مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با هفته درختکاری، بیش از ۱۰۰هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر در استان کاشته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - آقای احمدی گفت: از ۱۴ آذرماه همزمان با روز درختکاری تا پایان هفته منابع طبیعی در قالب «پویش مردمی ایرانی سرسبز ایرانی قوی، هر شهید هزار نهال» و به یاد هر شهید ۱۰۰ هزار اصله نهال در چهارمحال و بختیاری کاشته می‌شود.

درختکاری در این هفته با همکاری مردم، تشکل‌های مردم نهاد، دستگاه‌های دولتی و در راستای تحقق سیاست‌های کلان نظام به منظور توسعه درختکاری وپویش نهالکاری انجام می‌شود.


بیشتر بخوانید


ترویج فرهنگ درختکاری، حفظ و حراست از منابع طبیعی و عرصه‌های جنگلی و مرتعی از مهمترین اهداف برگزاری برنامه‌های هفته منابع طبیعی است که بتوان از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه این فرهنگ استفاده کرد.

برگزاری برنامه‌های مختلف در این هفته فرصتی برای تببین فرهنگ حفظ و حراست از این عرصه‌هاست و همچنین فرصتی برای تحلیل و ارزیابی برنامه‌های اجرا شده در سطح استان در حوزه منابع طبیعی است.

برای رفع چالش‌های و بحران‌های منابع طبیعی نیاز به کار کارشناسی است که باید از تمام ظرفیت‌های موجود در استان برای این امر استفاده کرد.

عرصه‌های جنگلی استان به دلیل بیماری و آفات و اقدامات سودجویان برخی افراد با قطع درخت با مشکل مواجه شده و اقدامات سودجویانه بیشترین خسارت و آسیب را به جنگل‌های زاگرس وارد کرده است که برای کاهش این خسارت نیاز به اجرای اقدامات پیشگیرانه است.

هفته منابع طبیعی فرصتی برای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که اجرایی شدن این برنامه‌هابه همکاری بین بخشی نیاز دارد.

حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است

آقای ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: حفاظت از منابع طبیعی و توسعه منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است که نیاز به همکاری همه جانبه دارد.

هم اکنون میانگین بارش در کشور ۲۵۰ میلیمتر بارندگی است که میانگین جهانی ۷۵۰ میلیمتر است و این امر شرایط زیست را در کشور دشوار کرده است.

در حال حاضر پوشش گیاهی در استان و کشور نسبتا مناسب و حفاظت و حراست از این منابع رسالت و وظیفه همگانی است تا رسانه پوشش گیاهی و جنگلی را در کشور و استان افزایش دهیم.

هم‌اکنون در استان ذخایر ژنتیکی، گیاهی و جانوری فراوان و منحصر به فرد وجود دارد که این ذخایر به عنوان ذخایر و سرمایه‌های کشور محسوب می‌شود.

گونه خوراکی کلوس به جز در کوه‌های زاگرس در دنیا وجود ندارد و حفاظت و حراست از این گونه‌ها و انتقال آن به نسل‌های یک امر مهم و ضروری است.

برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در حوزه حراست و حفظ منابع طبیعی بین دانش‌آموزان در افزایش مسئولیت اجتماعی و مدنی این قشر اثرگذار است.

برنامه‌ها، اقدامات و ایده‌های نو در حوزه حفظ و حراست از منابع طبیعی از جمله آتش زدن اره‌ها و وسایل قطع درخت در روستای چیگو لردگان باید در جامعه معرفی به عنوان یک فرهنگ خوب تبیین شود.

هم اکنون خشکیدگی جنگل‌ها و مراتع در سطح استان و به خصوص استان‌های زاگرس نشین یک مشکل است باید برای رفع این معضل و جلوگیری از گسترش آن از سوی دستگاه‌های اجرایی حوزه مدیریت بحران برنامه ریزی دقیق و منسجم انجام شود.

فعالیت ۷۰ دستگاه در پویش هر ایرانی یک نهال، ایران سرسبز، ایران قوی

آقای خاکپور رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: مشارکت مردمی و گسترش گروه‌های همیار طبیعت در حفظ و حراست از منابع طبیعی اثرگذار است.

در هفته منابع طبیعی برای گسترش فرهنگ حضور مردم در حفظ و حراست از منابع طبیعی برنامه‌های مختلف از جمله کاشت نهال، پاکسازی منابع طبیعی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، جشنواره‌های مختلف کاشت نهال، پاکسازی منابع طبیعی و جشنواره فرهنگی منابع طبیعی برگزار می‌شود.

در راستای کاشت نهال و پویش هر ایرانی یک نهال، ایران سرسبز، ایران قوی بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی کشور ۷۰ دستگاه فعال هستند تا با کاشت نهال در حفظ، حفاظت و پایداری منابع پایه که آب و خاک است مشارکت کنند.

برنامه‌های هفته منابع طبیعی در راستای تحقق و حرکت کردن در حوزه منابع طبیعی و تبدیل شدن فرهنگ حفظ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی، جلب مشارکت مردمی در بحث حفاظت و اصلاح و بهره‌برداری منابع طبیعی است.

کاشت درخت، زنگ طبیعت، برگزاری مانور موتوری یگان حفاظت در شهرستان‌های لردگان و خانمیرزا، نشست با همیاران طبیعت، جشن اتمام کاداستر در استان در حوزه حفاظت و قانون، برگزاری تور خبری بازدید از طرح‌های آبخیزداری و نشست با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، افتتاح طرح‌های آبخیزداری، نشست با همیاران طبیعت و پیاده روی خانوادگی و کاشت نهال به یاد شهدای جهادکشاورزی در این هفته برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۹:۱۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
به امید کاشت یک ملیون تا ده ملیون نهال در سال توسط مردم استان ،
#هر شهروند چهارمحال و بختیاری دست کم یک نهال و رو به بالا و رو به رشد تا توان بالا و بالاتر!!!
#هر شهروند چهارمحال و بختیاری دست کم یک نهال و رو به بالا و رو به رشد تا توان بالا و بالاتر!!!
#هر شهروند چهارمحال و بختیاری دست کم یک نهال و رو به بالا و رو به رشد تا توان بالا و بالاتر!!!
آخرین اخبار