ایرج پور گفت: نخاله‌های ساختمانی یکی از خطرناک‌ترین موانع در حریم راه‌ها به شمار می‌روند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید از تخلیه نخاله در حریم راه‌ها جلوگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای ایرج پور گفت: پیگیری‌های بیشمار با شهرداری‌ها و دهیاری‌های چهارمحال و بختیاری برای جلوگیری از تخلیه نخاله‌ها در حاشیه جاده‌ها انجام شده است، اما این مشکل همچنان به عنوان یکی از آزاردهنده‌ترین موانع موجود در حریم راه‌ها دیده می‌شود.

در صورت مشاهده تخلیه نخاله در حریم راه‌ها، شماره پلاک خودرو ثبت و با همکاری مراجع انتظامی برای توقیف آن اقدام می‌شود، همچنین اداره کل راهداری و حمل‌ونقل می‌تواند کارت هوشمند خودرو خاطی را نیز مسدود کند.


بیشتر بخوانید


ساخت‌و ساز، فنس‌کشی، درخت‌کاری، گودبرداری، دیوارکشی، ایجاد کانال و لوله‌گذاری از جمله موارد تعرض و تجاوز به حریم جاده‌های استان است.

به دلیل ارزش بالای زمین و وجود باغ، بیشترین موارد تعرض به حریم راه‌ها در شهرستان سامان به ثبت رسیده است و پس از آن شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و کیار به ترتیب بالاترین آمار ثبت تعرض به حریم را دارند که با توجه به اعلام اخطار به متخلفان پیش از ارجاع به محاکم قضایی می‌توان تعداد موارد تعرض به حریم راه‌های استان را بیش از ۱۵۰ مورد نیز در نظر گرفت.

اهمیت حفظ حریم راه‌ها در افزایش ضریب ایمنی جاده و آزاد بودن این حریم برای اقدامات توسعه‌ای در آینده ضروری است.

بخشندگی جاده از جمله موضوعاتی است که با حفظ حریم می‌تواند در مواقع منحرف شدن خودرو از مسیر، فرصت توقف ایمن را برای خودرو ایجاد کند.

در چهارمحال و بختیاری، کشاورزی و دامداری از جمله محور‌های اصلی معیشتی به شمار می‌رود و یکی از مهمترین کاربرد‌های حریم جاده در استان، امکان عبور آسان‌تر ادوات کشاورزی و دام‌های عشایر و دامداران از حاشیه راه‌ها و کاهش مشکلات عبوری برای دیگر خودرو‌ها است.

وجود قنو‌ها در حاشیه و در حریم جاده می‌تواند به تخلیه بهتر آب‌های سطحی از بستر جاده کمک کند که تجاوز به حریم و از بین رفتن قنو‌ها آب‌گرفتگی و تخریب جاده را به دنبال خواهد داشت.

حریم راه روستایی، راه فرعی، راه اصلی و جاده‌های چهار خطه را به ترتیب ۱۲.۵، ۱۷.۵، ۲۲.۵ و ۳۸ متر است.

کسب مجوز از اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای هرگونه ورود به حریم جاده‌ها و همچنین ۱۰۰ متر پس از حریم الزامی است و در نوار تاسیسات که ۳۰ متر بعد از حریم را در بر می‌گیرد تنها اجرای اقدامات تاسیساتی همچون عبور خطوط برق، تلفن، فیبرنوری، لوله گاز، آب و نفت میسر است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار