتوانیها
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۱۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
به نام خداوند جان و خرد :
فان حزب الله هم الغالبون ، حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله حزب فقط حزب علی ع رهبر فقط سید علی معظم خردمند بصیر فرزانه همه احزاب و گروه ها باید در حزب الله مردمی ذوب شوند تا خیر دنیا و آخرت ببینند تنها حزب رستگاران حزب الله مردمی عادلانه یکپارچه خداپسندانه است و همه احزابی که در حزب الله ذوب شده اند و یکپارچه شده اند ولا غیر . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه عادلنه خداپسندانه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام عزیزان و دوستان

حزب =
دسته بندی های کاذب...
ایجاد منم و تویی ها...
و در نهایت تفرقه ها...
باند بازی ها و...


و جدایی های نوع بشر و تفرقه ، در راه رسیدن به خیر و عدالت و آرامش همه مردم
و جتگ ها و غارت ها...و ...


در نهایت
نرسیدن به اهداف خلقت بشر " وحدت "
United States of America
ناشناس
۱۷:۰۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
نه اینکه الان خیلی وحدت داریم تو خود ایات عظام 70 نظریه داربم غصه نخور نون تو براست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
شما کلا از مسیر انقلاب و اتحاد دور شدید .افتادید به حزب بازی و تکه تکه کردن وطن .هزینه این حزب بازیها از جیب چه کسی پرداخت میشه ؟ چرا خواسته های مردم همیشه سرکوب میشه ؟ چرا یک عده با حزب بازی کسب ثروت میکنن و دستشون تو جیب مردم هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
تا ایجاد احزاب واقعی خیلی راه است. احزاب باید دقیقا خط خود را در موارد اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و... بصورت مکتوب در بیاورند و واقعا هم به آن عمل کنند بعد فراخوان عمومی در کل کشور از شهر و روستا برای عضو گیری کنند سپس در مورد انتخاب کاندیدها برای مجلس و ریاست جمهوری در کل کشور انتخابات درون حزبی انجام دهند و سپس کاندیدهای خط خود را به شورای نگهبان و سپس کل مردم برای رای گیری معرفی کنند آن موقع می شود یک حزب درست و حسابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
باید تمام این احزابی که فعلا هستند منحل و به دست عدالت سپرده شوندحزبی که مردم دران جایی نداشته و بازیچه انها باشند نباید جایی در کشور داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
پست ترین آدمها در احزاب هستند و جز به منافع خود و غارت ثروت کشور به چیز دیگری فکر نمی کنند. آیا کسی از مقامات کشور حاضر شده که ثروت باد آورده اکثر آقای احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا را بررسی کند که از کجا این همه ثروت چپاول کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
لطفا کلی گویی نفرمایید و فضا را برای بحث باز بگذارید.
هیچوقت حزب بد نیست اگر مهارت و تخصص باشد قدرت سازی خواهدشد و حزب ها می توانند سپری برای نظام بوده و آنرا حفظ نمایند. تا حالا تا حدودی حزب ها خوب آمدند اما نیاز به بازآفرینی و باز اندیشی و باز تعریف دارد چون احزاب بعداز انقلاب نوپا بودند زیاد تخصصی نیستند ولی می توان بااعضا به اجماع رسید.بزرگترین مشکل ما تکروی و نپذیرفتن همدیگراست.احزاب ،داشتن کت و شلوار و میز و صندلی و ساختمان در مرکزشهرنیست.احزاب یعنی ایجاد تعادل و هماهنگی ،شناخت نقصان،شناخت ضروریات،شناخت گذشته و حال و آینده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
بهتر بود عنوان را تغيير مى داديد و چنين مى نوشتيد :
"رنجى كه از وجود احزاب مى كشيم"
Iran (Islamic Republic of)
روشن
۱۴:۱۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
عنوان رنجی که ایران و ایرانی از احزاب میخورد واقعی تر است. بروید تاریخ ۱۲۰ ساله ایران را بررسی کنید هر چه بر سر این کشور آوردند از مسیر احزاب بود البته نقش آنها در مصائب وارده یکسان نبود ولی تا امروز تاکید میکنم تا امروز نقش مخرب بوده و فقط حزب جمهوری اسلامی در آن مقطع کوتاه اول انقلاب مستثنی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
احزاب همانند رگی است که انسانها خون آن محسوب می شود،اگر درجایی رگ سوراخ شود انسانها از سوراخ ها بیرون آمده و سردرگم خواهندشددرایران احزاب هیچوقت نهادینه نخواهد شد چون افرادی که در رأس قرار دارند یکجانبه گرایی را انتخاب کرده و تفکرات منحصربه فرد را پیاده می کند،احزاب ما بیشتر مچ گیری می کنند تا پیشبرد اهداف.طبق آیین نامه ای که مجوز گرفته یک از هزار را انجام نمی دهد،احزابی که تاریخ مصرف داشته باشد و احزابی که نشاط نداشته باشد و احزابی که تنوعات لحظه ای طبق مقتضای زمانی نداشته باشد جامعه را به رکود سوق خواهد داد.احزابی که سکاندارش فردمشهورباشدشایدامروز به خاطر آن فرد بیایند اما ازفردا دیگر نخواهندآمد.اگراحزاب متهم سازی نکنند وسهم خواهی مفرط نکنند امور به نحواحسن پیش خواهد رفت.احزاب ما یکنواخت هستند و هیچ تفاوتی ازهم ندارند هنگامی که عصبانی شوند اصل نظام را زیرسوال می برند،چون اعضایش آموزش لازم را ندارند.سه حزب ویژه برای ایران کافی است مابقی میان دار هستند.
Iran (Islamic Republic of)
یک مغز نیمه تعطیل
۱۲:۱۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
حزب وقتی کارایی داره که قدرت داشته باشن و الا احزاب بدون مشارکت و اثرگذاری در سیاست های کلان نظام کارآمد نیستن و فقط دعوای زرگریست .
سیستم احزاب واقعی یعنی شعار و قدرت و عمل و پاسخگوئی نه در دایره تعریف شده چرخیدن و مواجهه با هزاران تصمیمات موازی بدون پاسخگوئی
Iran (Islamic Republic of)
لاست
۱۱:۵۵ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
حزب فقط حزب ا... رهبر فقط روح ا...
حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی
حزب و حزب بازی کار بی معنی است. فقط باعث جنگ قدرت، دروغ، تهمت و هزارتا موضوع دیگه توی کشور میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح اله
خونه
همینطوری دهنمون سرویس شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
احزاب کشور را به پرتگاه می برند هیچ برنامه ای برای مدیریت کشور ندارند فقط جنگ قدرت برای خودشان هست و برای مردم فقط بدبختی بهتر است خانه احزاب جمع شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
احزاب = سلولهای مغزی جامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
حزب ها تنها برای تحریک مردم بکار می‌روند وگرنه همشون عین هم هستن تو همه کشورها اینجوریه و طبیعی هم هست باید باشند اما نه برای منافل شخصی جمع بشن که متاسفانه الان اینجوری شده
آخرین اخبار