سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که دارایی افغانستان متعلق به عاملان حملات ۱۱ سپتامبر نیست که به عنوان غرامت به بازماندگان این حادثه پرداخت شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - سازمان عفو بین‌الملل تصمیم اخیر آمریکا درباره دارایی بانک مرکزی افغانستان را غیرمنطقی و ناعادلانه خواند و تاکید کرد که این تصمیم باید فورا لغو شود.

بر اساس تصمیم دولت بایدن، از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می شود و پس از تسلط طالبان بلوکه شده است، ۳.۵ میلیارد آن‌ به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده می‌شود.

همچنین نیم دیگر از ذخایر بانک مرکزی افغانستان به عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود این تصمیم را اشتباه خوانده و گفته است که خانواده‌های قربانیان و بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر مستحق عدالت، غرامت و پاسخگویی هستند، اما پول مورد نظر متعلق به عاملان این حملات شنیع نیست، بلکه دارایی مردم افغانستان است که امروز در گرسنگی به‌سر می‌برند.

سازمان عفو بین‌الملل افزوده است که آمریکا حفظ جان افراد را بر سایر اهداف سیاست در افغانستان اولویت دهد. این سازمان تاکید کرده است در حالی که افغانستان به سمت یک فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه پیش می‌رود، ایالات متحده باید پیشگیری از مرگ و میر را در اولویت قرار دهد.

این سازمان تاکید کرده است که آمریکا فورا تصمیم خود را مبنی بر تقسیم ذخایر ارز خارجی منجمد شده افغانستان لغو کند و اطمینان حاصل شود که مبلغ کامل در دسترس مردم افغانستان باقی می‌ماند.

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.