فرودگاه بین المللی همدان که در سال های اخیر گاهی فعال و گاهی غیر فعال بوده از زیرساخت های اقتصادی مهم در استان همدان محسوب می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان - مطالبه مردم استان همدان و دیگر مناطق کشور این است که این فرودگاه مهم که سرمایه مردم در آنجا خاک می‌خورد هر چه سریع‌تر به یکی از مراکز مهم پروازی کشور تبدیل شود و یک باند مجهز نیز برای این فرودگاه آماده شود تا از ظرفیت اقتصادی و گردشگری پایتخت گردشگری کشور‌های آسیایی استفاده شود.

علی سلیمانیان یکی از شهروندان همدانی در مورد مزایای سفر هوایی معتقد است سفر با هواپیما بسیار راحت‌تر از سایر وسایل نقلیه است.

او در این باره می‌گوید: سفر زمینی از همدان به پایتخت و استان‌های قم و همجوار نزدیک است ، اما برای مسیر‌های دیگر مانند مشهد، اصفهان، کیش و یا شیراز نیاز است از طریق پرواز انجام شود.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

فرودگاه همدان که با قدمتی هشتاد ساله، یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های کشور است، در پنج کیلومتری شمال شهر همدان واقع شده است.

این فرودگاه بین‌المللی یکی راهبردی ترین فرودگاه در کشور است و به تازگی برج مراقبت جدید و پیشرفته ای نیز برای این فرودگاه راه اندازی شده، اما مدت‌هاست که به ویژه در دوران شیوع کرونا هیچ پرواز مسافری در این فرودگاه انجام نشده و عملاً این ظرفیت برای کشور و استان و مردم همدان خوابیده و این سرمایه بزرگ بدون استفاده مانده.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

همچنین می‌توان با تاسیس یک ایرلاین (خط هوایی) در این شهر و این فرودگاه، از این فرودگاه بین‌المللی مهم بهره بیشتری برد؛  با وجود اینکه هرماه یک میلیارد تومان برای  نگهداری این فرودگاه هزینه می‌شود، اما مردم سهمی از پرواز‌های آن ندارند.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

استاندار همدان  می گوید: اراده  مجموعه استان برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان جدی است و برقراری پرواز‌های فرودگاه توسط یکی از شرکت‌های دولتی نهایی شده.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

علیرضا قاسمی فرزاد گفت: موافقت‌های لازم برای برقراری پرواز از فرودگاه بین المللی شهدای همدان از وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور گرفته شده است.


بیشتربخوانید


او گفت: برای برقراری پرواز از فرودگاه بین المللی همدان در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، لزوم از سرگیری پرواز‌ها از فرودگاه همدان مورد تاکید قرار گرفت چراکه زیرساخت‌های لازم در فرودگاه همدان فراهم است و پیش از تعطیلی‌های کرونایی، هفته‌ای دو پرواز به مقصد مشهد مقدس و دو پرواز به مقصد کیش، حج تمتع و عمره برقرار بوده.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

استاندار همدان گفت: پیگیری‌هایی نیز از رئیس سازمان هواپیمایی کشور انجام شد و در نتیجه آن مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی طی نامه‌ای به شرکت هواپیمایی آتا خواستار برقراری پرواز در مسیر همدان به کیش و مشهد شده تا پرواز در مسیر همدان _مشهد و کیش در اسرع وقت راه اندازی شود.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

قاسمی فرزاد گفت: همچنین مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی از شرکت هواپیمایی پارس نیز برقراری پرواز در مسیر همدان به مشهد و تهران را خواستار شده است.

استاندار همدان گفت: در نشست با مدیر فرودگاه همدان توجه بر این شده تا پایان امسال پرواز‌های فرودگاه همدان برقرار شود تا حد ممکن شهروندان بتوانند سفر‌های نوروزی خود را با هواپیما انجام دهند.

قاسمی فرزاد گفت: برای رونق بخشی به پرواز‌هایی با مبدا همدان، موضوع تاسیس شرکت هواپیمایی در استان نیز، مورد بحث و بررسی قرار گرفته تا با برقراری این پرواز‌ها ترافیک هوایی آسمان استان همدان برقرار و ارتباط استان با سایر مناطق به ویژه قطب‌های مذهبی و گردشگری فراهم شود.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

بی‌ تردید استقبال مردم از این پرواز‌ها و استمرار و ماندگاری پروازهای آن باعث می‌شود که به دلیل سهولت رفت و آمد به استان امکان جذب سرمایه گذاری در استان هم افزایش یافته و استان بیش از پیش در ریل توسعه و رشد اقتصادی قرار گیرد.

صالحی یکی دیگر از شهروندان همدانی است که درباره ضرورت استفاده مردم از فرودگاه برای تدام پروازها از همدان به سایر مناطق می گوید:  گران بودن بلیت‌های هواپیما باعث شده صنعت حمل و نقل هوایی برای مردم همدان به خصوص مسیر ۳ ساعته تهران و قم  مناسب نباشد.

او معتقد است درصورتی که هزینه های مسافرت با هواپیما کاهش یابد بسیاری از مردم از مسافرت های هوایی استقبال می کنند اما گران بودن بلیت هواپیما باعث شده که بسیاری از این مزیت محرو مباشند و به دنبال آن تعداد متقاضیان برای استفاده از سفرهای پروازی افزوده می شود.

برقراری مجدد ۲ مسیر پروازی در فرودگاه همدان

سخنگوی فرودگاه همدان گفت: پس از ۹ ماه تلاش و پیگیری مجدانه پرواز همدان-کیش و همدان به مشهد برقرار شد.

سید حمید صائمین گفت : یک شرکت هواپیمایی با ظرفیت پذیرش ۹۰ مسافر برای فرودگاه همدان هماهنگ شده است و ۱۵ اسفند نخستین پرواز همدان - مشهد مقدس و ۲۲ اسفند ماه نخستین پرواز همدان - کیش انجام می‌شود.

با راه افتادن پرواز همدان- کیش مسیر‌های پروازی فرودگاه همدان افزایش می یابد.

سخنگوی فرودگاه همدان گفت: مسیر‌های بعدی ما مربوط به عتبات عالیات است که امیدواریم برای ایام اربعین راه‌‎اندازی شود.

صائمین  گفت: اگر مردم حمایت کنند پرواز به مسیر‌های اصفهان، شیراز، قشم و حتی کشور‌های خارجی را برقرار می‌کنیم.

او در ادامه گفت: برای ایجاد رونق صنعت گردشگری و فرودگاه همدان باید مردم از پرواز‌ها استقبال و حمایت کنند.

به گفته سخنگوی فرودگاه همدان در این خصوص از ظرفیت استان‌های همدان همجوار استفاده می‌کنیم ، قبلا هم ۳۰ درصد از مسافران فرودگاه همدان مربوط به استان‌های کردستان، مرکزی و کرمانشاه بود.

صائمین گفت: برای پذیرش مسافر و فروش بلیت‌ها نیازمند همکاری و همراهی همه جانبه آژانس‌های مسافرتی هستیم و باید آژانس‌های مسافرتی فروش بلیت‌های پرواز همدان را در اولویت قرار دهند.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

جای خالی پرواز‌های اربعین در فرودگاه همدان 

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس گفت: قبل از اربعین، مجوز پرواز همدان به نجف را دریافت کردیم، اما چون شرکت‌های هواپیمایی، هواپیما نداشتند نتوانستیم پروازی از فرودگاه همدان، داشته باشیم.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

او ادامه داد: از طرفی شرکتی که در فرودگاه همدان، مستقر شده بود در بی‌توجهی مسئولان استان، نصف هندلینگ هواپیما را برده و ما اصلاً خبر نداشتیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کنار پرواز همدان به مشهد و پروازهای همدان به کیش  به دنبال استفاده از دیگر ظرفیت‌های فرودگاه، مانند آموزش پرواز هستیم.

اراده جدی برای برقراری پرواز‌های فرودگاه همدان

حجت الاسلام فلاحی در رابطه با تبدیل فرودگاه همدان به محل بازیافت هواپیماها، توضیح داد: با پیگیری‌هایی که داشتیم از شهرداری درخواست کردیم که زمینی در کنار فرودگاه برای این کار، اختصاص بدهد و با این کار فرودگاه همدان به یک پایلوت بین‌المللی تبدیل می‌شود.

فرودگاه بین المللی همدان به زودی با از سرگیری پروازهای داخلی دوباره فعال خواهد شد و متقاضیان پروازهای زیارتی و سیاحتی داخلی می توانند از مزیت های دسترسی آسان به مسافرت هوایی استفاده کنند اما باید منتظر ماند و دید تا چه مدت پروازها در فرودگاه همدان تداوم خواد داشت و یا اینکه به دنبال آن پروازهای خارجی هم راه اندازی می شود یا خیر؟ 

گزارش از آتنا بهرامی مقدس

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.