رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور متولی صدور مجوز ورود گونه‌های غیربومی از جمله ماهی تیلاپیا به عرصه‌های پرورشی و منابع آبی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - علیرضا ری‌شهری گفت: با توجه به شرایط حساس خوزستان و اهمیت منابع زیستی خوزستان بخصوص تالاب‌ها، بعید است که این سازمان با صدور مجوز پرورش تیلاپیا موافقت کند.

رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان می گوید: در حال حاضر ماهی تیلاپیا به صورت غیرقانونی در مزارع استان خوزستان پرورش می‌یابد، اما تاکنون اداره کل شیلات برای برخورد با متخلفان اقدامی نکرده.

رئیس اداره محیط زیست دریایی خوزستان گفت: نمی‌توان به بهانه معیشت و ایجاد فرصت‌های شغلی، نسبت به شرایط فعلی چشم پوشی کرد و اجازه داد که گونه مهاجمی مانند تیلاپیا وارد منابع آبی این استان شود.

در صورت صدور مجوز احتمالی برای پرورش تیلاپیا، نفوذ هرچه بیشتر این ماهی از مزارع به منابع آبی و رودخانه ها، مهمترین نگرانی سازمان حفاظت محیط زیست است و به منظور انجام مطالعات با ورود گونه تیلاپیا به خوزستان موافقت شد، اما در حال حاضر شاهد هستیم که این ماهی در مزارع پرورش ماهی و منابع آبی حضور گسترده‌ای پیدا کرده.

پیشنهاد می‌شود به جای اختصاص مزارع به گونه‌های جدید، پرورش دهندگان نسبت به بهره‌وری در تولید محصولات اقدام کنند تا از این طریق بازار فروش ماهی‌های پرورشی بهبود یابد.

 برابر با ماده ۱۷ قانون حفظ منابع آبزی، سازمان شیلات باید به این سوال پاسخ دهند و سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص مسئولیتی برعهده ندارد.

در صورتی که اداره کل شیلات خوزستان درخواست خود برای ورود گونه کپور هندی به مزارع پرورش ماهی را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارائه دهد، این پیشنهاد به کمیته‌های تخصصی سازمان (حفاظت محیط زیست) ارجاع می‌شود تا بررسی لازم در این رابطه انجام شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار