مدیرعامل مرکز آموزش‌های هما گفت: توجه به صنعت هوانوردی و توسعه آموزش‌ها در این عرصه از جمله رویکرد‌هایی است که می‌تواند برای کشور منابع درامدی ارزی به دنبال داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - خلبان پدرام شیرازی در حاشیه همایش آموزش‌های هوانوردی گفت: یکی از موضوعاتی نیاز به آموزش بیشتر دارد موضوع مدیریت خطای انسانی در صنعت هوانوردی است و خطای انسانی در بسیاری از حوادث موجب زیان‌های فراوان شده.

او با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا فرزندان ما در مدرسه و دانشگاه با موضوع خطای انسانی در عرصه‌های مختلف و نقش آن در زندگی آشنا می‌شوند و یا تا چه میزان با خطرات محیط کار پس از فارغ‌التحصیلی آشنایی دارند، گفت: از سال ٢٠١٠ دنیا بر موضوع شناخت تهدیدات، خطا‌ها و مدیریت آن‌ها تمرکز کرده است.

مدیرعامل مرکز آموزش‌های هما گفت: بعضی از تهدیدات در جامعه قابل پیش‌بینی است و بر لزوم آمادگی برای مقابله با این تهدیدات تاکیدن کرد.

او گفت: به عنوان مثال؛ شرایط جوی را سازمان هواشناسی از قبل اعلام می‌کند، اما تا چه میزان آمادگی جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل داریم؟

این خلبان شیرازی می‌گوید: مدیریت خطای انسانی به این موضوع می‌پردازد که باید به درجه‌ای از قابلیت برسیم که تهدیدات را بشناسیم و نسبت به آن‌ها تدابیر لازم اتخاد کنیم. اگرچه عدم ورود قطعات فنی در صنعت هوانوردی و تحریم بر پویایی آموزش در این صنعت اثرگذار بوده، اما در عین حال ما باید بیشتر بر روی همت خود و قوی شدن در این عرصه تکیه کنیم.

مدیرعامل مرکز آموزش‌های هما گفت: با وجود جوانان توانمند می‌توان گام‌های بلندی برداشت چراکه ارزشمندترین سرمایه یک جامعه، منابع انسانی است؛ در جامعه ما نیروی انسانی متخصص و خلاق کم نداریم و در حقیقت به جرات می‌توان گفت که بهترین خلبانان، بهترین مهمانداران، بهترین مهندسان فنی و بهترین نیرو‌های عملیاتی در اختیارصنعت هوانوردی کشور ماست که با امکانات کمتر، اقداماتی انجام می‌دهند که همان مهماندار و خلبان در کشور‌های پیشرفته نمی‌توانند انجام می‌دهند.

مدیر برگزیده صنعت گردشگری استان فارس هم بر لزوم آماده شدن زیر ساخت‌ها برای ورود به عرصه گردشگری در دنیای پسا کرونا تاکید کرد و گفت: دنیای پسا کرونا، دنیای رشد دوچندان برای صنعت گردشگری است.

محمد یزدان پناه گفت: فعالین این صنعت، پرواز را وسیله رشد و آسمان را محل خدمت انتخاب کرده‌اند. دو سال است که جهان درگیر ویروس منحوس ویروس کروناست؛ دو سالی که دنیا لبریز از غم و اندوه و بسیاری از مشکلات شد، دنیای کرونا، دنیای تنهایی، عدم ارتباط و ... بود، اما امروز با واکسیناسیون و تدابیر علمی، امیدی ایجاد شده که وارد دنیای پساکرونا شویم.

به گفته او؛ حدود ٣٣.٣ درصد از کل آثار تاریخی ایران در فارس وجود دارد و اگر بتوانیم جهانگردی را رونق ببخشیم، مطمئنا در این استان هیچ بیکاری نخواهیم داشت. باید برای رونق گردشگری در دنیای پسا کرونا آماده باشیم.

مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس هم گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و تحقیقات، انتقال تجربه و دانش فنی به خوبی انجام نشده است.

سید مصطفی سراج  گفت: کسی نمی‌تواند اهمیت حمل و نقل هوایی در دنیای سریع امروز را انکار کنند.

او گفت: بدون شک حقایق جالب و شگفت انگیزی درباره صنعت هواپیمایی وجود دارد که ممکن است هر کسی را متعجب کند.

سراج گفت: کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند برای ارتقای صنعت هوانوردی کشور باید گام‌های بسیاری برداشته شود، این گام‌ها شامل نوسازی ناوگان هوایی کشور، توسعه سیستم‌های بازرگانی در فعالیت‌های حوزه حمل‌ونقل، ایجاد سیستم هوانوردی بازرگانی حرفه‌ای در صنعت هوایی و حل مشکلات موجود در آموزش صنعت هوانوردی است.

مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در فارس گفت: در این میان مشکلات بخش آموزش صنعت هوانوردی بسیار گسترده و پیچیده است، بخش مهمی از مشکلات به عدم حمایت مالی دولت از آن بازمی‌گردد و بخش دیگر به نبود افق مناسب برای برداشتن گام‌های مهم و تاثیرگذار مربوط می‌شود.

به گفته سراج؛  یکی از انتقادات کارشناسان صنعت هوایی این است که در حال حاضر سیستم آموزشی تخصصی صنعت هوایی پاسخگوی نیاز کشور نیست و مشکلات دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری به عنوان مهم‌ترین دانشکده این صنعت در کشور بسیار پیچیده و بغرنج است که تبعات آن در آینده نه چندان دور در صنعت هواپیمایی کشور مشخص می‌شود.

توسعه آموزش در صنعت هوانوردی منابع درآمدی ارزی ایجاد می‌کند

او گفت: بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نشانگر آن است که سرمایه‌گذاری لازم در بخش مطالعات و تحقیقات، انتقال تجربه و دانش فنی به خوبی انجام نشده است.

به گفته مدیر کنترل کیفی و تطابق مرکز آموزشی هما در استان فارس، در حالی که دانشگاه‌های جامع هوانوردی در کشور‌های دیگر وجود دارد، اما در سال‌های پس از انقلاب، با توجه به تحریم‌هایی که به ویژه در خصوص هوانوردی به وجود آمد، فعالیت در زمینه هوانوردی محدود و دشوار شد و با وجود احساس نیاز به تاسیس چنین دانشگاهی هنوز این موضوع اجرایی نشده این در شرایطی است که کشور‌های همسایه مانند گرجستان دارای چنین دانشگاه‌هایی هستند.

سراج همچنین به خدمات مرکز آموزشی هواپیمایی هما که موفق به کسب ایزو‌های مختلف صنعت هوانوردی در دنیا شده هم اشاره و گفت: برای اولین بار است که متقاضیان بدون نیاز به حضور در این دوره‌ها به میزبانی تهران، در شیراز شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.