صادقی فر گفت: یک هزار و ۳۳ نفر از جمعیت استان به بیماری آسم مبتلا هستند که از این تعداد ۴۳۹ نفر را مردان و ۵۶۴ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام -آقای جمیل صادقی فر گفت: میزان بروز بیماری آسم ۱۶ مورد در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت استان ایلام است.

این بیماری یک اختلال التهابی مزمن و غیرواگیر راه­های هوایی است که در آن بیمار به طور مکرر دچار سرفه، تنگی نفس، خس­خس سینه و احساس فشار بر روی قفسه­ سینه می­ شود.

در افراد مبتلا به آسم، حساس بودن راه­های هوایی منجر به واکنش شدیدتر نسبت به محرک‌ها می ­شود به این­صورت که در هنگام مواجهه با یک عامل آغازگر مانند ویروس ­ها و عوامل حساسیت­ زا و محرک، انقباض شدید عضلات دیواره راه­های هوایی رخ می‌دهد.

 شایع ­ترین علائم آسم سرفه، تنگی­ نفس و خس­خس سینه است و فردی که بیش از چهار هفته سرفه دارد باید از نظر ابتلا به آسم مورد ارزیابی قرار گیرد.

 مهمترین عوامل خطر بیماری آسم عبارتند از عفونت‌های ویروسی مختلف مانند سرماخوردگی، هیره (مایت) موجود در گرد و خاک خانه ­ها، آلودگی هوا، آلاینده­‌های شیمیایی، تغییرات آب و هوایی به خصوص هوای سرد و خشک، بو‌های تند، تغییرات هیجانی شدید، مواد افزودنی در غذا‌ها و آلرژی ­های غذایی به ویژه در کودکان، عدم تغذیه با شیر مادر، کمبود ویتامین D و چاقی و کم تحرکی است.

انتهای پیام/غ

برچسب ها: علوم پزشکی ، آسم ، تنگی نفس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.