از آغاز کار ساخت مسکن مهر گلبهار ۱۶ سال می‌گذرد اما هنوز این ساختمان‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - از زمان ارائه طرح مسکن مهر و اجرای پرچالش آن  سال‌ها است می‌گذرد. 

مسکن مهر که با هدف ساخت خانه برای اقشار ضعیف جامعه و خانه دار کردن آنان ارائه و اجرا شد خوشبختانه در این امر موفق بود و افراد زیادی را صاحب خانه کرد.

در زمان ارائه طرح مسکن مهر  دولت اقدام به تشکیل شرکت‌های تعاونی کرد و سرمایه‌های تجمیعی مردم به تعاونی ها واگذار و برای آنان اساسنامه ای تنظیم شد همچنین مسئولیت نظارت و مدیریت تعاونی‌ها را به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و ادارات استانی آن طبق قانون واگذار گردید و برای جلوگیری از فساد و خرید و فروش زمین دولتی، شرطی را بیان کرد  (هر ایرانی تنها یکبار می‌تواند از این زمین استفاده کند) و فرمی را به عنوان فرم جیم تعریف کرد تا درصورت استفاده از این تسهیلات فرصت سواستفاده از سودجویان و دلالان حوزه مسکن گرفته شود.

اما پس از گذشت ۱۶ سال  بررسی‌ها میدانی پروژه‌های مسکن مهر گلبهار نشان از عمق فاجعه است تا جایی که هیچ یک از مساکن مهر گلبهار پایانکار ندارند و از سوی نظام مهندسی مورد تایید نمی‌باشند.

برخی از تخلفات صورت گرفته در حوزه مسکن مهر از سوی تعاونی ها داشتن اضافه بنا یا ساخت واحد‌های غیرمجاز، عدم استفاده از مصالح مرغوب و مقاوم در ساخت و سازها، عدم انجام وظایف قانونی توسط بازرسان تعاونی‌ها مسکن مهر، عدم اجرای اساسنامه تعاونی‌های مساکن مهر و بی توجه‌ای به آن بوده .

با بررسی مدارک اعضای تعاونی‌ها تعریف فرم جیم برای واحد‌های غیرمجاز که در زمین دولتی بودند توسط شرکت عمران گلبهار ثبت شده که از آن برای این ساخت و ساز‌های غیرمجاز تسهیلات دولتی نیز از بانک مسکن با مبالغ غیر متعارف ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان برای هر واحد غیر مجاز گرفته شده بود.

ماده ۱-تبصره ۷ - مهندسان ناظر ساختمانی مکلفند نسبت به عملیات اجرائی ساختمانی که به مسئولیت آن‌ها احداث میگردد از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه‌ها و محاسبات فنی ضمیمه آن مستمراً نظارت کرده و در پایان کار مطابقت ساختمان با پروانه و نقشه و محاسبات فنی را گواهی نمایند.

کمیسیون ماده ۱۰۰ می تواند در مورد تخلفات تنها دو رای صادر کند 

۱-تخریب "حکم تخریب مستفاد از صدور تبصره یک ماده ۱۰۰ ق. ش در صورتی صادر می‌شود که مخالف اصول شهرسازی، فنی، بهداشتی باشد"

۲- جریمه "برای مسکونی، اخذ جریمه نباید از حداقل یک دوم کمتر و از سه برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع بنای اضافی بیشتر باشد"

قیمت گذاری دستوری و خلاف قوانین توسط مسئولان شهری گلبهار

برآورد قیمت واحد مسکونی بر اساس پیش بینی قیمت تمام شده برای هر واحد و میزان سهم هر واحد از خدمات عمومی، مشاعات (با توجه به متراژ) و هزینه‌های جاری شرکت توسط هیئت مدیره صورت می‌گیرد. در صورت نیاز هیئت مدیره می‌تواند جهت تعیین برآورد هزینه از وجود کارشناسان رسمی دادگستری استفاده کند.

پیگیری از مسئولان شهری گلبهار در خصوص مساکن مهر

 فاضلی حق پناه شهردار وقت گلبهار گفت: علت نداشتن پایانکار مجتمع فرهنگیان ناحیه ۲ شماره ۳ را ساخت اضافه بنا"واحد‌های غیرمجاز در پیلوت"، نداشتن استقامت بنا، عدم رعایت اصول فنی و مهندسی  بیان کرد و گفت تاکنون هیچ تعاونی پولی نداده  و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در تعاونی فرهنگیان را تایید کرد.

گریوانی مدیرعامل وقت شرکت عمران هم گفت: این موضوعات مرتبط با اداره کل تعاون است و درجریان این موضوعات نیستم.

 دونده فرماندار وقت گلبهار گفت: این موضوعات مرتبط با اداره کل تعاون می‌باشد، و ما سعی کردیم این اداره در گلبهار مستقر گردد، ولی تاکنون اداره تعاون عملی نکرده  با آنکه مکانی برای آنان در نظر گرفته شده  ، اما آنان پسند نکرده اند و در شان خود ندانسته اند.

پیگیری‌های ما از اداره کل تعاون استان خراسان رضوی بعد از هفته‌ها بی نتیجه ماند و آنان حاضر به مصاحبه نشدند با آنکه سوالات مصاحبه را نیز دریافت نمودند.

علیزاده دادستان گلبهار گفت: مشکلات گلبهار بسیار است، مسئولان به وظایف خود عمل نکرده اند و اولویت ما رفع آنان است، هر دستگاهی یک وظیفه دارد براساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی دادستان وظیفه نظارت بر حسن اجرای وظایف تعیین شده دستگاه‌ها دارد و نیز ماده ۲۲ آئین دادرسی احیا و حفظ حقوق عامه هم از وظایف دادستان است.

مجددا پیگیر مصاحبه با مدیریت تعاون شدیم که در آن مصاحبه عضو حقوقی اداره کل تعاون برای انحراف در مسیر مصاحبه و عدم پاسخ به سوالات توهینات بسیاری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرد ، اما آنچه که مشخص بود مسئولان اداره کل تعاون درجریان تمامی تخلفات صورت گرفته از سوی تعاونی‌ها بودند، اما وظیفه خود نمیدانند بر آنان نظارت کنند، زیرا قانون را کافی نمیدانند یا قانونی برای آنان وجود ندارد.

نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مربوط به بخش تعاونی در سطح خراسان رضوی، انجام اقدامات لازم جهت انحلال تعـاونی‌های متخلف،پیگیری و سلب مزایـا از تعاونی‌های متخلف نسبت به قوانین و مقررات بخش تعاونـی و اساسنامه مصوب و جلوگیری از فعالیت سو استفاده کنندگان از عناوین تعاونی در چارچوب قوانین موضوعه از وظایف مدیریت تعاونی‌ها است.

وظایف فوق وظایفی بود که قانون گذار برعهده وزارت تعاون و ادارات کل آن گذاشته  اما تاکنون از سوی اداره کل تعاون خراسان رضوی درخصوص مساکن مهر گلبهار هیچ نظارتی صورت نگرفته   زیرا شواهد و تخلفات در مسکن مهر غیرقابل شمارش است.

امید است تا مسئولان انقلابی دولت سیزدهم و قوه قضاییه، مشکلات را حل و سواستفاده کنندگان را مجازات کنند، حال باید دید مسئولان جدید گلبهار، خراسان رضوی و کشور برای این مشکلات چه می‌کنند؟ تا امید مردم زنده شود.

ترک فعل ها تا تخلفات محرز شده مدیران تعاونی‌ها در مسکن مهر+تصاویر

ترک فعل ها تا تخلفات محرز شده مدیران تعاونی‌ها در مسکن مهر+تصاویر

ترک فعل ها تا تخلفات محرز شده مدیران تعاونی‌ها در مسکن مهر+تصاویر

ترک فعل ها تا تخلفات محرز شده مدیران تعاونی‌ها در مسکن مهر+تصاویر

مسکن مهر گلبهار مبتلا به بی اعتنایی های مسئولان+تصاویر

مسکن مهر گلبهار مبتلا به بی اعتنایی های مسئولان+تصاویر

ترک فعل ها تا تخلفات محرز شده مدیران تعاونی‌ها در مسکن مهر+تصاویر

انتهای پیام//س.م.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
خدا خیر بده به این خبرنگاری که اومده گلبهار و از وضعیت اسفناک مالکین این خونه ها خبر کار کرده. امید است که مسئولین بی مسئولیت به خودشون بیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
ترک فعل مسئولان باعث مشکلات زیادی برای مردم شد، داره خراب میشه مسکن های مهر
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۸:۵۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
واقعا درباره طرح هایی مثل مسکن مهر و نهضت ملی مسکن نیاز به نظارت است تا شاهد ساخت مسکن ضعیف نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۷ اسفند ۱۴۰۰
مسکن مهر گلبهار واقعا بی کیفیت هست و هیچ نظارتی روی ساختش نبوده