رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: امیدواریم در دوره جدید پرتفوی صندوق توسعه ملی را متنوع کنیم و به دنبال سرمایه ­گذاری در حوزه سهام از طریق صندوق تثبیت بازار سرمایه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان - مهدی غضنفری گفت: صندوق توسعه ملی در هیچ طرحی مالک نیست و فقط پشتیبانی کننده است.

در اساسنامه صندوق توسعه ملی آمده است، تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت وگاز و میعانات گازی و فرآورده ­های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم سهم‌های آینده از منابع خدادادی که بر این اساس، صندوق توسعه ملی دارای ویژگی های توسعه ­ای و صیانتی است، ولی البته باید اصلاحاتی در اساسنامه صورت گیرد که بتواند وظایف وظایف صیانتی خود را بهتر و روان­تر انجام دهد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: به علت تحریم ­ها و برخی کمبود­های دیگر، تعدادی از طرح­ ها به سرانجام نرسیده به طوریکه ۲۰۰ طرح از ۳۲۰ طرح، حداقل دو بار درخواست استمهال داشتند که نتیجه اینکار افزایش طول دوره مشارکت طرح‌ها تا ۱۴ سال در مناطق غیر برخوردار و به تبع آن رسوب منابع صندوق و کاهش قدرت سرمایه گذاری صندوق شده است.

۹۰ درصد ارزش طرح‌های صندوق به صورت ارزی است

غضنفری گفت:  طرح‌های زیادی به صورت ریالی از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد ریال، تأمین مالی شده است، نزدیک به ۹۰ درصد ارزش طرح‌های صندوق به صورت ارزی و ۱۰ درصد ریالی است؛ ولی به لحاظ کمیت تعداد طرح‌های ریالی بیشتر است و خوشبختانه معوقه‌ای در این بخش وجود ندارد به طوری که تسهیلات صندوق در بخش گردشگری، صادرات، صنایع و دانش بنیان بسیار تأثیر گذار بوده است.

به گفته غضنفری هم راستایی و هم افزایی با سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم در مسیر کنترل تورم، ضمن دستیابی به رشد پایدار از طریق سرمایه گذاری در مگا پروژه‌ها و صیانت از منابع صندوق برخی از این خطوط است که جدیدا" مصوبات خوبی از هیأت امنا در همین راستا دریافت کرده‌ایم و همچنین عدم تبدیل ارز به ریال، بازپرداخت ارزی تسهیلات ارزی، مدیریت حساب‌ها و استقلال از بانک مرکزی از موارد مهمی است که در دوره جدید کار صندوق بر آن تأکید شده است.

او گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی با اهرم کردن منابع صندوق و سرمایه­ گذاری، به طور مستقیم یا غیر مستقیم و همکاری با دیگر صندوق ها از جمله صندوق­ های ثروت ملی اکو از دیگر اهداف ما است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار