اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر چهارم اسفند در تالار وحدت برگزار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تالار وحدت با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد.

قربان ولییی، دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر بود. این جشنواره ادبی کتاب های منتشر شده در سال ۱۳۹۹ را در بخش های شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان، شعر محاوره و درباره شعر داوری کرد.

اعضای هیئت علمی جشنواره بین المللی شعر فجر، محمدرضا روزبه، افشین اعلاء، ناصر فیض، علیرضا قزوه، عبدالجبار کاکایی، علی محمد مودب، سید احمد میرزاده، یوسفعلی میرشکاک و قربان ولییی بودند.

بنابه گفته دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر در جشنواره شعر امسال چهار هزار کتاب داوری شدند. در یک بررسی و تحلیل کلی نظر داوران این است در شعر بزرگسال با همگونی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم.

در بخش شعر کودک و نوجوان با افت کمی و کیفی مواجهیم در بخش درباره شعر آثار در خوری نبود.

قربان ولییی می‌گوید از هیئت داوران سپاسگزار هستم، چون ملاک‌های عینی برای داوری شعر وجود ندارد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت امیدواریم با پشتیبانی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد رسیدن به اهدافی که پیش گرفتیم کمک کنند. رهبری در پیام خود برای درگذشت قیصر امین پور اظهار امیدواری کردند که شاگردانش مسیر وی را ادامه دهند شعر انقلاب اسلامی بزرگانی را از دست داده است از این رو باید هر اقدام وزارت ارشاد در مسیر راهبرد شعر انقلاب بود.

پیش از انقلاب اسلامی، علاوه بر جریان مارکسیستی و غرب گرا جریان مکتبی در شعر ادامه یافت. جریان مکتبی پس از انقلاب به دلیل پیوند با ادبیات غلبه یافت بعد از جنگ تحمیلی زمینه ساز ادبیات غنی شد.

بنا به گفته یاسر احمدوند ادبیات انقلاب ادبیات جنگ نیست ادبیات جهاد است و مهمترین جهاد، جهاد با نفس است ادبیات انقلاب اسلامی، مبارزان جهاد با نفس بودند و با ناملایماتی مواجه شدند.

وی می‌گوید برنامه‌هایی برای شعر و ادبیات داستانی داریم وزارت ارشاد باید در زمینه ادبیات فعال‌تر باشد از موضع انفعالی خارج شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایام مبارک ماه رجب را گرامی می‌داریم امیدواریم از مواهب این ماه مبارک همه مستفیذ باشند.

خیلی خوشحالم امشب این فرصت پدید آمد در جمع علاقه‌مندان به این حوزه حضور داشته باشم. از برنامه‌هایی که برای شکوفایی شعر و ادبیات است.

محافل ما را کرونا کم رونق کرده است، اما از نظر کیفی بالاست به مقوله شعر و ادبیات فارسی توجه ویژه می‌کنیم شعر و ادبیات فارسی از مهمترین مقاومات شعر و ادب ماست پس از گذشت سه قرن از اسلام عزیز، اسلام را پذیرفتند در قرن پنج و شش به تمدن اسلامی رسید زبان فارسی با رودکی باقی ماند ایرانیان با پای بندی به اسلام زبان فارسی را ترویج کردند.

بنا به گفته محمد مهدی اسماعیلی در زنان دولت صفوی زبان رسمی ایران زبان فارسی بود و نهضت ترجمه عربی به فارسی ایجاد گرفت زبان فارسی به عنوان نماد ایرانی تقویت شد در نگاه وسیع‌تر به عنوان زبان مشترک خود را نشان داد با اینکه گویش‌ها و زبان‌های مختلف در ایران داریم.

وی می‌گوید زبان فارسی در مولفه ما ایرانیان اهمیت دارد شعرای ما حکما، عرفا و فلاسفه بزرگی بودند امام ما در قله شعر و تفضیل ایستاده است یک دیوان از امام خمینی (ره) باقی مانده است برخی از اشعارشان در دوران جوانی و میانسالی سروده شده بود. یکی از وظایف جدی ما در وزارت ارشاد توجه به این مسئله است.

افتخارات ما و دولت‌های مروج فارسی الزاما فارسی زبان نبودند این شعر است که وظیفه ترویجش را به عهده داریم اساتید بزرگی از جمله استاد مجاهدی و علی انسانی در جمع حضور دارند و از پرچمداران شعر و ادبیات فارسی هستند.

بیست و یک اسفند ماه بزرگداشت حکیم نظامی را داریم جشن نوروز را با حضور کشور‌هایی که به فارسی سخن می‌گویند برگزار می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این قول داده بود دبیرخانه دائمی شعر آیینی تشکیل شود امروز حکم دبیری این دبیرخانه به محمد علی مجاهدی اعطاء شد.

محمد علی مجاهدی، دبیر دائمی دبیرخانه شعر آیینی گفت از سال ۲۶۵ در دولت صفاریان آغاز شد قرار شد تمام گفتار‌ها و نوشتار‌ها به زبان دربار صفاریان باشد کسایی آغازگر شعر فارسی بود اگر شعر فارسی دوام و قوامی دارد مدیون اهل بیت است.

بنا به گفته شاعر آیینی یکی از زیر مجموعه‌های شعر آیینی شعر ولایی است هفتاد و پنج درصد از شعر فارسی سبقه ولایی دارد.

در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی شدند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است.

برگزیدگان مشترک بخش همزبانان دیگر کشور‌ها

عسگر حکیم با نگارش کتاب «آهنگ باد و باران»

محمدشریف سعیدی با نگارش کتاب «سماع محشر» 

مهدی باقرخان با نگارش کتاب «شیراز هند»

برگزیدگان بخش درباره شعر

کتاب‌های «آذربایجان و شاهنامه» اثر سجاد آیدنلو (انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن)

«تلفظ در شعر کهن فارسی» اثر وحید عیدگاه طرقبه‌ای (انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همکاری سخن)

اثر شایسته تقدیر بخش بزرگسال

 کتاب «سفر بخیر ناخدا» نوشته رحمت حقی‌پور (نشر سپیدرود)

کتاب «رد زنجیر‌های بازشده» اثر مهدی نقبایی (انتشارات ریما)

برنده بخش کودک و نوجوان

اثر سکوت به زبان مادری سروده مهدی مردانی از انتشارات سوره مهر

بخش کلاسیک

عید در تبعید اثر علیرضا رجبعلی زاده از انتشارات سوره مهر

آنیماه اثر عالیه مهرابی از انتشارات سوره مهر

 

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.