مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بر لزوم استفاده از مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - آقای سجادی گفت: منابع طبیعی مقوله ای چند وجهی و بسیار گسترده بود و حفظ و حراست از  آن حائز اهمیت است و استفاده از مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری مورد تاکید است.

به گفته او جنگل ها، مراتع، عرصه های بیابانی را داریم و در انقاط مختلف کشور شاریط اقلیمی متفاوتی دارند.

سجادی می‌گوید: پیچیگی و تنوع فراوانی در عرصه منابع طبیعی وجودارد و بخش عمده اتفاقات حوزه طبیعی کشور در حوزه عمل منابع طبیعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: یک مدیریت جامع و مشارکتی در عرصه های منابع طبیعی به وجود آید، رویکرد مشارکتی تا سال های اخیر کم رنگ بوده اما حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری باید صورت گیرد تا اقتصاد مرتع و منابع طبیعی دیده و پرداخته شود.

مشارکت مردمی در قالب همیاران طبیعت محافظان افتخاری، ظرفیت‌های سرمایه گذاری می‌تواند در این حوزه صورت گیرد.

سید حمید میرعلایی گفت: در کانون‌های شماره سه و چهار (جنوب و جنوب شرق اهواز) ۲۴ هزار و ۸۰۰ هکتار نهال‌کاری در سال‌های گذشته انجام شده است و اولویت نخست ما آبیاری و نگهداری از این عرصه‌هاست که از فروردین آینده به صورت جدی پیگیری می‌شود.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان می گوید: یکی دیگر از برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی را اجرای یکصد هزار هکتار قرق در مراتع تضعیف شده  است و جلوگیری از ورود دام و بذرکاری برای زادآوری گونه‌های بومی منطقه اگر به صورت اصولی انجام شود به بازگشت گونه‌های بومی بسیار کمک می‌کند.

 ۴۰۰ هزار هکتار مدیریت رواناب نیز از هفته آینده آغاز می‌شود که شامل اجرای سازه‌هایی برای ذخیره نزولات همچون هلالی آبگیر است.

 تصور می‌شود نهال‌کاری تنها راهکار است در حالیکه این فقط بخشی از راهکار مهار کانون‌هاست، زیرا گرد و غبار در خوزستان منشاء داخلی و خارجی دارد و مدیریت مناطق بیابانی باید با یک کار تیمی اجرا شود که یکی از مهمترین برنامه‌ها افزایش مقاومت مردم در زمان گرد و غبار است که خارج از عهده منابع طبیعی است.

طرح احیای جنگل و حفاظت از خاک در منطقه رکعت در شهر دهدز مرکز شهرستان دزپارت امسال به صورت آزمایشی با همکاری آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) از مرداد ۱۳۹۷ آغاز شده است.

 هدف از این طرح توانمندسازی جوامع محلی و ایجاد اشتغال جایگزین به منظور کاهش وابستگی به عرصه‌های طبیعی است و جایکا در آموزش مردم محلی همکاری داشته است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار