با انتشار صورت‌های مالی در آستانه واگذاری، جزئیات جدیدی از بدهی ها، پرونده‌های بین المللی، پرداختی‌ها به بازیکنان و کادر فنی و ابهامات مالی پرسپولیس و استقلال آشکار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - سرانجام طلسم واگذاری باشگاه‌های پرطرفدار پرسپولیس و استقلال در مسیر شکسته شدن است و با ثبت نماد این دو باشگاه در بورس و همچنین انتشار صورت‌های مالی این دو باشگاه، واگذاری استقلال و پرسپولیس به واقعیت نزدیک شده است. فارغ از چگونگی واگذاری سهام، دو روز قبل، با انتشار صورت‌های مالی این دو باشگاه، ضمن روشن شدن وضعیت مالی پرسپولیس و استقلال، برخی جزئیات جالب از گزارش حسابرس درباره وضعیت این دو باشگاه منتشر شد که در ادامه می‌خوانید.

نکته جالب، ابهامات مالی و ثبت نشدن بخشی از درآمد‌ها و بدهی‌های این دو باشگاه در دفاتر مالی آن هاست که در گزارش حسابرس مورد توجه قرار گرفته است و نشان دهنده در هم ریختگی وضعیت مالی این دو باشگاه است. در هم ریختگی که یک نشانه آن را در بدهی‌های بالای این دو باشگاه به بازیکنان، شرکت‌های مختلف و پرونده‌های خارجی متعدد می‌بینیم. جزئیات این گزارش و جدولی از وضعیت شاخص‌های مختلف مالی این دو باشگاه براساس صورت‌های مالی آن‌ها در ادامه آمده است:

پرسپولیس
فهرست بدهکاران، بدهی‌های مالیاتی و محکومیت‌ها

* ساختمان دفتر مرکزی پرسپولیس در سال ۸۴ توسط فدراسیون فوتبال به مبلغ ۷۷۰ میلیون تومان خریداری شد که ۴۰۰ میلیون آن از سوی فدراسیون تامین و قرار شد بقیه را باشگاه پرداخت کند، اما این مبلغ نیز توسط فدراسیون تامین شد.
* دو دستگاه آپارتمان در سال ۹۰ به باشگاه هبه شد و اسناد مالکیت به نام شیرینی (کارپرداز سابق باشگاه) انتقال یافت که این موضوع در حساب‌های باشگاه ثبت نشد. املاک مذکور در قبال اخذ تسهیلات توسط شیرینی به مبلغ یک میلیارد تومان از موسسه اعتباری صالحین در رهن بانک قرار گرفت. در این باره هیچ توافق نامه یا قراردادی بین طرفین منعقد نشده است.
* باشگاه ۱۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان طلب سررسید شده و واخواستی دارد که اقدامات در خصوص وصول آن‌ها به نتیجه نرسیده است.
* باشگاه ۱۹۰ میلیون تومان طلب از علی پروین دارد. همچنین ۳۹۰ میلیون تومان درآمد اجاره استخر مجموعه درفشی فر متعلق به باشگاه طی ۸ فقره چک از سوی آقای سجاد زنگنه (اجاره کننده استخر) در اختیار آقای علی پروین قرار گرفته که هنوز تسویه نشده است.
* در سال ۹۵، ۲۳۴ هزار دلار پاداش باشگاه بابت شرکت در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا به حسین عبدی (عضو هیئت مدیره وقت) تحویل شد، اما مبلغ مذکور به حساب درآمدی باشگاه واریز نشده بلکه ۱۶۰ هزار دلار توسط وی به سایر حساب‌های باشگاه واریز شده است و ۷۴ هزار دلار باقی مانده (معادل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان) در سرفصل مطالبات باشگاه منظور شده است.
* باشگاه بابت اصل و جرایم مالیاتی سال‌های گذشته در مجموع ۱۶۰ میلیارد تومان بدهی و جریمه مالیاتی دارد که بخشی از آن در حساب‌های باشگاه منظور نشده است.
* رویانیان (مدیرعامل سابق) و شیرینی (کارپرداز سابق) مبلغ ۳۴ میلیارد تومان منابع به باشگاه آورده بودند که حدود ۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ به این افراد بازگردانده شد و ۵/۲ میلیارد تومان از این مبلغ از طریق پولی بود که هلدینگ سورینت متعلق به بابک زنجانی به باشگاه پرداخت کرد و همچنان ۴ میلیارد تومان باقی مانده طلب آن‌ها از باشگاه است.
* بابت تاخیر در پرداخت مبلغ قرارداد، جریمه تاخیر و هزینه دادرسی در فیفا، درخصوص کادر فنی شامل کالدرون، خواکین و والنسیا و بازیکنانی نظیر اوساگونا، بودیمیر و نیلسون، در مجموع حدود ۸۸۹ هزار یورو و ۵/۲۴۹ هزار دلار هزینه اضافه به باشگاه تحمیل شده که طبق محاسبات به قیمت روز حدود ۳۱ میلیارد تومان است.
* محکومیت در ماجرای شکایت استوکس به مبلغ نزدیک به ۲ میلیارد تومان.
* افزایش مبلغ قرارداد رادوشویچ از ۱۷۰ هزار یورو به ۲۱۰ هزار یورو و درج نشدن حق ترانسفر در قرارداد با کنعانی زادگان و صادق محرمی.
* انجام نشدن طرح دعوا علیه شجاع خلیل زاده در خصوص سهم باشگاه بابت حق ترانسفر به مبلغ ۴۰۰ هزار دلار.
* واریز مبلغ ۱۵۴ هزار دلار (معادل ۵/۳ میلیارد تومان) به حساب رسول پناه (سرپرست و رئیس سابق هیئت مدیره) توسط هواداران که براساس روال قانونی انجام نشده است.

استقلال
محکومیت‌های سنگین، اسپانسری وکارکنان بدهکار

*در شرایطی که آل اشپورت در قرارداد تامین لباس باشگاه در سال ۹۸ متعهد بوده علاوه بر تامین لباس، مبلغ یک میلیارد تومان بلاعوض به باشگاه پرداخت کند، فقط ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده است.
* قرارداد اسپانسر باشگاه در سال ۹۸ مبلغ ۴۳ میلیارد تومان بود که قرار بود با افزایش تورم ۵ درصد به قرارداد اضافه شود که در عمل این اتفاق نیفتاده است.
* باشگاه بابت شکایت شرکت تحقیقاتی مهندسی توسعه صنایع نوین به عنوان اسپانسر سابق، بیش از ۱۰ میلیارد تومان محکوم شده که هنوز برای پرداخت آن اقدامی نکرده است.
* باشگاه بابت محکومیت‌های قطعی در پرونده‌های پرداخت به شیخ دیاباته و پادوانی، بازیکنان خارجی سابق باشگاه که در مجموع معادل ۲۷۵ هزار دلار است، ذخیره‌ای در حساب‌ها در نظر نگرفته است.
* ۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان از قرارداد‌های بازیکنان در سال‌های گذشته در حساب‌ها ثبت نشده است.
* مواردی از دریافتی‌ها و پرداختی‌های باشگاه خارج از سیستم بانکی انجام شده که به دلیل ارائه نشدن مدارک کافی در این زمینه اطلاع از جزئیات و ارقام آن ممکن نیست.
* ساختمان فعلی باشگاه در سال‌های گذشته توسط فدراسیون در اختیار باشگاه قرار گرفته، اما توافق نامه یا قراردادی در این خصوص در اختیار حسابرسان قرار نگرفته است.
* مبلغ ۶/۱۷ میلیارد تومان مبالغ قرض الحسنه از چند شرکت دریافت و به حساب برخی کارکنان باشگاه واریز شده و نحوه تسویه این وجوه مشخص نیست.
* باشگاه در مجموع بابت مالیات سال‌های گذشته ۱۹۸ میلیارد تومان (که حدود ۱۴۱ میلیارد آن جریمه است) محکوم به پرداخت مالیات است که بابت حدود ۱۱۹ میلیارد تومان آن ذخیره در حساب‌ها منظور شده است.
* بابت بیمه تامین اجتماعی در سال‌های ۹۰ تا ۹۹، مبلغ ۳۱ میلیارد تومان از سوی تامین اجتماعی مطالبه شده که بابت آن ذخیره‌ای در حساب‌های باشگاه منظور نشده است.
* برای ۴۲ میلیارد تومان بدهی باشگاه و حدود ۷۶ میلیارد تومان طلب‌های باشگاه تاییدیه‌ای وجود ندارد.
* باشگاه در خصوص رای فیفا بابت طلب یک میلیون و ۳۵۹ هزار یورویی استراماچونی و ۵۸۷ هزار و ۶۱۸ دلاری میلیچ، به دادگاه عالی ورزش شکایت کرده است که پرونده در دست پیگیری است.
* تکالیف تعیین شده از سوی مجمع عمومی برای ارائه اسناد و مدارک مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان بلیت فروشی در امارات توسط فتحی، مدیرعامل اسبق هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
* باشگاه فاقد سیستم کنترل داخلی مناسب درخصوص انتخاب بازیکنان و کادر فنی خارجی است به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵/۱۴ میلیارد تومان بابت کادر فنی و بازیکنان خارجی هزینه شده است و پرونده تعداد دیگری از بازیکنان و کادر فنی خارجی توسط فیفا در دست بررسی است.

نورافکن در تاریکخانه هزینه های

منبع: خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: استقلال ، پرسپولیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.