مشکل کسب مجوز و کاغذ بازی‌های اداری، مانع از توسعه‌ی دامداری یکی از تولیدکنندگان و کارآفرینان روستای ویرمونی آستارا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان رشت - منوچهر اشجعی یکی از دامداران آستارایی گفت: از سال۱۳۸۵ پروانه‌ی فعالیت دامداری را در زمینی به مساحت ۶هزار و ۷۰۰مترمربع خارج از طرح هادی گرفته و با ۱۰۰میلیون تومان سرمایه گذاری اولیه و ۲۷راس دام به همراه دو پسرم در آن مشغول فعالیت هستم.

وحید اشجعی یکی از پسران منوچهر اشجعی با بیان اینکه در سال۱۳۸۶ به ما مجوز گاوداری ۲۰۰متری را دادند، گفت: در نامه‌ای به دهیاری و محیط زیست اعلام شد که به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های مشترک دام و انسان، از هر گونه ساخت و ساز تا شعاع ۲۰۰متری دامداری جلوگیری کنند.

به گفته او، در سال۱۳۹۰ ما اقدام به توسعه‌ی دامداری صنعتی ۱۰۰راسی کردیم، اما به دلیل تخلف در ساخت و ساز‌ها در حاشیه دامداری مان و به رغم نامه نگاری و پیگیری‌های مختلف تا کنون موفق به کسب مجوز صنعتی و توسعه دمداری مان نشدیم.

دامداری ما سال۱۳۹۰ به عنوان واحد تولیدی نمونه انتخاب شد و حتی درخواست ۵هکتار زمین در جای دیگر را نیز داده ایم، اما هیچ پاسخی نگرفتیم.

یکی از ساکنان ۱۴خانه‌ای که در شعاع ۲۰۰متری این دامداری در روستای ویرمونی آستارا ساخته شده، گفت: مجوز ساخت خانه مسکونی اش را در سال۱۳۹۰ از بنیاد مسکن گرفته و پروانه و پایان کار هم دارد.

یکی دیگر از اهالی ویرمونی گفت: تمامی مالکان این خانه‌ها مجوزشان را بعد از فعالیت این دامداری گرفته اند و دهیاری به طور مستقیم ناظر بر این ساخت و ساز‌ها است.

سعید حائز که به مدت ۲۰سال، دهیار روستای ویرمونی آستارا است، گفت: تمامی مجوز‌ها قانونی است و دهیاری هیچ تخلفی نکرده و اگر خلافی در ساخت و ساز‌ها شده، جهاد کشاورزی با تغییر کاربری از مزروعی به مسکونی مرتکب شده است.

ساسان کارجویان، مدیر جهاد کشاورزی آستارا این نظر را قبول ندارد و گفته خود نیز از شاکیان است.

به گفته او، ۱۴ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در آن محدوده اتفاق افتاده است که برای همه‌ی آن‌ها پرونده تکمیل شده و محاکم قضایی برایشان رای صادر کرده است.

متقاضی باید به سازمان نظام مهندسی مراجعه کند و دوباره مجوز موافقت اصولی دریافت کند تا در کمیسیون استانی مطرح و طرح توسعه این دامداری از سنتی به صنعتی، اتفاق بیافتد.

یاسر همدمی، دادستان آستارا هم درباره‌ی ساخت و ساز‌های غیرمجازی که بدون ضوابط در شعاع ۲۰۰متری آن دامداری ساخته شده است، گفت: حتا اگر برای آن واحد‌ها پروانه صادر شده باشد باید دستگاه قضا رسیدگی و بررسی کند و همه‌ی سند‌ها باطل شود تا اقدامات دیگر را انجام دهیم.

به گفته او، در صورت تبدیل این واحد سنتی به صنعتی با ۱۰۰ راس دام، میزان تولید شیر، روزانه از ۳۰۰کیلوگرم به ۲تن افزایش می‌یابد و برای ۱۰نفر مستقیم و برای ۱۵نفر غیرمستقیم، شغل ایجاد می‌شود.

 

انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.