حمله سگ ولگرد به کودک خردسال اصفهانی

حمله یک سگ به کودک خردسالی در محله محمودآباد اصفهان، بار دیگر موضوع سگ‌های بی‌سرپرست را به میان آورد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان -  رئیس اداره خدمات شهری منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان، شب گذشته از حمله یک سگ ولگرد به کودک خردسال اصفهانی در محله محمودآباد خبر داد و گفت: هم‌جواری این محله با منطقه صنعتی محمودآباد، استفاده کارگاه‌های صنعتی از سگ‌های نگهبان و بی‌ضابطه بودن زاد و ولد آن‌ها در منطقه صنعتی، باعث تهدید امنیت ساکنان محلات مجاور شده است.

به گفته فعال حقوق حیوانات  به‌طورکلی دو دسته سگ پر تعداد وجود دارد که هیچ‌گونه نظارتی بر زیست، زاد و ولد و رهاسازی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. مورد اول سگ‌های گله و دیگری سگ‌های نگهبان که در واحد‌های تولیدی و صنعتی، باغات حضور دارند.

 حجم زیادی از توله‌های سگ‌های هر دو گروه، بدون هیچ نظارتی در مناطق طبیعی، روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها رهاسازی می‌شوند، بنابراین این سگ‌ها بی‌سرپرست نیستند و صاحبان آن‌ها باید پاسخگو باشند که چرا بی‌هیچ تدبیری نظیر عقیم‌سازی، این سگ‌ها را رها کرده‌اند.

این فعال حقوق حیوانات معتقد است علیرغم بودجه‌های دریافت شده توسط سازمان‌های متولی، تاکنون هیچ اقدام مؤثر و قطعی برای عقیم‌سازی و مدیریت اخلاقی جمعیت سگ‌ها انجام نشده، ضمن اینکه اگر بنا بر حل مسئله سگ‌ها است، باید منشأ این سگ‌ها پیدا شود.

سگ‌هایی نظیر سگ محمودآباد، چون برای نگهبانی و دفاع توسط انسان پرورش داده شده‌اند، عموماً قوی و توانمند هستند و برای برخورد با انسان و حیوانات وحشی آمادگی دارند.

در سال‌های اخیر، حضور سگ‌های بی‌سرپرست در شهر و محیط‌های طبیعی، یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری و سازمان‌های متولی بوده و تفاوت آرا در رفع مشکلاتی نظیر حمله این سگ‌ها به حیات‌وحش و شهروندان، زمینه‌ساز کدورت‌های زیادی در بین حامیان حقوق حیوانات و فعالان محیط‌زیست و بعضی از شهروندان شده است.

عده‌ای معتقدند این موجودات «ولگرد» هستند و لازم است در هر منطقه‌ای کشته شوند وعده‌ای دیگر، سگ‌ها را «زیستمندان» شهر‌ها می‌دانند که باید کنار انسان‌ها می‌ماندند، اما رها شدند و لازم است تا طی فرآیندی که احتمالاً زمان‌بر است، جمعیت‌شان کنترل شود. این دسته از دغدغه، معتقدند ضمن اینکه کشتار سگ‌ها اخلاقی و انسانی نیست، راهکاری بی‌فایده است که منجر به دور ریز هزینه و سود پیمانکاران می‌شود.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری اصفهان چندی پیش از هزینه ۱۴ میلیون در روز برای رسیدگی به سگ‌های بی‌سرپرست و اختصاص بودجه‌ای برای ایجاد فاز دوم نقاهتگاه سگ‌ها خبر داد. همچنین گفته شد که در پایان دوره رسیدگی به هر سگ، آن سگ با پلاک شهرداری به منطقه اولیه برگردانده می‌شود.

در مشاهدات عینی انجام شده در سطح شهر و حواشی (مناطق محیط‌زیستی و مناطق کارگاهی و...) سگ‌هایی با پلاک یا نشانه‌های مخصوص بسیار کم دیده می‌شوند، درحالی‌که هزینه روزانه ۱۴ میلیون تومان انتظار دیده شدن موارد خارج شده از نقاهتگاه را افزایش می‌دهد؛ اما سگ‌های پلاک دار، آن‌گونه که انتظار می‌رود در شهر دیده نمی‌شوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.