وزیر نفت گفت: اعمال تحریم‌ علیه اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز «جی‌ئی‌سی‌اف» ناقض قوانین بین‌المللی و از عوامل نااطمینانی در بازار انرژی جهان است.

باشگاه خبرنگاران جوان -  جواد اوجی گفت: معتقدیم که اعمال تحریم‌های یکجانبه و فراملی قوانین داخلی بر هر یک از کشور‌های عضو مجمع می‌تواند جریان پایدار و باثبات گاز طبیعی در سطح جهان را با اختلال روبه‌رو کند و امنیت عرضه گاز طبیعی را به مخاطره بیندازد.

به گفته وزیر نفت، حمایت کشور‌های عضو و ناظر مجمع از ایده «سیاست‌زدایی از همکاری‌های بین‌المللی و جهانی گاز» و «بازگشت به منطق اقتصادی و چندجانبه‌گرایی» که در بیانیه نشست سران نیز به آن تأکید شده است، می‌تواند نقش مهمی در پایداری امنیت عرضه و تقاضای گاز در جهان و تحقق قیمت‌های عادلانه برای همه ذی‌نفعان صنعت جهانی گاز ایفا کند.

اوجی گفت: راهبرد اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان و همچنین از بنیانگذاران جی‌ئی‌سی‌اف متضمن حداکثر پشتیبانی از روح همکاری و تصمیم‌های جمعی جی‌ئی‌سی‌اف مطابق با اساسنامه و رویه‌های مورد توافق اعضای مجمع برای تحقق منافع صادرکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز طبیعی است.

نشست فوق‌العاده وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) ساعتی پیش و در آستانه برگزاری ششمین نشست سران این نهاد در دوحه با حضور نمایندگان کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف و مالزی، نروژ، عراق، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر  برگزار شد.

وزیر نفت گفته است ایران آمادگی دارد با همه کشورهای عضو جی‌ئی‌سی‌اف در انواع روش‌ موجود در تجارت گاز طبیعی و ال‌ان‌جی اعم از سوآپ، ترانزیت و دیگر روش‌های متداول همکاری و مشارکت داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار