معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:سرعت انتشار سویه‌ی امیکرون ۱۰برابر بیشتر از سویه‌ی دلتا است.

 باشگاه خبرنگاران جوان زنجان - تقی لو آمار بستری در بیمارستان‌ها و همچنین درصد مرگ و میر ناشی از سویه‌ی امیکرون را خلاف تصور اولیه از این ویروس عنوان کرد و گفت: به تناسب افزایش موارد سرپایی در موج ششم، افزایش موارد بستری و حتی فوتی مشاهده می‌شود. 

او گفت: غیر از کشندگی بیش از حد انتظار سویه‌ی امیکرون، درگیری کودکان در این سویه قابل توجه است به گونه‌ای که ۲۰درصد از موارد بالینی و بستری در موج ششم به کودکان اختصاص دارد و به دلیل اهمیت حفاظت و ایمنی این گروه سنی، در آمار جدید مربوط به وضعیت مبتلایان ویروس کرونا در استان زنجان، موارد زیر ۱۲سال و بالای ۱۲سال تفکیک شده است.

به گفته تقی لو علی‌رغم اینکه خطر در افرادی که دو دز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، به مراتب کمتر است، ولی ثابت شده این افراد در صورت عدم دریافت دز سوم، می‌توانند مبتلا، بستری و حتی فوت شوند.

او می گوید: ثابت شده است که اگر جلوی راه‌های انتقال بیماری گرفته شود، میزان بروز بیماری کاهش می‌یابد.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را در گروه سنی بالای ۶۰ سال اعلام کرد و گفت: این گروه سنی به علاوه‌ی گروه‌های پرخطر ازجمله مادران باردار، بیماران قلبی ریوی، بیماران دیابتی، بیماران سرطانی و افرادی که بدن آنان ایمنی پایین تری دارد، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تقی لو با بیان اینکه استان زنجان در واکسیناسیون گروه‌های جدید هدف یعنی گروه‌های سنی ۵ تا ۹ سال و ۹ تا ۱۲ سال،  رتبه سوم در کشور را دارد،می گوید: علی‌رغم این توفیق، واکسیناسیون گروه‌های سنی مذکور در حد انتظار نیست و کمتر از میزانی است که از نظر ایجاد ایمنی، باعث آسودگی خاطر شود.

او درخصوص فواصل نوبت‌های واکسیناسیون گفت: نوبت‌های واکسیناسیون به صورت صفر یک سه است بدین ترتیب که اگر نوبت اول، صفر در نظر گرفته شود، نوبت دوم یک ماه بعد از آن و نوبت سوم سه ماه بعد، تزریق می‌شود. فقط درخصوص واکسن پاستوکووک یا پاستور، این نوبت‌ها به فاصله یک ماه از یکدیگر است.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت در کلیه‌ی پایگاه‌های تجمیعی تزریق واکسن در استان زنجان موجود است، می گوید: با تامین کیت‌های تشخیصی و نیروی انسانی کافی و ارتقاء فرآیند، ترتیبی اتخاذ شده است که جواب دهی آزمایش های کرونا کاملا بروز و یا حداکثر با فاصله‌ی زمانی یک‌روزه صورت می‌گیرد.

تقی لو درخصوص تعطیلی مدارس گفت: تاکید بر تعطیلی داریم، ولی مدیرکل آموزش و پرورش بر اجرای آیین‌نامه این سازمان تاکید داشتند که تصمیم بر این شد که اگر از هر کلاس یک نفر مبتلا شد کلاس تعطیل شود و اگر دو کلاس از مدرسه مبتلا شود، مدرسه تعطیل شود.


انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.